شنبه ۱۵ اردیبهشت ۰۳

آرشیو آبان ماه 1399

راهنماي خريد كالا و سرويس هاي مختلف

لوله استيل 316

۶۶ بازديد

لوله ي استنلس استيل ٣١۶ چيست؟

لوله هاي استنلس استيل (stainless steel)، به لوله هاي ضد زنگ مشهور هستند اما بايد گفت بر خلاف اسم آن ها به طور كلي ضد زنگ نبوده و فقط در شرايط خاص مثل محيط هاي كم اكسيژن زنگ نمي زنند.

استنلس استيل آلياژي است كه از تركيب كروم و فولاد معمولي ساخته مي شود اما اين پايان ماجرا نبوده و در صورتي كه به اين آلياژ نيكل و موليبدن اضافه شود،فرم دهي،شفافيت و مقاومت در برابر گرماي اين آلياژ افزايش پيدا مي يابد.

لوله هاي استنلس استيل در يك مدل خاص توليد نمي شوند و انواع مختلفي دارند. انجمن آهن و فولاد آمريكا براي اولين بار لوهاي استنلس استيل را دسته بندي و علاوه بر آن مشخصات و مواد سازنده استاندارد آن ها را عرضه كرد.

همچنين لوله هاي استنلس استيل در دو گروه عمده سري ٣٠٠ و سري ۴٠٠ توليد مي شوند.استنلس استيل هاي سري ٣٠٠ خاصيت ضد مغناطيسي دارند و در مقابل استنلس استيل هاي سري ۴٠٠ خاصيت مغناطيسي دارند و اين تفاوت بخاطر نيكل موجود در سري ٣٠٠ مي باشد.

لوله استيل 316 داراي  16% كروم، 10% نيكل و 2% مولييدن است، در حاليكه درصد اين مواد تشكيل دهنده در لوله استنلس استيل 304 به ترتيب برابر 18%، 9% و فاقد موليبدن مي باشد.

تفاوت عمده اي كه وجود موليبدن در لوله استنلس استيل 316نسبت به لوله استنلس استيل 304 ايجاد ميكند، مقاومت بيشتر در برابر خوردگي هاي ناشي از كلرايد مي باشد.

 

لوله استيل 316-پتروكالوج

 

مقايسه لوله استنلس استيل 316 با لوله استنلس استيل 304

اولين نكته مقايسه اي در مورد لوله هاي استنلس استيل ٣١۶ و ٣٠۴ مواد سازنده آن ها مي باشد. به طور استاندارد لوله استنلس استيل ٣١۶ از مواد زير تشكيل شده است:

١۶ ٪‏ كر‌وم، ١٠ ٪‏ نيكل و ٢ ٪‏ موليبدن در مقابل لوله استنلس استيل ٣٠۴ فاقد موليبدن بوده و از ١٨ ٪‏ كروم و ٩ ٪‏ نيكل ساخته مي شود.

لوله استنلس استيل ٣٠۴ رايج ترين گريد بين لوله هاي استيل مي باشد و بعد از آن استيل ٣١۶ قرار مي گيرد.

تفاوت اصلي كه وجود موليبدن در استنلس استيل ٣١۶ نسبت به استنلس استيل ٣٠۴ ايجاد مي كند، مقاومت بيشتر در برابر خوردگي است كه كلرايد ايجاد مي كند.

استنلس استيل گريد ٣١۶ به علت مواد به كار رفته در آن كمي گران تر از گريد ٣٠۴ است اما استنلس استيل ٣٠۴ داراي قابليت فرم دهي و جوشكاري بسيار بهتري است.

استنلس استيل ٣١۶ مورد استفاده در محيط هاي ساحلي و دريايي با نمك بالا و فضاهاي باز است و در پروژه هايي كه اسيد ملايم دارند يا در برابر مقدار زياد نمك قرار نمي گيرند، استنلس استيل گريد ٣٠۴ مناسب تر است.

كاربرد هاي لوله استنلس استيل ٣١۶:

١.صنعت ساعت سازي

٢.كارخانه جات مواد غذايي كه محيط هاي كلرايدي دارند

٣.برخي تجهيزات آزمايشگاهي

۴.معماري هاي ساحلي يا نرده هايي كه در آب دريا قرار مي گيرند

۵.صفحه هاي جوش داده شده براي فيلتر كردن آب

۶.فنرها و اتصال دهنده ها

٧.ساخت برخي قايق ها

كاربردعمده لوله استنلس استيل 316در صنايعي همچون نفت و گاز و پتروشيمي، صنايع غذايي، دارويي و... مي باشد.

 

لوله استيل 316-پتروكالوج

 

2 نكته مهم در رابطه با لوله هاي استنلس استيل 316

استنلس استيل ٣١۶ بعنوان ورق استيل ضد اسيد شناخته مي شود.

لوله استنلس استيل ٣١۶ داراي دو نوع استنلس استيل ٣١۶ و استنلس استيل L ٣١۶ مي باشد. كه حرف L به معني كربن كمتر در مواد تشكيل دهنده آن است.

تفاوت لوله استنلس استيل 316 و لوله استنلس استيل 316L :

لوله استنلس استيل 316داراي دو نوع استنلس استيل 316و استنلس استيل L 316مي باشد. حرف L به معناي  Low carbon مي باشد و در واقع لوله استنلس استيل L 316مقدار كربن موجود در آلياژ انها كمتر از 0.03% است و اين مزيت به معناي ان است كه در صورت انجام جوشكاري بر روي لوله استنلس استيل L 316همچنان لايه اكسيد محافظتي بر روي سطح ان باقي مي ماند.

لوله استنلس استيلداراي دو سري 300 و 400 مي باشند  كه در سري 300 بعلت وجود نيكل در تركيب الياژ خاصيت غير مغناطيسي دارد و در بازار انها را با نام استنلس استيل نگير مي شناسند اما در سري 400، نيكل در تركيبات الياژ موجود نيست لذا خاصيت مغناطيسي دارند و در بازار انها را به اسم استنلس استيل بگير مي شناسند. نحوه تشخيص استنلس استيل بگير از استنلس استيل نگير با يك اهنربا امكان پذير است. در صورتي كه اهنربا جذب استنلس استيل شود انرا استنلس استيل بگير و در صورت عدم جذب انرا استنلس استيل نگير مي نامند

سري 300 استنلس استيل:

لوله استنلس استيل 301: كمترين مقدار كرم و نيكل را داراست.

لوله استنلس استيل 302: اين نوع لوله بيشترين مصرف را در در لوله هاي استنلس استيل مقاوم به حرارتي كه پايه نيكل- كرمي دارند دارد

لوله استنلس استيل 303: اين لوله ها بعلت وجود گوگرد و فسفر بسيار مناسب براي ماشين كاري است و در عين حال مقاومت كمتري نيز نسبت به 302 و 304 دارد

لوله استنلس استيل Se303 : در اين لوله ها براي افزايش قابلين ماشين كاري عنصر سلنيوم نيز به الياژ اضافه شده است و در سري 300 بالاترين قابليت ماشين كاري را داراست.

لوله استنلس استيل 305 : در اين لوله ها براي افزايش سختي ، مقدار نيكل موجود بيشتر از حالت عادي است.

لوله استنلس استيل309/309s : در اين لوله ها براي  افزايش خاصيت مقاومت در برابر خوردگي و پوسته  پوسته شدند در دماي بالا درصد كروم و نيكل را بالا تر است و همچنين براي توليد كمتر رسوب هاي كاربيدي درصد كربن پايين تري را داراست.

لوله استنلس استيل310/310s  : تفاوت اين لوله ها نسبت به 309  و 309s در ميزان درصد نيكل و كربن است، كه داراي كربن كمتر و نيكل بيشتر است در نتيجه داراي مقاومت در برابر خوردگي بيشتر و توليد رسوب هاي كاربيدي كمتر است.

لوله استنلس استيل321 : در اين لوله هاي براي  جلوگيري از تكيل كاربيد هاي كروم در حين جوشكاري تيتانيوم به آلياژ اضافه شده است.

لوله استنلس استيل330 :اين لوله ها داراي استحكام بسيار بالا و همچنين خاصين چكش خواري بالايي هستند. در آلياژ اين لوله ها نيكل به مقدار زيادي موجود است لذا در محيط هاي كوره اي  داراي مناسب ترين خواص براي مقاومت در برابر خوردگي اند.

لوله استنلس استيل 347و348 : كاربرد اين لوله ها در دماي بالاتر از 400 درجه مي باشد و بعلت حضور كلمبيوم و تانتاليوم خواص جوشكاري بهبود يافته اي دارند.

ويژگي هاي لوله استنلس استيل 316 چيست؟

  • لوله استنلس استيل ٣١۶ در انواع دما ها كاركرد مناسبي داشته و تا بالاي ١٠٠٠ درجه سانتي گراد را تحمل مي كند.
  • از لوله استلس استيل ٣١۶ در ساخت وسايل پزشكي هم استفاده مي شود كه نشان از گستردگي استفاده آن است.

 

لوله استيل 316-پتروكالوج

مشخصات فني لوله استنلس استيل 316

تركيب شيميايي استنلس استيل 316

L316

%

316

%

 

0.03

0.08

كربن

2.00

2.00

منگنز

0.045

0.045

فسفر

0.030

0.030

گوگرد

0.75

0.75

سيليسيم

18.0-16.0

18.0-16.0

كروم

14.0-10.0

14.0-10.0

نيكل

0.01

0.01

نيتروژن

متعادل

متعادل

آهن

3.00-2.00

3.00-2.00

موليبدن

مقاومت در برابر خوردگي استنلس استيل 316، مخصوصاً در مقابل سولفوريك اسيد، هيدروكلريك اسيد، استيك اسيد، فورميك اسيد، تانتاريك اسيد، كلريد هاي سولفات، و آلكالين بسيار بالا مي باشد.

مزايا و معايب لوله استنلس استيل 316

لوله استنلس استيل ٣١۶ در صنعت بسيار رايج و كاربردي است.

مقاومت بالايي در برابر خوردگي و نفوذ ساير مواد دارد.

لوله استنلس استيل ٣١۶ به دليل گران بودن ممكن است كمتر مورد استفاده قرار بگيرد.

لوله هاي استنلس استيل ٣١۶  در طيف وسيعي از صنايع مورد استفاده قرار مي گيرند.

اين لوله ها انتقال دهنده مناسبي براي گرما نيستند، همچنين برخي مطالعات نشان داده در صورت برخورد مواد غذايي اسيدي با اين لوله ها نيكل آن ها آزاد شده و اين نيكل مي تواند براي انسان سمي باشد.

افرادي كه در نزديكي كارخانه هاي استيل سازي زندگي مي كنند، ريسك ابتلا به پاركينسون بيشتري دارند.

نحوه عملكرد لوله استنلس استيل 316

لوله هاي استنلس استيل ٣١۶ از ورق هاي بزرگ استيل ساخته مي شوند سپس بر اساس نياز هر پروژه فرم دهي مي شوند. اين لوله ها مي توانند بدون اينكه آسيب ببيند انواع مواد اسيدي و غير اسيدي را در دماهاي مختلف از خود عبور بدهند.

با مقاومت بالايي كه دارند ساليان دراز مي توانند پاسخگوي نياز هر پروژه اي باشند.

كارشناسان پترو كالوج پاسخگوي سوالات شما خواهند بود و بر اساس بودجه و نياز پروژه شما بهترين انتخاب را به شما معرفي خواهند كرد.

سيم افشان

۶۴ بازديد

سيم افشان يكي از پركاربردترين انواع سيم است. اين سيم‌ها در سيم‌كشي ساختمان‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اگر قصد خريد اين نوع سيم براي ساختمان يا فضاي ديگري را داريد، اما هنوز با كاربرد آن آشنا نيستيد، اين مقاله مي‌تواند راهنمايي براي شما باشد.

مشخصات سيم افشان

اين سيم تك رشته اي هادي است و از عايق آميزه پليمر PVC نوع C پوشيده شده است. سيم افشان نسبت به سيم مفتول انعطاف بيشتري دارد. به همين دليل در كاربردهايي كه نياز است سيم حركت كند، از سيم‌هاي افشان استفاده مي‌شود.

سيم‌هاي افشان داراي انواع مختلفي هستند. مدل‌هاي مختلف اين نوع سيم با توجه به هادي موجود در آن شناخته مي‌شود. در واقع سيم‌هاي افشان استاندارد بايد هادي از جنس مس داشته باشند. اما در بازار سيم‌هايي با هادي مسي، آلومينيومي و آلومينيوم پوشش با مس وجود دارد. برخي ديگر از سيم‌ها نيز با هادي دروني آهني ساخته مي‌شوند. نوع فلز به كار رفته براي توليد هادي سيم در مقاومت آن تأثيرگذار است.

راه‌هاي تشخيص سيم استاندارد از سيم غير استاندارد

سيم هاي افشان استاندارد و غير استاندارد

سيم هاي افشان استاندارد و غير استاندارد

يكي از مهم‌ترين مسائلي كه در رابطه با سيم  هاي افشان در صنعت سيم و كابل وجود دارد اين است كه محصول اصلي خريداري شود.

اگر مصرف كننده سيم استاندارد را به خوبي نشناسد ممكن است سيم‌هاي تقلبي و غير استاندارد را خريداري كند. متاسفانه سيم‌هاي تقلبي نيز در بازار وجود دارند. استفاده از سيم‌هاي افشان غير استاندارد خطرات بسياري به دنبال دارد و ممكن است كه آسيب‌هاي جبران ناپذيري به بار آورد. در بهترين حالت سيم طول عمر كافي نخواهد داشت و بعد از مدت زمان كوتاهي بايد تعويض شود.

معيار اصلي براي شناخت سيم‌  هاي افشان استاندارد، مقاومت هادي است. جنس هادي سيم هاي استاندارد معمولا از فلز مس و فلز آلومينيوم است. در سيم‌هاي غير استاندارد خلوص مس كمتر از حد استاندارد است. حتي ممكن است در آن‌ها به جاي مس از CCA استفاده ‌شود. براي تشخيص استاندارد و غير استاندارد بودن سيم هاي افشان به نكات زير توجه كنيد.

  • توجه كنيد روي بدنه سيم ISIRI حتما حك شده باشد.
  • به ضخامت روكش سيم توجه كنيد و براي اين كار با كمك يك سيم لخت كن بخشي از روكش را از سيم جدا كنيد. سپس با استفاده از ميكرومتر قطر عايق سيم افشان را اندازه بگيريد. اگر ضخامت بزرگتر از استاندارد باشد سيم شكسته مي‌شود و جريان را عبور نخواهد داد.
  • تعداد رشته‌هاي سيم مسي را بررسي كنيد.
  • به جنس هادي به كار رفته در سيم توجه كنيد. براي اين كار انتهاي سيم را لخت كنيد اگر زرد و درخشنده بود يعني استاندارد است. در مقابل اگر سياهي داشت و درخشنده نبود، استاندارد نيست.

مقايسه انواع مختلف سيم افشان از نظر قيمت

همان طور كه گفتيم هادي‌هاي به كار رفته در انواع سيم افشان با يكديگر متفاوت است. اين تفاوت در قيمت سيم تأثيرگذار است. به ياد داشته باشيد كه سيم‌هاي افشان استاندارد بهترين انتخاب هستند.

با وجود اينكه هادي‌هاي آلومينيومي قيمت كمتري دارند، اما قابل اطمينان نيستند. در واقع سيم و كابل وسايلي هستند كه پيش كه نبايد با توجه به قيمت انتخاب شوند. كيفيت و ايمني در درجه‌ اول اهميت قرار دارد.

بنابراين با وجودي كه سيم‌هاي افشان با هادي مسي، هزينه‌ بيشتري دارند، اما باعث آسايش خاطر شما خواهند بود. همچنين دوام آن‌ها نيز به طرز چشم‌گيري بيشتر است.

مسئله‌ي ديگر موثر در قيمت سيم افشان جنس عايق آن‌هاست. عايق‌هاي به كار رفته در اين نوع سيم پليمري هستند. پليمر نوسان قيمت بسياري دارد. در واقع مواد اوليه‌ي پليمري در بازار دستخوش نوسانات است. به همين دليل سيم‌هاي افشان نيز نوسان قيمت پيدا مي‌كنند.

مقايسه سيم هاي افشان مختلف با يكديگر

يكي از مهمترين مشخصه‌هاي تعيين كننده تفاوت انواع سيم افشان ولتاژ نامي آنهاست. بر اساس همين ولتاژ اين سيم به دو دسته‌ي كلي تقسيم مي‌شود.

  • سيم‌هاي افشان با ولتاژ ۳۰۰/۵۰۰ ولت: اين نوع سيم‌ها در زير و روي گچ و درون لوله‌ها قابل استفاده هستند. در لوله‌هاي خرطومي نيز از اين نوع سيم استفاده مي‌شود.
  • سيم افشان هاي با ولتاژ ۴۵۰/۷۵۰ ولت: اين نوع سيم در وسايل الكتريكي استفاده مي‌شود. سيم‌هايي با اين ولتاژ در لوله‌ها و زير و روي گچ نيز به كار مي‌روند. بسياري از سيستم‌هاي روشنايي به كمك اين مدل از سيم‌هاي افشان كار مي‌كنند.

كاربردهاي مختلف سيم افشان

سيم افشان

كاربرد سيم افشان

همانطور كه مي‌دانيد انتخاب نوع سيم به كاربردي كه از آن انتظار داريد، بستگي دارد. سيم‌ها و كابل‌ها بسيار متنوع هستند. بنابراين مي‌توان گفت براي هر موقعيتي مي‌توان از سيم مناسب استفاده كرد. در اين قسمت به مهم‌ترين كاربردهاي سيم‌هاي افشان اشاره كرده‌ايم.

  • سيم هاي  افشان به عنوان سيم رابط در داكت‌هاي زيرزميني و ماشين آلات و تابلوهاي فرمان استفاده مي‌شود. سيم‌هايي كه براي اين كاربرد مورد استفاده قرار مي‌گيرند بايد انعطاف پذيري بالايي داشته باشند. مي‌توان گفت سيم‌هاي افشان تنها سيمي هستند كه به اين اندازه منعطفند.
  • از اين سيم در اتاق‌هاي خشك، تجهيزات الكتريكي، كليدها و تابلوهايي كه تا ولتاژ ۷۵۰ ولت هستند استفاده مي‌شود.
  • از ديگر كاربردهاي سيم هاي افشان استفاده در وسايل برقي و سيستم‌هاي روشنايي است. به طور كلي از اين سيم در زمينه‌هاي مختلف تأسيسات و صنعت ساختمان سازي و وسايل الكتريكي استفاده مي‌شود.

با توجه به نكات گفته شده، مي‌توان دريافت كه اين سيم‌ها جزو پركاربردترين محصولات موجود در بازار هستند.

ويژگي سيم افشان

 

ويژگي سيم افشان

انعظاف پذيري در عين دوام بالا مهم‌ترين ويژگي‌ سيم هاي افشان است. درواقع اين ويژگي منحصر به فرد باعث شده است در فضاهايي كه سيم‌ها تحرك زيادي دارند، از اين مدل‌هاي افشان استفاده شود. جالب است بدانيد كه در برخي تجهيزات موسيقي مانند گيتارهاي الكتريكي نيز از اين سيم استفاده مي‌شود.

در اين مقاله توضيحاتي در مورد تشخيص سيم‌هاي اصلي از محصولات فيك و بي‌كفيت نيز ارائه داديم. با تمام اوصاف، بهترين راه براي اطمينان از خريد محصول باكيفيت، مراجعه به يك فروشگاه معتبر است. خريد اينترنتي ساده‌ترين راه براي پيدا كردن فروشگاه معتبر و سفارش دادن سيم افشان اصل و باكيفيت محسوب مي‌شود. به ياد داشته باشيد كه آتش سوزي‌ها  و اتصال‌هاي الكتريكي به دليل استفاده از سيم‌هاي نامرغوب رخ مي‌دهد.

سيم و كابل پرتو الكتريك، توليد و پخش انواع سيم و كابل در تمامي سايز ها.

كابل آلومينيومي

۶۴ بازديد

نام كابل آلومينيومي با توجه به نوع هادي آن تعيين شده است امروزه از اين نوع كابل در پروژه‌هاي مختلف استفاده مي‌شود. آلومينيوم در كنار مس يكي از پر كاربردترين فلزات در توليد سيم و كابل است. مزيت‌هاي بسيار كابل آلومينيومي باعث شده است كه بازار خوبي داشته باشد و كارخانه‌هاي فعال در اين زمينه، توليد آن را افزايش دهند.

استفاده از كابل آلومينيومي مزاياي بسياري به همراه دارد. البته آلياژ به كار رفته در آن بايد كيفيت بالايي داشته باشد. در اين مقاله بيشتر در مورد اين نوع كابل توضيح خواهيم داد.

 

تفاوت قيمت كابل آلومينيومي با كابل‌هاي ديگر

همانطور كه گفته شد قبل از كابل آلومينيوم، كابل‌هاي مسي رواج داشت. اين كابل‌ها در تمام پروژه‌ها حضور داشتند و در اين صنعت بي‌رقيب بودند. سيم‌كشي‌هاي مسي در منازل و پروژه‌هاي صنعتي به كار مي‌روند.

اما به تدريج مس گران شد. گران شدن مس افزايش قيمت كابل‌هايي با هادي مسي را نيز به دنبال داشت. اين موضوع حتي باعهث افزايش منيزان سرقت اين مدل كابل‌ها شد.

سرقت كابل علاوه بر چند برابر كردن هزينه‌ها، باعث قطع برق و ارتباطات در نقاط مختلف مي‌شود.
كابل آلمينيومي به دليل قيمت كم‌تر، به يك رقيب بزرگ براي كابل‌هاي مسي تبديل شد.

در سال‌هاي اخير مس بازار نسبتا بي‌ثباتي داشته و روز به روز بر قيمت آن افزوده مي‌شود. اما آلومينيوم قيمت كم‌تري دارد كه مزيت بزرگي براي آن به شمار مي‌رود. قيمت آلومينيوم در كنار ويژگي‌هاي ديگر آن، باعث شده كه به عنوان يكي از پركاربردترين فلزات براي هادي كابل‌ها مورد استفاده قرار گيرد.

شركت‌هاي معتبري در حوزه توليد كابل‌هاي آلومينيومي فعاليت دارند. بنابراين اكثر اين محصولات از كيفيت بسيار خوبي برخوردار هستند.

كابل الومينيومي

در چه مواردي از كابل آلومينيومي استفاده مي‌شود

كابل‌هاي آلومينيومي در انواع مختلفي به بازار عرضه مي‌شوند. قابليت اين محصولات باعث شده كه در حوزه‌هاي مختلفي كاربرد داشته باشند. سيم‌هاي آلومينيومي امروزه با توان ولتاژ پايين و بالا در بازار ارائه شده‌اند.

با در نظر گرفتن چنين شرايطي مي‌توان گفت كه در موارد بسياري مي‌توان از كابل آلومينيومي استفاده كرد. چنين كابل‌هايي در سايز و اندازه متنوعي توليد مي‌شوند.

اين موضوع باعث شده است كه مشتريان هنگام خريد بتوانند محصولي متناسب با نياز خود انتخاب كنند. براي مثال پروژه‌هاي بزرگ صنعتي به كابل‌هاي بزرگي با ظرفيت بالا نياز دارند. يا خانه‌هاي مسكوني از سيم‌هاي نازك استفاده مي‌كنند.

اگر قصد اجراي يك پروژ بزرگ تجاري را داريد، كابل آلومينيومي بسيار مناسب خواهد بود. البته بهتر است در زمينه انتخاب كابل مناسب حتما با افراد متخصص در اين زمينه مشورت كنيد. در برخي از پروژه‌ها استفاده از كابل مسي انتخاب بهتري است. اما در برخي از پروژه‌ها كابل‌هاي آلومينيومي نياز مجموعه را تأمين مي‌كنند.

مقايسه كيفيت كابل آلومينيومي در برابر كابل‌هاي معمولي

اين كابل‌ها برتري‌هاي زيادي نسبت به رقباي خود دارند. همين موضوع باعث توسعه بازار فروششان شده است. پروژه‌هاي بزرگ صنعتي و تجاري بسياري با كابل‌ها آلومينيومي انجام شده‌اند و كاربران از نتيجه به دست آمده راضي هستند.

عمر بالاي اين محصولات نشان از كيفيت خوب كابل آلومينيومي دارد.

كيفيت آن‌ها باعث مي‌شود كه در صنايع مختلف مورد استفاده قرار گيرند. البته نمونه‌هاي غير اصلي نيز در بازار وجود دارند. ممكن است درصد ناخالصي كابل‌هاي نامرغوب بيشتر باشد يا عايق‌هاي مناسبي نداشته باشند. در هر صورت خريد محصول باكيفيت از برندهاي معتبر اهميت زيادي دارد.

كابل‌هاي معمولي عمر كمي دارند. اين محصولات در برابر نور خورشيد بسيار آسيب پذير هستند. همچنين مقاومت كمي در برابر فشارهاي خارجي دارند كه منجر به قطع شدن آن‌ها مي‌شود.

اما آلومينيوم فلزي است كه به دليل انعطاف‌پذيري، با هرفشاري قطع نمي‌شود.

همچنين در برابر پوسيدگي بسيار مقاوم است و عمر بالايي نيز دارد. سبك بودن كابل آلومينيومي يكي ديگر از برتري‌هاي آن است. شايد برخي كابل‌ها قيمت كم‌تري نسبت به نوع آلومينيومي داشته باشند. اما قيمت پايين در خريد كالاي حساسي مانند سيم و كابل ملاك خوبي محسوب نمي‌شود.


كاركردهاي كابل آلومينيومي

همانطور كه در بخش‌هاي قبلي گفته شد، تنوع اين كابل‌ها زياد است. همين تنوع نيز باعث شده كاركردهاي مختلفي داشته باشند. به برخي از اين كاركردها ميپردازيم.
⦁ كاركرد در پروژه‌هاي تجاري: پروژه‌هاي تجاري به سيستم برق‌رساني بزرگي نياز دارند. مراكز تجاري مصرف برق بسياري دارند.

نياز به برق براي نورپردازي داخل فضاهاي تجاري و ويترين‌ها از يك طرف و سيستم‌هاي گرمايشي و سرمايشي از طرف ديگر به برق نياز دارند. در چنين پروژه‌هايي كابل آلومينيومي به كمك مي‌آيد و براي ايجاد سيستم برق ‌رساني با ظرفيت بالا مناسب است.

⦁ كاركرد در پروژه‌هاي صنعتي:‌ چنين پروژه‌هايي به كابل‌هاي ضخيم با ظرفيت بسيار بالايي نياز دارند. براي مثال يك كارخانه تجهيزات برقي بسياري دارد. هر كدام از آن‌ها نيز معمولا مصرف بالايي دارند. كابل‌هاي آلومينيومي مي‌توانند مانند كابل‌هاي مسي پاسخگوي نياز مجموعه‌هاي بزرگ باشند.
⦁ كاركرد در منزل مسكوني: كابل‌هاي آلومينيومي براي منازل مسكوني نيز به كار مي‌روند. شما مي‌توانيد با استفاده از آن‌ها در منزل خود، از دردسر خرابي سيم‌كشي به مدت طولاني راحت شويد.

بررسي كيفيت كابل‌هاي آلومينيوم

طبق مطالبي كه در بخش‌هاي قبل گفته شد، كابل‌هاي آلومينيومي عمر بالايي دارند،‌ سبك هستند و از قيمت مناسبي برخورداند. مهندسان ساختماني و عمراني از كيفيت كابل‌هاي آلومينيومي اطلاع دارند و در پروژه‌هاي خود از آن‌ها استفاده مي‌كنند.

براي مطمئن شدن از كيفيت كابل موردنظر، بهتر است كابل آلمينيومي خود را از يك شركت معتبر خريداري كنيد. برندهاي خوبي نيز در اين صنعت حضور دارند كه محصولات آن‌ها در فروشگاه‌هاي معتبري به فروش مي‌رسد. با خريد چنين محصولاتي از منفعت سودجويان نيز جلوگيري مي‌كنيد.

كابل‌هاي بي‌كيفيت ممكن است قيمت كمي داشته باشند. اما عمر كوتاهي دارند. اين باعث مي‌شود كه هزينه‌هاي شما افزايش يابد. پس با بررسي اين نكات بهتر است كابل آلومينيومي يك برند معتبر را از يك فروشگاه قابل اعتماد خريداري كنيد.

مجموعه پرتو كابل محصولات خود را از برندهاي معتبر تأمين مي‌كند. همچنين سيم‌ها و كابل‌هاي ارائه شده توسط مجموعه به صورت كامل از نظر كيفي بررسي مي‌شوند. بنابراين پرتوكابل جزو معتبرترين منابع براي خريد اين محصولات است.

سيم برق

۶۶ بازديد

مشخصات سيم برق چگونه است؟

سيم‌ها از دو قسمت اصلي تشكيل مي‌شوند. يك قسمت آن هادي نام دارد و نام قسمت ديگر عايق است. هادي سيم‌هاي برق از فلزهاي رسانا مانند مس، آلومينيوم، طلا، نقره، روي، نيكل، قلع، آهن، سرب، فولاد ساخته مي‌شود. همچنين مي‌توان براي توليد اين بخش، رساناهاي مختلف را باهم تركيب كرد.
عايق سيم‌هاي برق نيز از مواد پلاستيكي توليد مي‌شود. اين مواد خاصيت ضد رطوبت دارند و غير قابل اشتعال هستند. جنس مواد عايق سيم‌هاي برق، PVC، پلي اتيلن، پلي پروپيلن، ترموست‌ها و… است. عايق‌ها جهت محافظت در برابر ولتاژ به صورت يك لايه و چند لايه ساخته مي‌شوند.

كاربرد سيم‌هاي برق و مشخصات آن‌ها روي عايق‌هاي سيم‌ها با توجه به علامت اختصاري مشخص و نوشته مي‌شود. اين مشخصات در خريد و انتخاب سيم برق مناسب نقش مهمي ايفا مي‌كنند.
اين مشخصات روي سيم‌ها نسبت به كاربردي كه دارند، منحصر به فرد است. به همين دليل بايد كاربرد مورد نظر خود را مشخص كنيد و سپس براي خريد سيم با توجه به ويژگي‌ها اقدام كنيد. هر كدام از ويژگي‌هاي سيم داراي علامت اختصاري مخصوص به خود هستند.

كابل برق
نحوه اتصال سيم برق

وسايل برقي در زندگي انسان امروز نقش مهمي ايفا مي‌كنند. يكي از مهم‌ترين نكات در سيم‌كشي نحوه اتصال صحيح اين سيم‌هاست. در واقع سيم كشي امكان جريان برق در وسايل مختلف را فراهم مي‌كند. اگر اين كار به روش درستي انجام نشود، احتمال ايجاد خسارت‌هاي جاني و مالي بسيار زياد خواهد بود.

اين امر با اتصال صحيح سيم‌هاي برق در وسايل الكتريكي امكان پذير مي‌باشد. روش‌هاي متنوعي براي اتصال سيم‌هاي برق وجود دارد. انتخاب نوع روش به تشخيص فرد متخصص در اين حوزه و نوع وسيله برقي انجام مي‌شود.
⦁ لحيم كاري
⦁ نخ
⦁ پايانه‌هاي حلقه
⦁ پيچاندن
⦁ چنگ زدن
⦁ بلوك ترمينال
⦁ پرچ
اگر افراد معمولي قصد اتصال سيم برق را دارند، بهتر است از روش‌هاي لحيم كاري، ترمينال و اتصال به كمك درپوش استفاده كنند. اين روش‌هاي ايمن و ساده هستند.

مقايسه انواع مختلف سيم برق

براي افراد برقكار دانستن و شناختن انواع مختلف سيم از اهميت بالايي برخوردار است. اين اهميت به اين دليل است كه آن‌ها با تجهيزات برقي مختلفي كار مي‌كنند. هر كدام از اين تجهيزات نيز داراي سيم‌هاي منحصر به فردي هستند. به طور كلي سيم‌هاي برق از نظر قطر، تعداد رشته، جنس هادي و عايق با هم متفاوت هستند.
تفاوت‌هاي سيم برق در ساختار باعث شده است كه هر كدام در موقعيت خاصي كاربرد داشته باشند.

سيم‌هاي برق از نظر ساختاري به سه دسته تقسيم مي‌شوند: سيم‌هاي مفتولي، سيم‌هاي افشان و سيم‌هاي تركيبي (مفتولي و افشان). در ادامه اين سه سيم را باهم مقايسه كرده‌ايم.

سيم مفتولي

نرمي و انعطاف پذيري مفتول در كنار مقاومت و طول عمر زياد باعث شده است كه به يكي از كاربرد‌ي‌ترين سيم‌هاي موجود در بازار تبديل شود. اين نوع سيم معمولا تك رشته است و هادي آن مسي است. عايق‌هاي به كار رفته در اين نوع سيم نيز يا پليمري هستند يا PVC. البته عايق‌هاي تركيبي نيز براي سيم مفتولي توليد مي‌شود. اين نوع سيم در موارد زير كاربرد دارد.
⦁ توزيع‌كننده‌هاي برق.
⦁ تابلوهاي برق.
⦁ استفاده زير لوله‌ها و گچ‌ها.

سيم افشان

اين نوع سيم برق نيز تك رشته‌اي است و هادي آن از جنس مس است. عايق آن با استفاده از پليمر توليد مي‌شود. سيم برق افشان داراي مدل‌هاي مختلفي است كه كاربردهاي متعددي دارند. مهم‌ترين كاربردهاي سيم افشان را در ادامه بيان كرده‌ايم.
⦁ سيم كشي ساختمان.
⦁ تجهيزات برقي.
⦁ سيستم‌هاي روشنايي و تابلوهاي برق
سيم‌هاي تركيب مفتول و افشان به اندازه دو نمونه‌ي قبلي كاربرد ندارند و در برخي از مصارف خاص مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

سيم برق
بهترين نوع سيم

مشتريان هميشه به دنبال خريد يك محصول با مرغوبيت و كيفيت بالا هستند. بهترين نوع سيم برق را با توجه به فاكتورهاي مختلف مي‌توان سنجيد. اما سيم‌هاي برق درجه يك داراي ويژگي‌هاي مشخصي هستند. جنس عايق آن‌ها مرغوب است. همچنين هادي آن‌ها بايد مس باشد و درصد خلوص مس نيز بايد مشخص باشد. البته هادي‌هاي آلومينيومي نيز براي از مصارف كاربرد دارند.
انتخاب سيم برق براي كاربراني كه تخصصي در اين حوزه ندارند، كار ساده‌اي نيست. آن‌ها ممكن است توانايي تشخيص محصولات مرغوب از نامرغوب را نداشته باشند. سيم بي‌كيفيت طول عمر زيادي ندارد. همچنين ممكن است باعث ايجاد اتصالي يا آتش سوزي شود.

بهترين راه انتخاب يك فروشگاه معتبر در اين زمينه است. همچنين گارانتي محصولات از ديگر فاكتورهايي است كه كيفيت يك محصول را تضمين مي‌كند.

نكاتي وجود دارند كه در انتخاب بهترين سيم برق به شما كمك مي‌كنند. در رعايت اين نكات حتما از افراد متخصص در اين حوزه كمك بگيريد.
⦁ افت ولتاژ نبايد بيشتر از حد مجاز باشد.
⦁ جريان برق از حد مجاز جريان سيم و كابل برق نبايد تجاوز كند.
⦁ حتما محاسبات اقتصادي در مورد سطح مقطع سيم از نظر افت توان انجام گيرد.

كاربرد روكش در سيم برق

روكش خارجي ترين لايه در سيم است. كاربرد روكش در سيم‌هاي برق به منظور عايق كردن سيم‌هاي رسانا و محافظت از اجزاي داخلي آن در برابر تغييرات شيميايي و نيروهاي فيزيكي است.

روكش سيم‌هاي برق آن‌ها را از خوردگي، ساييدگي، پوسيدگي، رطوبت و آتش حفظ مي‌كند. براي روكش سيم‌هاي برق از مواد مختلفي استفاده مي‌شود. در قسمت اول به نام اين مواد اشاره شد. كاربرد حساس سيم‌هاي برق اهميت استفاده از روكش باكيفيت را دوچندان مي‌كند. لازم به ذكر است كه هر چه قطر هادي سيم بيشتر باشد، به همان نسبت به عايق‌هاي قطورتري نياز خواهد داشت.

سيم برق
ويژگي‌هاي كلي روكش‌هاي سيم‌هاي برق عبارتند از؛

⦁ غير قابل اشتعال هستند و هنگام آتش سوزي ، آتش را هدايت نمي‌كنند.
⦁ در مقابل مواد شيميايي از ثبات بالايي برخوردارند.
⦁ در برابر كپ زدگي و عوامل جوي پايدار هستند.
⦁ عايق‌هاي PVC در دماي بالاتر از ۵- درجه سانتي گراد قابل استفاده هستند.
⦁ قابليت ارتجاعي دارند و داراي استقامت مكانيكي هستند.
⦁ روكش سيم برق كاملا هادي سيم را در بر گرفته است.

سيم برق با توجه به نوع كاربردي كه دارند بسيار متنوع هستند و به شكل‌هاي مختلفي در بازار عرضه مي‌شوند. آن‌ها از نظر جنس، شكل ، تعداد، سطح مقطع هادي‌ها و عايق‌ها با يكديگر متفاوت هستند و در دسته‌هاي مختلفي جاي مي‌گيرند.
پرتوكابل منبع معتبري براي خريد انواع سيم و كابل محسوب مي‌شود. تنوع محصولات به شما كمك مي‌كند سيم‌هايي مناسب براي كاربرد مورد نظر خود تهيه كنيد. همچنين در صورت نياز به راهنمايي مي‌توانيد از متخصصين فعال در پرتوكابل راهنمايي دريافت كنيد.

خريد سيم و كابل

۶۱ بازديد

افراد بسياري با خريد سيم و كابل سر و كار دارند. بسياري از صنايع، ساختمان‌ها و كارگاه‌‌ها و كارخانه‌ها به اين نوع وسايل نياز دارند. در برخي موارد مديران مجموعه‌ها افراد حرفه‌اي در زمينه سيم‌كشي و برق استخدام مي‌كنند و خريد را به آن‌ها مي‌سپارند. اما در بسياري از مواقع لازم است خود شخص براي خريد سيم و كابل اقدام كند. در اين مقاله راهنمايي براي خريد كابل و سيم ارائه داده‌ايم.

 

خريد سيم و كابل مناسب و كاربرد آن‌ها

 

سيم‌ها و كابل‌ها در انواع مختلفي توليد مي‌شوند و هر يك از انواع آن‌ها كاربرد خاص خود را دارند. به همين شناخت مدل‌هاي مختلف سيم و كابل ضروري است. با اين كار مي‌توانيد سيمي را انتخاب كنيد كه مي‌تواند نياز شما را برآورده كند. در اين قسمت از مقاله انواع سيم و كابل را نام برده و كاربرد هر يك را توضيح داده‌ايم.

 

انواع مختلف سيم‌ها و كاربرد آن‌ها

 

حتي جزئي‌ترين ابزارهاي الكتريكي نيز به سيم نياز دارند. به همين دليل آن‌ها در انواع مختلفي طراحي و توليد مي‌شوند. خريد سيم و كابل نياز به شناسايي انواع آن‌ها دارد. در ادامه سيم‌هاي مختلف را معرفي كرده‌ايم.

 

سيم مفتول

اين سيم تنها از يك رشته هادي جريان و عايقي از جنس پي‌وي‌سي تشكيل شده است. سيم مفتول را سيم خشك نيز مي‌نامند‌. اين نوع سيم قابليت فرم دهي بالايي دارد و به همين دليل از آن در تابلو‌هاي برق استفاده مي‌شود.

سيم افشان

سيم افشان از چند رشته هادي مسي به هم پيچيده و عايق پلاستيكي تشكيل شده است. سيم‌هاي افشان به دليل نرمي و انعطاف پذيري بالايي كه دارند در سيم كشي ساختمان‌ها به كار مي روند‌. توضيحات بيشتر در مورد اين نوع سيم را مي‌توانيد در مقاله‌اي با همين عنوان در سايت مطالعه كنيد.

سيم‌هاي نيمه افشان

سيم‌هاي نيمه افشان از چند رشته هادي به هم تنيده شده تشكيل مي‌شوند. مهم‌ترين تفاوت اين نوع سيم با سيم افشا معمولي در قطر آن‌هاست. در واقع زماني كه قطر سيم افشان زياد است و براي كاربرد مورد نظر مناسب نيست، از سيم نيمه افشان استفاده مي‌شود. اين سيم ضخامت كم‌تري دارد. تنوع محصول براي در خريد سيم و كابل به شما در پيدا كردن محصولي متناسب با كاربرد مورد نظرتان كمك مي‌كند.

سيم نايلون

سيم نايلون از دو سيم نازك به هم چسبيده تشكيل شده است‌. سيم نايلون را سيم سفيد دولا نيز مي‌نامند‌. كاربرد سيم نايلون در سيم كشي ساختمان‌ها و لوستر‌ها است.

خريد سيم و كابل

انواع مخت  لف كابل‌ها و كاربرد آن‌ها

 

از كابل‌ها براي انتقال جريان برق استفاده مي‌شود. تفاوت كاربرد نكته‌اي است كه بايد در خريد سيم و كابل به آن توجه داشته باشيد. تقسيم بندي آن‌ها بر اساس سطح ولتاژي كه انتقال مي‌دهند، انجام مي‌شود.

كابل فشار ضعيف

اين نوع كابل براي انتقال جريان برق در ولتاژ‌هاي پايين (تا ۱۰۰۰ ولت) به كار مي‌رود. كابل فشار ضعيف بيشتر در كابل كشي منازل مسكوني با تعداد واحد محدود و مغازه‌ها استفاده مي‌شود. جريان برق مورد نياز در اين گونه ساختمان‌ها زياد نيست.

كابل فشار متوسط

براي انتقال جريان برق بين ۱ تا ۳۳ كيلو ولت از كابل فشار متوسط استفاده مي‌شود. براي مثال در فواصل بين پست‌هاي توزيع برق درون شهري كابل‌هاي فشار متوسط به كار مي‌روند. همچنين در برخي از ساختمان‌هايي كه به جريان برق بيشتري نياز دارند، از اين نوع كابل‌ها استفاده مي‌شود.

كابل فشار قوي

كابل‌هاي فشار قوي براي انتقال جريان برق بالا ( تا ۲۳۰ كيلو ولت) كاربرد دارد. از كابل‌هاي فشار قوي براي انتقال الكتريسيته در فواصل طولاني استفاده مي‌شود. احتمالا اين نوع كابل را به دفعات در جاده‌هاي بين شهري مشاهده كرده‌ايد.

كابل فوق فشار قوي

اين كابل براي انتقال جريان‌هاي برق قوي‌تر از ۲۳۰ ولت كارايي دارد. اين نوع كابل از لحاظ تحمل جريان، قوي‌ترين نوع كابل است‌. اين كابل در صنايع بسيار قدرتمند استفاده مي‌شود و معمولا كاربرد عمومي ندارد.

 

مقايسه انواع سيم و كابل از لحاظ قيمت

 

قيمت: يكي از عوامل موثر بر خريد سيم و كابل قيمت است. افزايش قيمت جهاني فلزاتي چون مس و آلومينيوم باعث افزايش قيمت سيم و كابل مي‌شود. سيم‌ها نسبت به كابل‌ها هزينه كم‌تري دارند. به طور كلي قيمت نمي‌تواند يك عامل تعيين كننده در قيمت سيم و كابل باشد. شما بايد پيش از هر چيز به كاربرد مورد نظر خود توجه كنيد و سپس در مورد مرغوبيت سيم‌ تصميم‌گيري كنيد.

البته براي اينكه خريد سيم و كابل را با قيمت بالا انجام ندهيد، بهتر است پيش از اقدام براي خريد از چند فروشگاه قيمت محصول مورد نظر خود را بپرسيد. به ياد داشته باشيد كه هنگام پرسش به مدل و برند محصول توجه داشته باشيد. هميشه خريد از يك فروشگاه معتبر به شما كمك مي‌كند كه محصولات را با بهترين قيمت خريداري كنيد.

خريد سيم و كابل

مرغوب‌ترين سيم‌ها و كابل‌هاي موجود در بازار

براي خريد محصول مناسب قبل از هر چيز بايد معيار‌هاي خوب و بد بودن آن‌‌ها را بشناسيم. سپس بر اساس هدفي كه داريم خريد سيم و كابل را از فروشگاه‌هاي معتبر و مجاز انجام دهيم. بهتر است قبل از خريد سيم و كابل هدف خود و مشخصاتي از سيم و كابل مورد نياز خود را مشخص كنيد. سپس براي خريد يك فروشگاه معتبر انتخاب كنيد. برخي از سيم و كابل‌هاي موجود در بازار كه توليد برند يا كارخانه‌ي مشهور و معتبري نيستند، كيفيت بالايي ندارند. خريد اين سيم و كابل‌ها مي‌تواند خطرناك باشد. برند‌هاي خوب و معتبر داخلي و خارجي زيادي اين محصولات را توليد مي‌كنند. بنابراين در خريد سيم و كابل حتما به اصالت و اعتبار برند توجه كنيد. به طور كلي خريد از يك فروشگاه معتبر، شما را از پرداخت بهترين قيمت و كيفيت محصول مطمئن مي‌كند.

ويژگي‌هاي سيم و كابل مرغوب

برخي از شاخص‌هاي موثر در انتخاب محصولات مرغوب را در ادامه بيان مي‌كنيم.

  • شرايط نصب: شرايط محيط نصب، در خريد سيم و كابل بسيار موثر است. پيش از خريد بايد تعيين كنيد كه سيم يا كابل مورد نظر در هوا استفاده مي‌شود يا زميني است. يا به عنوان مثال ديگر بايد تعيين كنيد كه حداقل و حداكثر دماي محيط نصب چقدر خواهد بود.
  • طول و ضخامت كابل و سيم: ضخامت سيم و كابل بر ميزان جرياني كه سيم و كابل از خود عبور مي‌دهند تاثيرگذار است. از طرفي طول سيم و كابل نيز بر قيمت آن‌ها تاثير مي‌گذارد.
  • نوع عايق: جنس عايق عامل بسيار مهم ديگري در مرغوبيت سيم و كابل محسوب مي‌شود.
  • نوع رسانا: رساناهاي به كار رفته در سيم و كابل معمولا از جنس مس، آهن و آلومينيوم هستند. هر كدام از اين رسانا‌ها براي كاربرد‌هاي خاص خود مناسب هستند.

تاثير كابل‌هاي مجاور، ساختار كابل نيز ديگر عوامل موثر بر خريد سيم و كابل هستند‌.

ابعاد و اندازه‌هاي مختلف سيم و كابل

اندازه‌ي سيم و كابل نشان دهنده‌ي ميزان جريان الكتريسيته‌اي است كه مي‌تواند به راحتي از آن‌ها عبور كند. خريد سيم و كابل در سايز مناسب را بايد با توجه به كاركرد و شرايط استفاده از آن‌ها انجام بدهيم. سايز مناسب كابل برق براي مدار‌هاي روشنايي داخلي معمولا بين ۱ تا ۵/۱ ميلي‌متر است‌. براي پريز‌هاي برق از كابل دوقلوي ۵/۲  ميلي‌متري استفاده مي‌شود.

وسايلي كه به جريان برق بيشتري احتياج دارند، مثل شارژر‌هاي اتومبيل برقي و اجاق گاز‌هاي بزرگ، به سيم‌هايي با قطر بيشتري نياز دارند. هم‌چنين در مواردي كه مسافت انتقال جريان برق زياد است، استفاده از كابل‌ها با قطر زياد ضروري است. اگر قطر سيم و كابل وسايل مختلف به اندازه‌ي كافي نباشد، دماي كابل افزايش مي‌يابد و خطر آتش سوزي ايجاد خواهد شد.

حتما براي خريد سيم و كابل در اندازه‌ي مناسب با فروشنده مشورت كنيد. در صورتي كه از كابل با قطر نامناسب استفاده كنيد افت آمپر و به دنبال آن كاهش توان الكتريكي وسايل برقي به وجود مي‌آيد. اين موضوع علاوه بر خسارات مالي، خطرات جاني نيز در پي خواهد داشت.

سيم و كابل پرتو الكتريك، توليد و پخش انواع سيم و كابل در تمامي سايز ها.

كابل برق

۶۱ بازديد

كابل برق ويژگي‌ها و كاربردهاي مختلفي دارد. آن‌ها در دنياي امروزي نقش مهمي ايفا مي‌كنند. بدون كابل‌ها زندگي براي انسان امروز ممكن نيست. لحظه‌اي را بدون ارتباطات و حتي روشنايي در شب تصور كنيد. اين اتفاقي است كه در صورت نبودن كابل‌هاي برق رخ مي‌دهد! در اين مقاله قصد داريم توضيحات جامعي در مورد اين وسيله مهم ارائه دهيم.

حروف مورد استفاده براي نامگذاري كابل‌ها چيست؟

 

كابل‌ها بر اساس استاندارد بين‌المللي VDE نامگذاري مي‌شوند. در اين استاندارد براي نامگذاري كابل‌ها از حرف انگليسي و اعداد  استفاده مي‌شود. بر اساس اين استاندارد كد يا نام هر كابل برق متشكل از ۴ قسمت است كه در ادامه آن‌ها را نام برده‌ايم.

  1. بخش اول كه نشان دهنده‌ي مشخصات لايه‌هاي اصلي كابل است و با حروف انگليسي نشان داده مي‌شود.
  2. دومين بخش شامل دو رقم است. رقم اول نشان دهنده‌ي هادي حفاظتي و رقم دوم نشان دهنده‌ي تعداد رشته است.
  3. بخش سوم اين كد نمايشگر سطح مقطع كابل بر حسب ميلي‌متر است.
  4. چهارمين و آخرين بخش از كابل نيز ولتاژ اسمي كابل برق را نشان مي‌دهد.

هر يك از حروفي كه در قسمت اول اين كد استفاده مي‌شوند نشان دهنده‌ي ويژگي خاصي از كابل برق هستند‌. شناخت حروف براي افرادي كه قصد خريد كابل دارند، اهميت بسياري دارد.

N: نماد كابل با هادي مسي

NR: نماد كابل برق با هادي آلومينيومي

Y: نماد عايق پرتو دور

H: نماد ورق متاليزه

T: نماد سيم تحمل كننده در سيم كشي هوايي

R: حفاظت نواري شكل فولادي

Y:روكش كمربندي پرتو نور

R: هادي به شكل دايره

M: هادي چند رشته‌اي

S: هادي مثلثي شكل

 

به لطف دنياي آنلاين نيازي به حفظ كردن اطلاعات بالا نداريد. تنها كافي است راهنماي بالا را در تلفن همراه خود ذخيره كنيد و در مواقع لزوم آن را به كار ببريد.

كابل برق

مشخصات كابل برق

 

كابل برق ويژگي‌هاي مختلفي دارند. تفاوت در ويژگي‌ها موجب تنوع اين محصول شده است. مهم‌ترين مشخصات يك كابل برق شامل موارد زير است.

  • هادي كابل مي‌تواند شكل‌هاي گوناگوني داشته باشد. هر يك از اين شكل‌ها نماد خاص خود را دارند. گرد تك رشته (RE)، گرد چند رشته (RM)، مثلثي شكل تك رشته (SE) و مثلثي چند رشته با نماد (SM) شكل‌هاي مختلف هادي كابل برق هستند.
  • ديگر مشخصه‌ي كابل‌هاي برق جنس و تعداد لايه‌هاي عايق آن‌هاست. عايق كابل برق مي‌تواند از جنس پلاستيك، پي‌وي‌سي يا پروتودور، پلي‌اتيلن، تفلون يا كاغذ‌هاي آغشته به روغن مخصوص باشد.
  • رنگ عايق كابل برق ديگر مشخصه‌ي اين وسايل است. براي تشخيص آسان‌تر سيم كابل‌ها از يكديگر، عايق‌ها را در رنگ‌هاي متنوعي انتخاب مي‌كنند. رنگ‌هاي سبز، سياه، زرد، آبي و قهوه‌اي رنگ‌هايي هستند كه براي عايق‌ها انتخاب مي‌شوند و بر اساس استاندارد از مفهوم خاصي برخوردارند.
  • مشخصه‌ي ديگر كابل‌هاي برق نوع غلاف يا زره آن‌هاست. غلاف‌ها براي محافظت از كابل برق در برابر عوامل خارجي روي كابل قرار مي‌گيرند و انواع مختلفي دارند. غلاف بافته شده، يكپارچه و موج دار بدون درز انواع آن هستند. غلاف‌ها از متريال مختلفي چون PVC، مس، روي اندود، آلومينيوم و سرب و فولاد ساخته مي‌شوند.

مقايسه‌ كابل‌هاي برق

 

كابل‌هاي برق بر اساس كاربرد و ويژگي‌هايي كه دارند به انواع مختلفي تقسيم مي‌شوند. انواع كابل‌هاي برق را در ادامه نام برده‌ايم.

  • كابل‌هاي فشار ضعيف: اين كابل‌ها براي سطح ولتاژ ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ ولت توليد مي‌شوند. از كابل‌هاي فشار ضعيف براي كاربرد‌هايي چون روشنايي منازل و انتقال نيروي محركه به الكترو موتور‌ها استفاده مي‌شود‌.
  • كابل‌هاي فشار متوسط: اين كابل‌ها در سطح ولتاژي ۱ تا ۳۶ كيلو ولت هستند. اين دسته كابل برق‌ها در مناطق شهري و صنعتي مورد استفاده قرار مي‌گيرند.
  • كابل‌هاي فشار قوي: اين مدل از كابل‌ها در سطح ولتاژي بالاي ۳۶ كيلو ولت قرار دارند.
  • كابل‌هاي ابزار دقيق: اين كابل‌هاي برق در سيستم‌هاي كنترلي و براي ارسال و دريافت سيگنال‌هاي آنالوگ و ديجيتال از سنسور‌ها استفاده مي‌شوند. اين كابل‌ها معمولا در سطح ولتاژي ۲۴ تا ۱۱۰ ولت توليد مي‌شوند.
  • كابل‌هاي ساختماني: اين دسته از كابل‌ها خود داراي انواع گوناگوني هستند. وظيفه‌ي اين كابل‌ها تقسيم برق در ساختمان است.
  • كابل‌هاي ضد حريق: اين نوع از كابل‌ها كه بيشتر در اماكن عمومي قرار دارند، بايد مقاوم در برابر آتش، كم دود و خفه كننده‌ي شعله باشند.

هر يك از انواع كابل‌ها نام برده شده در ويژگي‌ها و ساختار با يكديگر متفاوت هستند. به همين دليل كاربرد آن‌ها نيز با هم متفاوت است.

كابل برق

ابعاد و اندازه‌ي كابل‌هاي برق

 

كابل‌هاي برق در ابعاد و اندازه‌هاي گوناگوني موجود هستند. هر يك از سايز‌هاي كابل برق كاربرد خاص خود را دارد. براي مثال سايز كابل مناسب براي مدار روشنايي بين ۱ تا ۵/۱ ميلي‌متر است‌. براي پريز‌هاي برق از كابل دوقلو ۵/۲ ميلي‌متري استفاده مي‌شود‌.

كابل‌هاي برق در سايز‌هاي بزرگ‌تر نيز براي مواردي كاربرد دارند كه نيازمند برق بيشتري هستند. مثلا شارژر‌هاي اتومبيل‌هاي برقي و اجاق گاز‌هاي بزرگ به كابل‌ها در اندازه‌ي قطر بزرگ‌تر احتياج دارند. ديگر كاربرد كابل‌ها در سايز بزرگ براي انتقال برق بين مسافت‌هاي طولاني است.

انتخاب كابل در سايز متناسب با كاربرد مورد نظر اهميت بسيار زيادي دارد. زيرا عدم استفاده از كابل مناسب مي‌تواند موجب شعله ور شدن آن و آتش سوزي شود. از طرفي انتخاب سايز مناسب كابل برق از مصرف بيش از اندازه‌ي انرژي نيز جلوگيري مي‌كند. در صورت نداشتن تخصص و دانش كافي در زمينه‌ي كابل برق، حتما براي انتخاب كابل در اندازه‌ي مناسب از يك متخصص كمك بگيريد.

 

در چه مواردي از سيم برق به جاي كابل برق استفاده مي‌شود؟

سيم‌ها و كابل‌ها كاربردهاي منحصر به خود را دارند. حتي هر كدام از اين محصولات خود شامل انواع مختلفي هستند كه كاربردهاي مخصوص به خود را دارند. اما مهم‌ترين تفاوت سيم و كابل‌ها در ميزان جريان عبوري است. زماني كه جريان قوي باشد، سيم‌ها براي عبور آن مناسب نيستند. به همين دليل از كابل‌ها استفاده مي‌شود. قطر هادي سيم‌ها معمولا از كابل‌ها كم‌تر است و به همين دليل ظرفيت كم‌تري دارند.

تفاوت ديگري كه در كاربرد سيم‌ها و كابل‌ها وجود دارد مسافت است. زماني كه مبدا و مقصد مورد نظر براي انتقال برق و… فاصله زيادي داشته باشد،‌ از كابل استفاده مي‌شود. البته در فواصل زياد، معمولا جريان نيز قوي‌تر است. كابل‌ها مقاومت بيشتري نسبت به سيم‌ها دارند. به همين دليل حتي براي خطوط تلفن، مخابرات و برق بين شهرهاي مختلف از كابل استفاده مي‌شود.

در صورتي كه اطلاعات كافي در مورد سيم و كابل مناسب براي كاربرد مورد نظر خود نداريد، بهتر است با متخصصين اين حوزه مشورت كنيد.

سيم و كابل پرتو الكتريك، توليد و پخش انواع سيم و كابل در تمامي سايز ها.

فروش سيم و كابل

۳۶ بازديد

همه مي‌دانيم كه براي انتقال برق بين نقاط مختلف از سيم و كابل استفاده مي‌شود. سيم‌ها و كابل‌ها در ساختمان سازي جزو تجهيزات اصلي هستند

در صنعت فروش سيم و كابل به كيفيت محصولات توجه بسياري مي‌شود. اين محصولات تنوع زيادي دارند.

به همين دليل مشتريان بايد با توجه به كاربردهاي مورد نظر خود محصول مناسب را انتخاب كنند. در اين مقاله اطلاعات مورد نياز شما در مورد خريد و فروش سيم و كابل را ارائه داده‌ايم.

 

جنس عايق به كار رفته در كابل‌ها

در هنگام فروش سيم و كابل حتما به جنس عايق به كار رفته در كابل‌ها و سيم‌ها توجه مي‌شود. براي انتقال دادن انرژي الكتريكي با فشار متوسط و فشار قوي از كابل‌هاي برق مناسب براي اين كار استفاده مي‌شود. در تأسيسات الكتريكي استفاده از كابل‌هاي برق بسيار گسترده است. درواقع كابل‌ها هادي‌هايي هستند كه مي‌توانند جريان برق را از خود عبور دهند.

بدنه تمام كابل‌ها با استفاده از عايق پوشيده شده است. عايق ماده‌اي نارسانا است و جريان برق را از خود عبور نمي‌دهد. جنس عايق به كار رفته در كابل‌ها بستگي به ولتاژ ‌هادي كابل دارد. پركاربردترين عايق‌هايي كه در كابل‌ها و سيم‌ها به كار مي‌رود، روكش‌هايي از جنس پلاستيك، شيشه و چوب است و پلي اتيلن هستند.

پلي اتيلن عايقي ضد حريق است و معمولا تنها در فضاهاي تخصصي كاربرد دارد. بنابراين كابل‌هاي مورد استفاده در ساختمان‌هاي معمولي داراي روكش پلاستيك هستند. مهم‌ترين و پركاربردترين عايقي كه در سال‌هاي اخير براي توليد كابل‌ها استفاده مي‌شود P.V.C است. اين عايق غير قابل اشتعال و انعطاف پذير است.

 

قيمت انواع مختلف سيم و كابل

 

يكي از مهم‌ترين نكات در هنگام فروش سيم و كابل قيمت انواع مختلف محصولات است. خريدن سيم و كابل استاندارد و باكيفيت نكته مهمي است كه غفلت از آن احتمال ايجاد خسارت را تا حد چشمگيري افزايش مي‌دهد. امروزه توليد سيم و كابل برق يكي از بهترين صنايع ايران محسوب مي‌شود و رشد اقتصادي مطلوبي دارد.

فروش سيم و كابل در دنياي امروز توسط بسياري از عرضه كننده‌هاي محصولات برقي و ساختماني انجام مي‌شود. فروش سيم و كابل ايراني در بسياري از مغازه‌ها و سايت‌ها به صورت آنلاين انجام مي‌شود. آن‌ها كيفيت‌هاي مختلفي دارند. بنابراين قيمت‌هايشان نيز متفاوت است.

هر برند و مجموعه‌اي براي توليد محصولات خود از متريال مخصوص استفاده مي‌كند. كابل‌هاي استاندارد هادي‌هايي از جنس مس دارند. اما كابل‌هايي با هادي آلومينيومي نيز توليد مي‌شوند. كابل‌هاي استاندارد قيمت بيشتري دارند اما امنيت آن‌ها بالاتر است. اگر قصد خريد و فروش سيم و كابل را داريد، پيش از قيمت به كيفيت و متريال به كار رفته در آن توجه داشته باشيد.

 

موارد مورد استفاده از سيم و كابل

سيم‌هاي برق بيشترين كاربرد را در صنايع مختلف و  مصارف خانگي دارند. سيم‌هاي برق در مكان‌هايي كه با ولتاژ مصرفي ۲۲۰ ولت، استفاده مي‌شوند. ‌هادي به كار رفته در سيم‌ها، انعطاف پذيري مطلوبي دارد و از قابليت خم و راست شدن برخوردار است. همين امر باعث مي‌شود كه رشته‌هاي‌ هادي در هنگام خم و راست شدن نشكنند.

سيم‌ها كاربردهاي مختلفي دارند. تعيين كاربرد بايد پيش از اقدام براي فروش سيم و كابل انجام شود. سيم‌هاي ساختماني و ارت، سيم‌هاي اتومبيلي، سيم رانژه، سيم سخت هوايي و سيم‌هاي تخت بدون روكش انواع محصولات موجود در بازار هستند.

كابل‌ها نيز مانند سيم‌ها انواع مختلفي دارند و كاربردهايشان نيز متفاوت است. از مهم‌ترين كاربردهاي كابل مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

  • استفاده در سيگنال‌هاي مخابراتي و برق قدرت.
  • انتقال جريان الكتريكي با ولتاژ‌هاي متفاوت.
  • استفاده به عنوان كابل اينترنت در صنعت كامپيوتر.
  • تاسيسات داخل ساختمان.
  • شبكه‌هاي تلفن شهري و بين شهري.
  • نيروگاهها و واحدهاي صنعتي

علاوه بر موارد بالا در بسياري از موارد ديگر كابل‌هاي مختلف با كارايي‌هاي متفاوت كاربرد دارند.

 

عوامل موثر بر انتخاب سيم و كابل

 

در فروش سيم و كابل عوامل مختلفي دخيل هستند. در ادامه مهم‌ترين نكاتي را بيان كرده‌ايم كه خريداران و فروشندگان سيم‌ها و كابل‌هاي مختلف بايد با آن آشنا باشند.

  • انتخاب نوع سيم و كابل بايد بر اساس ظرفيت مورد نياز. اگر مقدار جريان برق از حد تعيين شده براي سيم يا كابل بيشتر شود، سيم مي‌سوزد. اين سوختگي ممكن است منجر به آتش‌سوزي يا برق گرفتگي يا قطع برق تمام مجموعه شود. بنابراين جريان مصرفي نبايستي از جريان مجاز در سيم و كابل بيشتر شود.
  • افت ولتاژ. كاهش ولتاژ دستگاه‌هاي صنعتي مانعي مهم در كاركرد درست آن‌ها محسوب مي‌شود. اين مشل در دراز مدت باعث آسيب ديدگي دستگاه خواهد شد. بنابراين افت ولتاژ كابل نبايد از حد مجاز زيادتر شود.
  • انتخاب كابل و سيم با پوشش مناسب و با توجه به شرايط آب و هوايي صورت گيرد. به عنوان مثال در محيط‌هاي شرجي يا مرطوب، عايق بايد مقاومت زيادي داشته باشد تا مانع از رسيدن رطوبت به هادي شود. همچنين در شهرهايي كه دماي هوا خيلي زياد است، عايق بايد مقاومت كافي در برابر حرارت و دماي بالا داشته باشد.

سيم و كابل

تفاوت كابل مسي و آلومينيومي‌

شناخت تفاوت كابل مسي و آلومنيومي از ديگر فاكتورهايي است كه بايد فروش سيم و كابل به آن توجه داشته باشيد. فلز مس از زمان‌هاي خيلي گذشته انتخاب بسيار مناسبي براي‌هادي سيم و كابل بوده است. اين فلز رساناي خوبي است و همچنين قيمت آن نسبت به ديگر رساناها مانند طلا و نقره كم‌تر است.

امروزه به دليل افزايش قيمت مس توليدكنندگان از فلز آلومينيوم به عنوان رساناي مورد نياز در سيم‌ها استفاده مي‌كنند. آلومينيوم نسبت به فلز مس مقاومت الكتريكي بيشتري دارد و از نظر قيمت نسبت به فلز مس مقرون به صرفه‌تر است.

اگر بخواهيم مقايسه‌اي بين مس و آلومينيوم انجام دهيد فلز آلومينيوم سبك‌تر است. البته مسئله‌ي خوردگي فلز نيز در فروش سيم و كابل حتما بايد مورد توجه قرار گيرد. استفاده از مواد غير استاندارد در توليد كابل‌ها باعث مي‌شود كه عملكرد آن‌ها مشكل داشته باشد. از فلز آلومينيوم فقط در كابل‌هاي قدرت خود نگهدار مي‌توان استفاده كرد و تا به امروز مجوزي براي استفاده از اين فلز در توليد كابل افشان و ساختماني داده نشده است. اما متاسفانه افراد سودجو از اين فلز براي هادي سيم‌هاي ساختماني نيز استفاده مي‌كنند. خريد از منابع معتبر به شما كمك مي‌كند كه نسبت به جنس هادي موجود در سيم اطمينان داشته باشيد.

سيم و كابل پرتو الكتريك، توليد و پخش انواع سيم و كابل در تمامي سايز ها.

سيم و كابل

۳۶ بازديد

سيم و كابل دو كالايي هستند كه در تمام صنايع و پروژه‌ها كاربرد دارند. سيم‌ها و كابل‌ها كاربرد بيشماري دارند؛ از لوازم برقي داخل منزل گرفته تا كابل‌هاي فشار قوي براي انتقال برق بين شهرها.
خريد و فروش سيم و كابل براي افرادي كه در زمينه‌ي برق و سيم‌كشي تخصص ندارند، ساده نيست. تنوع محصولات باعث مي‌شود كه انتخاب سيم يا كابل مناسب سخت‌تر باشد. همچنين تشخيص كيفيت محصول نيز براي افراد غير حرفه‌اي سخت‌تر است. در اين مقاله قصد داريم كاربردي‌ترين اطلاعاتي كه براي خريد يا فروش سيم و كابل نياز است را در اختيار شما قرار دهيم.

سيم و كابل

 

طراحي سيم و كابل چگونه است؟

براي طراحي شبكه‌هاي سيم و كابل پيش از هر چيز بايد به روش و ميزان مصرف كاربران توجه داشت. اين موضوع در تعيين نوع سيم‌ها و كابل‌هاي مورد نياز و نحوه آرايش شبكه نقش مهمي دارد. به همين دليل پيش از شروع طراحي متخصصان بايد بار مورد نياز براي فضاي مورد نظر را تعيين كنند. همچنين نحوه توزيع نيز بايد مشخص شود. به عنوان مثال در يك كارخانه، سالن‌هاي توليد به برق بيشتري نسبت به انبار نياز دارند. بنابراين كابل‌‌هاي مورد استفاده در بخش سالن‌هاي توليد بايد ظرفيت بالاتري داشته باشند.

هنگام بررسي فضاي مورد نظر سه نكته‌ي مهم بايد مشخص شود. اول اينكه چه نوع تجهيزاتي براي طراحي شبكه سيم و كابل نياز است. دوم اينكه ميزان ولتاژ مناسب براي قسمت‌هاي مختلف چقدر است. سوم اينكه مناسب‌ترين پيكربندي براي شبكه چيست. همه‌ي اين موضوعات اهميت طراحي سيم و كابل و شبكه توسط متخصصان حرفه‌اي را مشخص مي‌كند.

مقايسه سيم و كابل از لحاظ جنس و ابعاد

 

سيم‌ها و كابل‌ها به روش‌هاي گوناگوني دسته‌بندي مي‌شوند. دسته‌بندي آن‌ها كاربرد و ويژگي‌هايشان را مشخص مي‌كند. در اين قسمت قصد داريم تفاوت‌هاي سيم‌ها و كابل‌ها را از نظر جنس و ابعاد بررسي كنيم.


جنس سيم و كابل

سيم‌ها در سه نوع مفتولي، افشان و نيمه افشان ساخته مي‌شوند. در ساختار آن‌ها يك بخش هادي و يك بخش عايق وجود دارد. بخش هادي آن‌ها از فلز مس يا آلومينيوم ساخته مي‌شود. در قسمت‌هاي بعد توضيحات كامل‌تري در مورد اين دو نوع فلز ارائه مي‌دهيم. قسمت عايق سيم‌ها نيز از متريال مختلفي چون PVC و مواد پلاستيكي ساخته مي‌شود. كابل‌ها مي‌توانند با تركيب چند سيم ساخته شوند. به عنوان مثال در كابل‌هاي NM-B داراي دو سيم عايق‌دار جداگانه است كه در يك عايق PVC يا نايلوني در كنار هم قرار مي‌گيرند.

ابعاد سيم و كابل

سايز بندي سيم‌ها و كابل‌ها با توجه به سطح مقطع هادي موجود در آن‌ها انجام مي‌شود. هر چه سطح مقطع سيم و كابل بزرگ‌تر باشد، مقاومت آن كم‌تر است. بنابراين جريان بيشتري را عبور مي‌دهد. در ادامه انواع مختلف كابل برق را با توجه به سايز آن‌ها مشاهده مي‌كنيد.
كابل ۲×۱۴
اين نوع كابل‌ها از دو رشته‌ي هادي با سطح مقطع ۱۴ ميلي‌متر مربع ساخته شده‌اند. آن‌ها توانايي عبور جريان كم‌تر از ۱۵ آمپر را دارند. مهم‌ترين مصرف آن‌ها براي كليد‌ها، پريزها و انتقال برق به لامپ‌هاست. البته اين سايز كابل در مدل ديگري با ۳ رشته هادي نيز توليد مي‌شود. كاربرد آن در كليد‌هاي سه پل و برخي ديگر از قسمت‌هاي سيم كشي خانگي است.
كابل ۲×۱۲
اين كابل‌ها قابليت عبور جريان تا ۲۰ آمپر را دارند. بنابراين در قسمت‌هايي كه به برق بيشتري نياز دارند، مورد استفاده قرار مي‌گيرند. از جمله كاربردهاي اين كابل مي‌توان به كولر، يخچال فريزر و… اشاره كرد. مدل ديگر اين نوع كابل ۳×۱۲ است كه كاربرد مشابهي دارد.

ساير ابعاد كابل‌ها

ساير انواع كابل سطح مقطع كم‌تري دارند و براي انتقال جريا‌ن‌هاي قوي‌تر به كار مي‌روند. اين كابل‌ها در سايزهاي ۴، ۶ و ۱۰ ميلي‌متر مربع توليد مي‌شوند و مصارف صنعتي دارند.

انواع سايز سيم

همانطور كه گفته شد، سيم‌ها در سه نوع توليد مي‌شوند. هر كدام از آن‌ها نيز ابعاد مختلفي دارند. در سه قسمت بعدي جدول سايزهاي هر سه گروه سيم را مشاهده مي‌كنيد.

سايزهاي سيم مفتولي

سطح مقطع هادي (mm2) قطر رشته (mm)
۱ ۱۳/۱
۵/۱ ۳۸/۱
۵/۲ ۷۸/۱
۴ ۲۵/۲
۶ ۷۶/۲
۱۰ ۵۷/۳

سايزهاي سيم افشان

سطح مقطع هادي (mm2) تعداد رشته‌هاي تابيده شده قطر هر رشته (mm)
۵/۱ ۳۰ ۲۵/۰
۵/۲ ۵۰ ۲۵/۰
۴ ۵۶ ۳/۰
۶ ۸۴ ۳/۰
۱۰ ۷۹ ۴/۰
۱۶ ۱۲۷ ۴/۰
۲۵ ۱۹۹ ۴/۰
۳۵ ۲۷۸ ۴/۰
۵۰ ۳۹۸ ۴/۰
۷۰ ۳۵۷ ۵/۰
۹۵ ۴۸۴ ۵/۰
۱۲۰ ۶۱۲ ۵/۰
۱۵۰ ۷۶۵ ۵/۰
۱۸۵ ۹۴۳ ۵/۰
۲۴۰ ۱۲۲۴ ۵/۰

سايزهاي سيم نيمه افشان

سطح مقطع هادي (mm2) تعداد رشته‌هاي تابيده شده قطر هر رشته (mm)
۶ ۷ ۰۴/۱
۱۰ ۷ ۳۵/۱
۱۶ ۷ ۷/۱
۲۵ ۷ ۱۴/۲
۳۵ ۷ ۵۲/۲
۳۵ ۱۹ ۵۳/۱
۵۰ ۱۹ ۷۸/۱
۷۰ ۱۹ ۱۴/۲
۹۵ ۱۹ ۵۲/۲
۱۲۰ ۳۷ ۰۳/۲
۱۵۰ ۳۷ ۲۷/۲
۱۸۵ ۳۷ ۵۲/۲
۲۴۰ ۶۱ ۲۵/۲
۳۰۰ ۶۱ ۵۲/۲
۴۰۰ ۶۱ ۸۵/۲

انواع جنس و ابعاد سيم و كابل آشنا شديد. محاسبات به شما نشان مي‌دهند كه به سيم يا كابل با چه سطح مقطع يا ظرفيتي نياز داريد. اگر سطح مقطع مورد نظر شما، در سايزهاي استاندارد وجود نداشت، بايد نزديك‌ترين سطح مقطع به عدد به دست آمده را انتخاب كنيد.

بهترين نوع سيم و كابل

در ايران برندها و كارخانه‌هاي معتبر بسياري به توليد سيم و كابل مي‌پردازند. محصولات آن‌ها از استانداردهاي لازم پيروي مي‌كنند و كيفيت خوبي دارند. به طور كلي بهترين نوع كابل و سيم بايد با توجه به كاربرد مورد نظر مشتري انجام شود.

البته برخي از سيم‌ها و كابل‌ها به صورت غير استاندارد توليد مي‌شود. آن‌ها تقلبي هستند اما ممكن است لوگو يا نام برندهاي معتبر را روي محصولات خود حك كنند. تشخيص محصول اصلي از تقلبي ساده نيست. به همين دليل بهترين راه براي اطمينان از خريد كابل و سيم اصلي، خريد از يك فروشگاه معتبر است.
عايق‌هاي سيم‌ها و كابل‌ها بايد با استفاده از متريال باكيفيت و مقاوم توليد شود. لازم است عايق‌ها از هادي در برابر تغييرات فيزيكي و شيميايي محافظت كنند.
⦁ عايق‌ها بايد مانع مهمي براي رطوبت باشند.

⦁ آن‌ها بايد با شرايط محيط سازگار باشند.
⦁ تغييرات دما نبايد عايق‌ها را از بين ببرد.
⦁ قطر آن‌ها نيز بايد متناسب با سطح مقطع هادي باشد.
فلزهاي مورد استفاده در سيم و كابل نيز در تعيين كيفيت بهترين محصول حائز اهميت هستند.

نوع رساناي به كار رفته در ساخت سيم و كابل

همه‌ مواد رسانا فلز هستند. ميزان رسانايي در فلزهاي مختلف متفاوت است. به عنوان مثال طلا و نقره بهترين رساناها هستند. اما هزينه زياد اين دو فلز مانع از استفاده‌ي آن‌ها در صنعت سيم و كابل شده است.

مس مهم‌ترين و كاربردي‌ترين فلزي است كه براي توليد رساناي كابل‌ها و سيم‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين فلز رسانايي خوبي دارد و مقاومت و طول عمر آن نيز محدود است. البته در سال‌هاي اخير قيمت مس نوسانات بسياري داشته است. اين موضوع مشكلاتي را به دنبال داشته است.
⦁ برخي از كارفرمايان توانايي خريد سيم‌ها و كابل‌هاي مسي گران قيمت براي تمام مجموعه را ندارند.
⦁ سرقت سيم‌ها به دليل ارزش مس بيشتر شده است.
⦁ نوسان قيمت سيم‌ها بسيار زياد و ثبات بازار از بين رفته است.

رساناي آلومينيوم، فلز ديگري است كه به عنوان هادي در سيم‌ها و كابل‌ها استفاده مي‌شود. اين فلز نسبت به مس نرم‌تر است و به آن اندازه مقاومت ندارد. اما نسبت به مس سبك‌تر است و از مهم‌تر اينكه هزينه كم‌تري دارد.

به همين دليل بسياري از افراد ترجيح مي‌دهند از سيم‌ها و كابل‌هاي آلومينيومي استفاده كنند. البته به كار بردن آن‌ها در برخي از صنايع مجاز نيست و ممكن است باعث ايجاد حادثه شود. به همين دليل بهتر است پيش از انتخاب نوع رساناي هادي با افراد متخصص در اين زمينه صحبت كنيد.
در اين مقاله در مورد مهم‌ترين ويژگي‌هاي سيم و كابل صحبت كرديم. انواع سايزهاي استاندارد را ارائه داديم و جنس رساناهاي به كار رفته در آن‌ها را بررسي كرديم. يكي از نكات مهمي كه در طول مقاله به آن اشاره شد، انتخاب فروشگاه معتبر براي خريد است.

سيم و كابل پرتو الكتريك، توليد و پخش انواع سيم و كابل در تمامي سايز ها.

نرم افزار حسابداري

۶۲ بازديد

نرم افزار حسابداري ابزاري شناخته شده و كاربردي در علم حسابداري محسوب مي گردد. با پيشرفت هاي چشمگير در حوزه حسابداري و نياز به ثبت اطلاعات مالي شركت ها و بنگاه هاي اقتصادي مختلف، نياز به يك ابزار پيشرفته نظير نرم افزارها در اين حوزه بيش از پيش به چشم مي خورد. بدون شك نرم افزارهاي حسابداري نظير بسياري از ابزارهاي تكنولوژي مورد استفاده انسان ها، توانسته اند جان تازه اي به حوزه حسابداري و نيازهاي مختلف در اين بخش ببخشند. اينگونه ابزارها انجام كارهاي تخصصي نظير حسابداري را براي متخصصين اين حوزه آسان و لذت بخش كرده و به افراد غير متخصص اين امكان را مي دهند كه بدون نياز به تخصص خاصي نظير حسابداري بتوانند نيازهاي خود را در اين زمينه رفع نمايند.

چنانچه شما هم يك حسابدار، يك فعال اقتصادي علاقه مند به يادگيري حسابداري و يا يك دانشجوي تازه قدم گذاشته در اين حوزه هستيد، اين مقاله تا انتها مي تواند براي شما مفيد باشد. با ما همراه شويد تا بيش از پيش شمار را با جنبه هاي مختلف حسابداري و برنامه حسابداري آشنا كنيم.

نرم افزار حسابداري-مفتاح سافت

حسابداري چيست؟

حسابداري يكي از كلمات پركاربرد در بين افراد مختلف جامعه از جمله فعالين اقتصادي مي باشد. ابتدايي ترين مشاغل تا پيشرفته ترين آنها براي ساماندهي به فعاليت هاي اقتصادي خود نياز به ثبت آنها در يك محل مشخص دارند. از ديرباز استفاده از حسابداري به شيوه هاي گوناگون در فعاليت هاي اقتصادي مورد توجه بوده است. بنابراين چنانچه بخواهيم تعريف مناسبي از حسابداري داشته باشيم بايد اين حرفه و علم را در برهه هاي مختلف گذشته و امروزه تعريف كنيم.

نرم افزار حسابداري-مفتاح سافت

تعريف و كاربرد حسابداري در گذشته

در گذشته هاي دور كه حتي حسابداري را به اين نام و شكل نمي شناختند، از ابزارها و تكنيك هاي اين علم جهت نشان دادن حساب ها، كنترل دخل و خرج، و ايجاد تعادل بين دريافتيها و پرداختيها استفاده مي كردند. اين امر خود دليل احساس نياز به يك سيستم مناسب را در بين فعالين حوزه هاي اقتصادي ايجاد نمود و خود زمينه ساز نمود حسابداري نوين گرديد.

تعريف حسابداري در زمان حال

حسابداري در ساده ترين تعريف خود در زمان حال بصورت فن ثبت، ضبط، جمع آوري، تجزيه و تحليل، اندازه گيري، طبقه بندي و تلخيص اطلاعات و معاملات مالي و يا هر فعاليتي كه داراي جوانب مالي هست، تعريف مي گردد. با پيشرفت دنياي اقتصاد و نياز به تعاملات پيچيده اقتصادي در بين بنگاه هاي مختلف اقتصادي و مالي، وجود يك علم جامع و داراي اصول مدون در بين فعالين اين حوزه به وجود آمد. اين امر خود زمينه ساز پيشرفت علم حسابداري و انقلاب بزرگ در اين حوزه يعني تولد برنامه حسابداري گرديد.

نرم افزار حسابداري

برنامه حسابداري كمك بزرگ تكنولوژي به عرصه حسابداري و رسيدگي به امور مالي در سرتاسر جهان محسوب مي گردد. تكنولوژي و پيشرفت هاي چشمگير بشر در اين عرصه، موجبات انجام بهينه امور را در بسياري از جنبه هاي زندگي با خود به ارمغان آورده است. در اين ميان برنامه حسابداري به عنوان ابزاري مهم و كاربردي در امور حسابداري ساده و پيشرفته، عصاي دست بسياري از حسابداران حرفه اي و افراد مبتدي نيازمند به حسابداري گرديده است. برنامه حسابداري به دسته اي از نرم افزارهاي كاربردي گفته مي شود كه بر پايه اصول حسابداري جهت انجام امور حسابداري به حسابداران و ساير اقشار متقاضي در اين حوزه خدمات مي رسانند.

مقايسه نرم افزار حسابداري و حسابداري سنتي

امروزه با پيشرفت تجارت و كسب و كار در حوزه هاي مختلف و سطوح مختلف نظير معاملات منطقه اي، كشوري و برون مرزي، انجام امور حسابداري به شكل سنتي آن ديگر جوابگوي نياز افراد نيست.برنامه حسابداري با داشتن قابليت هاي گوناگون با سرعت فراواني توانست جاي خود را در بين افراد نيازمند به امور حسابداراي و حسابداران حرفه اي باز كند. در اينجا قصد داريم شما را با چندين مزيت جذاب برنامه حسابداري آشنا كنيم.

نرم افزار حسابداري-مفتاح سافت

سهولت انجام حسابداري

برنامه حسابداري داراي طيف وسيعي از نرم افزارهاي مورد استفاده در اين حوزه مي باشد. عمدتا اين نرم افزارها به گونه اي طراحي مي شوند كه انجام امورات حسابداري را براي تمامي افراد، حتي افراد غيرمتخصص، با آساني همراه سازند. در واقع يكي از بزرگترين مزيت هاي يك برنامه ايده آل، سهولت انجام كار با آن است. در اين زمينه مي توان نرم افزار حسابداري رافع 7 را مثال زد. اين نرم افزار با داشتن محيطي كاملا ساده و در عين حال تخصصي، انجام امور حسابداراي را براي تمامي كاربران خود با سهولت و آساني همراه مي سازد. اين نرم افزار به گونه اي طراحي شده است كه هر فردي با هر سطح از دانش حسابداري به آساني نياز خود را به امور حسابداري برطرف نمايد.

افزايش سرعت امور حسابداري

برنامه حسابداري در برجسته ترين مشخصه خود داراي قابليت انجام محاسبات حسابداري پيچيده در كمترين زمان ممكن است. اين كار به انجام امور حسابداري در مدت زمان كوتاه و با دقت بسيار بالا مي انجامد. انجام امور حسابداري نظير ثبت دفاتر مختلف حسابداري بصورت دستي، انجام محاسبات حسابداري، تهيه خروجي هاي مورد نياز حسابداري و غيره با استفاده از محاسبات دستي، هركدام به نوبه خود مدت زمان بسيار طولاني را مي طلبد. در انواع برنامه حسابداري كه اكنون در اختيار متقاضيان اين امر قرار دارد، تمامي اين امور دركمترين زمان و با بيشترين دقت عمل صورت مي گيرد.

دقت بسيار بالاي نرم افزار حسابداري

حسابداري مدرن با استفاده از نرم افزار اين امكان را به افراد مي دهد كه تمامي امور مالي خود را با حذف خطاي انساني و با دقت بسيار بالايي به انجام برسانند. انجام امور حسابداري نيازمند انجام محاسبات رياضي فراواني است. رخ دادن يك خطا در ابتداي محاسبات مي تواند امور حسابداري را تا پايان كار با خطا همراه كند. اين در حاليست كه كامپيوترها به شرط داشتن اطلاعات اوليه صحيح، از انجام هرگونه خطاي محاسباتي به دور هستند.

در اين قسمت سه مزيت مهم برنامه حسابداري را در مقايسه با روش حسابداري سنتي برشمرديم. در كنار موارد ذكر شده مي توان به مزيت هاي ديگر اين روش حسابداري از جمله:

كاهش هزينه هاي مربوط به امور حسابداري

كمك به كاهش ماليات با انجام محاسبات دقيق حسابداري

ارائه گزارش هاي متنوع و خروجي هاي لازم

حفظ اطلاعات و امنيت آنها در محيط نرم افزار

اشاره كرد.

انواع نرم افزار حسابداري

برنامه حسابداري انواع مختلفي دارند و از چندين جهت مختلف قابل دسته بندي هستند. بطور كلي حسابداري را مي توان به چهار دسته

حسابداري خدماتي

حسابداري بازرگاني

حسابداري توليدي

حسابداري پيمانكاري

دسته بندي كرد. همانگونه كه از دسته بندي حسابداري مشخص است، اين علم داراي حوزه وسيعي در امور مختلف است. بنابراين نرم افزار مورد استفاده در اين زمينه (برنامه حسابداري) مي تواند به انواع برنامه حسابداري عمومي و برنامه حسابداري اختصاصي دسته بندي شود.

نرم افزار حسابداري عمومي

برنامه حسابداري عمومي دسته اي از نرم افزارهاي حسابداري هستند كه به منظور انجام امور حسابداري و مالي در اختيار بخش هاي مختلف از جمله بنگاه هاي اقتصادي كوچك، بنگاه هاي بازرگاني بزرگ، شركت هاي مختلف، ادارات داراي امور مالي نيازمند حسابداري و … قرار مي گيرند. كار با اين نوع برنامه حسابداري عموما ساده بوده و داراي محيطي در دسترس و آسان براي تمامي كاربران با هر سطح دانش حسابداري مي باشند. از جمله برنامه حسابداري عمومي جامع مي توان به برنامه حسابداري رافع 7 اشاره كرد. اين برنامه حسابداري با داشتن محيطي ساده و در عين حال تخصصي، اين امكان را به تمامي كاربران خود مي دهد كه با ديدن آموزشي ساده بتوانند امور حسابداري خود را رفع و رجوع كنند.

نرم افزار حسابداري اختصاصي

برنامه حسابداري اختصاصي دسته اي از انواع برنامه حسابداري هستند كه بطور اختصاصي جهت رسيدگي به امور مالي ادارات، شركت ها و بخش هاي خاصي طراحي مي گردند. اين نوع نرم افزارها عموما براي همان شركت و بخش هدف طراحي و شخصي سازه شده و در بخش هاي مشابهه ديگري قابل استفاده نيستند.

نرم افزار حسابداري-مفتاح سافت

3 نكته مهم در رابطه با نرم افزار حسابداري

اكنون كه با مزيت هاي بي شمار برنامه حسابداري در مقابل حسابداري سنتي آشنا شديم، لازم است چندين نكته اساسي را در مورد تهيه اين نوع نرم افزارها مد نظر قرار دهيم. در اينجا به 3 نكته اساسي اشاره مي شود.

در زمان تهيه برنامه حسابداري به نياز خود توجه كنيد و مطابق با آن نرم افزار را تهيه كنيد. استفاده از يك برنامه حسابداري اختصاصي در بنگاه هاي اقتصادي، فروشگاه ها و مكان هايي كه فعاليت هاي عمومي انجام مي دهند، تنها هزينه هاي شما را افزايش مي دهد. تهيه نرم افزار حسابداري عمومي در بسياري موارد نيازهاي حسابداري را براي افراد متقاضي اين امر تامين مي كند.

در زمان تهيه نرم افزار حسابداري هرگز سراغ نرم افزارهاي رايگان و يا كرك شده نرويد. اين نوع نرم افزارها در خوشبينانه ترين حالت ممكن مي توانند دسترسي شما را به بسياري از بخش هاي نرم افزار محدود كنند. نرم افزارهاي كرك شده به دليل تعلق به شخص حقيقي و حقوقي خاصي نيازمند صرف هزينه مختص به نرم افزار هستند. استفاده از اينگونه نرم افزارها از نظر قانوني و اخلاقي مجاز نيست.

نرم افزارحسابداري مي تواند ادعا كند كه مناسب و كاربردي است كه در عين تخصصي بودن داراي محيطي ساده و قابل استفاده براي تمامي افراد باشد. از طرفي ديگر داشتن راهنماي نصب، آموزش و خدمات پس از فروش نرم افزار از قابليت هاي يك نرم افزار مناسب هب شمار مي رود.

نرم افزار حسابداري-مفتاح سافت

نتيجه گيري

نرم افزار حسابداري و انواع آن كمك شايان توجهي به حوزه حسابداري در شاخه هاي مختلف آن نموده است. يكي از ارزشمندترين خدمات نوع عمومي نرم افزارهاي حسابداري، فراهم آوردن محيطي ساده و در دسترس براي تمامي افرادي است كه با سطوح مختلف دانش حسابداري، مايل به انجام امورات مالي خود با استفاده از نرم افزار مي باشند. يكي از محصولات ارزنده در اين زمينه نرم افزار رافع 7 است كه در جديدترين به روزرساني خود تحت عنوان رافع 9، محيطي كاملا حرفه اي و ساده را در اختيار كاربر قرار مي دهد. افراد متقاضي مي توانند با مراجعه به بخش دانلود و آموزش در وبسايت شركت مفتاح رايانه، به آساني كار با اين نرم افزار را بياموزند و به حسابدار امور خود تبديل گردند.

رافع ويژه

۷۳ بازديد

نرم افزار رافع ويژه

شركت مفتاح رايانه با تكيه بر دو دهه تجربه كاري و دانش به‌روز نسبت به طراحي و توليد سيستم اتوماسيون مالي جامع پايا با رويكرد MIS اقدام نموده است. نرم افزار يكپارچه مالي رافع ويژه ، سيستم‌هاي حسابداري مالي- خريد و تداركات- سفارشات، فروش و بازرگاني-  خزانه‌داري (دريافت و پرداخت)- چك و بانك- نرم افزار ثبت اموال و دارايي‌هاي ثابت- حقوق و دستمزد- توليد (بهاي تمام شده)- نرم افزار حسابداري پيمانكاري- سيستم پخش و فروش- سيستم پذيرش خودرو-نرم افزار مديريت تعميرگاه خودرو- نرم افزار ثبت تعميرات خودرو- سيستم پذيرش كالا- انبارداري و حسابداري انبار– نرم افزار حسابداري دهياري و اتوماسيون دهياري را به طور همزمان و به صورت يك مجموعه يكپارچه (integrated) در خود جاي داده است.

 

ويژگي هاي نرم افزار

مشخصات فني

– قابل اجرا بر روي سيستم عامل‌هاي Win Vista ,Win 7 ,Win 8 ,Win 8.1 ,Win Server 2003 ,2008 , Win10
– زبان به‌ كار گرفته شده (inter face) در اين نرم افزار، زبان برنامه نويسي ++C است كه يكي از قدرتمندترين ابزارهاي برنامه‌نويسي مي‌باشد.
– بانك اطلاعاتي سيستم، نرم افزار MS-SQL server 2008 بوده كه جهت نگهداري اطلاعات مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

قابليت هاي ويژه

– تمامي گزارشات سيستم بر اساس محدوده تاريخ و محدوده كاربر و كامپيوتر ثبت شده قابل استخراج مي‌باشد
– انتقال گزارشات به فرمت‌هاي Word و Excel و فايل‌هاي گرافيكي و متني
– برقراري با باركد بي سيم (پرتابل) و با سيم
– برقراري ارتباط با دستگاه‌هاي مكانيزه حضور غياب تحت ويندوز
– تهيه ديسكت بيمه براي ارسال به مراكز بيمه
– تهيه ديسكت بانك جهت پرداخت حقوق به صورت الكترونيكي
– طراحي فاكتور فروش در قالب‌هاي دلخواه
– استفاده از لوگوي شركت در چاپ اسناد و فاكتور فروش

 

امكانت نرم افزار

حسابداري مالي

مشاهده، تعريف و تدوين سرفصل‌هاي حسابداري مورد نياز دلخواه در سطوح: گروه، كل، معين، تفصيلي به صورت پله‌اي
– تعيين نوع گروه از لحاظ ترازنامه‌اي، سود و زياني، آماري و انتظامي
– تعيين ماهيت حساب سرفصل‌هاي كل به صورت دلخواه
– تعيين نوع حساب كل از لحاظ دائم و موقت بودن حساب
– دسته‌بندي بازه كدهاي تفصيلي به صورت دلخواه و ارتباط با سرفصل‌هاي معين
– تعريف و تدوين هزينه‌ها و درآمدهاي مربوط به هر بنگاه اقتصادي به صورت متغير و ثابت در سرفصل‌هاي حسابداري
– مشاهده كدهاي رزرو شده سيستم اتوماتيك (مورد استفاده در ثبت اتوماتيك اسناد حسابداري)
– تعيين ريالي شدن برگه‌هاي انبار به صورت اتوماتيك يا دستي
– ثبت اسناد خريد، فروش و مرجوعي بر اساس خلاصه حساب مشتري يا ريز دريافت و پرداخت‌ها
– تجميع سرفصل‌هاي دريافت و پرداخت و فروش جهت صدور اسناد روزانه حسابداري
– مرتب‌سازي آرتيكل‌هاي تشكيل‌دهنده اسناد در چاپ اسناد
– تعريف و تدوين نوع مشتريان مرتبط با شركت و ايجاد معين حسابداري بر اساس گروه (بدهكاران و بستانكاران تجاري)
– تعريف و تدوين اشخاص شامل مشتريان (بدهكاران و بستانكاران)، بازاريابان، تنخواه گردان، سهامداران
– ارتباط اتوماتيك اشخاص با سرفصل‌هاي حسابداري
– ملاحظه فهرست تمامي مشتريان مرتبط با شركت (تدوين شده در قسمت نوع مشتريان)
– تعيين و تخصيص گروه خاصي ازتفصيلي‌ها براي معين‌هاي مختلف (مشتريان، تنخواه گردانان، بازاريابان، سهامداران، حساب‌هاي بانكي و تفصيلي‌هاي مشترك)
– تخصيص تفصيلي‌هاي مربوط به سر فصل معين صندوق (تعريف صندوق به تعداد دلخواه)
– تنظيم تفصيلي‌هاي مشترك بين دو يا چند معين مختلف و ايجاد ارتباط منطقي بين تفصيلي‌هاي ياد شده
– ملاحظه فهرست كامل اسناد و نامه‌هاي حسابداري (شامل كليه نامه‌هاي ارسالي از قسمت‌هاي مختلف برنامه، اسناد پيش‌نويس، اسناد موقت و اسناد دائم)
– ثبت اسناد در قسمت پيش‌نويس جهت نگهداري و اعمال تغييرات احتمالي بر روي آنها
– كپي‌برداري از اسناد و استفاده در اسناد ديگر
– كپي‌برداري از رديف در اسناد حسابداري
– بازسازي اسناد (رديف كردن شماره اسناد بر اساس تاريخ)
– ثبت و ويرايش سند افتتاحيه به صورت اتوماتيك با دسترسي‌هاي ويژه
– ثبت و ويرايش دستي سند افتتاحيه
– ثبت اتوماتيك سندهاي حسابداري جديد و اصلاحي (با استفاده از قابليت صدور اسناد به طور اتوماتيك)
– ثبت دلخواه سندهاي جديد و اصلاحي با قابليت تنظيم دستي اسناد
– صدور اسناد به صورت دستي
– صدور قبوض دريافت (وجه نقد، چك شركتي، سفته، حواله بانكي و ساير اسناد)
– صدور قبوض پرداخت (وجه نقد، چك شركتي، خرج چك اشخاص، سفته، حواله بانكي و ساير اسناد)
– تاييد يك يا چند سند موقت صادره
– تاييد و ادغام چند سند تحت عنوان سند ادغامي
– الحاق سند موقت به سند دائم
– انتقال اسناد و سرفصل‌هاي حسابداري به سال مالي مجازي جهت انجام تغييرات و تهيه برخي گزارشات خاص
– تهيه كاربرگ اسناد حسابداري
– انبار گرداني ريالي به صورت اتوماتيك
– ثبت سند اختتاميه در پايان دوره مالي به صورت اتوماتيك
– انتقال سند اختتاميه به سند افتتاحيه
– چاپ اسناد حسابداري و قابليت دريافت خروجي به Excel
– مشاهده و چاپ سرفصل‌هاي حسابداري تعريف شده و تطبيق با دفاتر قانوني و اظهارنامه مالياتي
– چاپ اسناد اعم از سند افتتاحيه و ساير اسناد در فرمت‌هاي مختلف جهت نگهداري
– مشاهده و پيگيري پيوست‌ها از داخل سند حسابداري
– ملاحظه دفاتر حسابداري در سطوح: كل، معين، تفصيلي و روزنامه
– پيگيري و مشاهده اسناد و پيوست‌ها در آرتيكل‌هاي دفاتر حسابداري (كل- معين- تفصيلي- روزنامه)
– جستجوي اسناد ثبت شده در دفاتر بر اساس مبلغ، مشخصات سند و غيره
– مرتب‌سازي شماره اسناد بر اساس تاريخ ثبت
– ملاحظه آمار بدهكاري و بستانكاري و ميزان اختلاف هر سند
– كنترل خودكار سيستم از عمليات اجرايي بر روي اسناد (حذف، ويرايش، ثبت و غيره)

 

براي ديدن قابليت هاي بيشتر و بررسي ساير نرم افزار هاي مرتبط، به وبسايت شركت مفتاح رايانه مراجعه كنيد.