دوشنبه ۰۳ اردیبهشت ۰۳

هواكش آكسيال

راهنماي خريد كالا و سرويس هاي مختلف

هواكش آكسيال

۹ بازديد

هواكش آكسيال يا فن آكسيال چيست؟

اين نوع از هواكش آكسيال به منظور تخليه هوا و يا هوارساني در مكان هايي كه دبي هوا مهمتر از فشار ميباشد استفاده ميگردد پروانه انها از جنس الومينيوم زاويه متغير مي باشد. پروانه اين فن به حالت خم به عقب مي باشد و در سايزهاي مختلف توليد مي گردد كه باعث تخليه هوا تا m3/hr 150000 و با فشار 600pa مي باشد.

بدنه اين نوع فن از ورق هاي صنعتي با پوشش رنگ كه به منظور جلوگيري از خوردگي و زنگ زدگي مي باشد. طريقه اتصال موتور و انتقال قدرت به دستگاه به صورت اتصال مستقيم و غير مستقيم و كوپلينگي مي باشد.

انواع فن هاي آكسيال

-فن آكسيال با پروانه زاويه متغير

-فن آكسيال با پروانه زاويه ثابت

Fan Axial Beynkanali

فن آكسيال بين كانالي با پروانه زاويه متغير


نوع ديگري از هواكش هاي صنعتي، ضد انفجار مي باشند كه همان طور از نامشان پيداست، بسيار حساس به محيط در برابر خطر انفجار مي باشند. در مناطقي كه به دليل حضور گاز و ذرات قابل اشتعال، ايجاد شرايط كاملا امن در مقابل آتش سوزي و انفجار ضروري است؛ از اين فن ها براي تهويه مستقيم يا كانالي در ساختمان هاي مسكوني، تجاري و صنعتي استفاده مي شود كه در دو حالت تخليه افقي (FC) و تخليه عمودي (FCV) عمل مي كنند.

 

فن‌هاي آكسيال سقفي

هواكش آكسيال سقفي يا پشت بامي يكي از انواع هواسازهاي آكسيال مي باشد كه در اين مدل به دليل بالا بودن پروانه آكسيال، جهت جابجايي هوا و يا هواسازي، در جهت محور پروانه فن مي باشد و در محيط‌هاي صنعتي از جمله سوله ها، مجموعه هاي ورزشي، كارخانه ها، سالن هاي توليد و ... با ظرفيت تخليه يا هوادهي  m3/h 55000 و فشار 400 پاسكال به تخليه هوا مي پردازد.

پروانه اين نوع از هواكش هاي آكسيال به طور معمول از آلومينيوم ريخته گري شده استفاده مي شود، با اين وجود در انواع ديگر غيرصنعتي، از متريال هاي متفاوت به منظور توليد پروانه فن استفاده مي شود. هواكش آكسيال سقفي، داراي مدل هاي مختلفي مي باشد كه در دسته بندي آنها، مدل پروانه آن ها مورد بررسي قرار مي گيرد. پروانه مورد استفاده در اين هواكش، از نوع خم به عقب و خم به جلو مي باشد كه با رنگ محافظ پوشيده شده است و از ورق گالوانيزه يا ورق آلومينيومي ساخته مي شود.

بدنه اين فن صنعتي از جنس ورق هاي گالوانيزه، آلومينيومي و استييل و جنس كلاهك آن نيز از جنس ورق گالوانيزه يا آلومينيوم با توجه به شرايط محيط ساخته مي شود. همچنين اين نوع فن ها، قابليت نصب انواع الكتروموتور هاي EEX (ضد انفجار، ضد جرقه) و ساير موتورها جهت محيط هاي خاص را دارا مي باشند. مجموعه اصفهان هواساز ، توليد كننده انواع فن صنعتي و هواكش آكسيال، به پشتوانه بيش از 25 سال تجربه در زمينه توليد محصولات تهويه هوا و هواكش صنعتي و با بهره گيري از دانش روز جهاني و ابزارآلات اروپايي همگام با استاندارد جهاني در كنار پرسنل مجرب خود، توانسته است در عرصه رقابت در بازارهاي جهاني و امر صادرات حضوري موفق داشته باشد.

طيف گسترده اي از فن هاي آكسيال صنعتي  شامل انواع محفظه اي و صفحه اي مي باشد كه براي كاربردهايي از قبيل تهويه عمومي، صنعتي، اتاق هاي خشك كن، مبدل هاي حرارتي، تجهيزات آفتاب گير و بسياري موارد ديگر مناسب هستند. فن هاي محوري با استفاده از پروانه هوا را به داخل فن مي كشاند و در همان جهت محوري تخليه مي كند. در ادامه به بررسي انواع فن هاي آكسيال، مزايا و معايب، اجزاي فن و ... پرداخته مي شود. پس با ما همراه باشيد.

 

انواع فن هاي صنعتي

فن هاي صنعتي در دو نوع آكسيال (محوري) و سانتريفيوژ  (گريز از مركز) طراحي و ساخت مي شوند. طراحي و عملكرد فن گريز از مركز با فن محوري بسيار متفاوت مي باشد، اين تفاوت باعث مي شود كه هر كدام براي كاربردهاي مختلف درنظر گرفته شوند.

فن هاي آكسيال به دليل ايجاد جريان هواي موازي با شفت به فن محوري معروف مي باشند به عبارتي تيغه هايي كه به دور يك محور مي چرخند، هوا را به موازات آن محور مي كشند و در همان جهت خارج مي كنند.  و از آنجايي كه فن هاي سانتريفيوژ براي جابجايي هوا از نيروي گريز از مركز استفاده مي شود به همين نام نيز معروف مي باشند.

 

مقايسه فن تيوب اكسيال و وين آكسيال (دليل برتري وين آكسيال به تيوب آكسيال)

هر دوفن داخل محفظه استوانه اي شكل قرار گرفته اند و اما

  • مهمترين تفاوت فن وين آكسيال بازدهي و قدرت بالاتر نسبت به تيوب اكسيال مي باشد
  • وجود تيغه هاي ثابت در وين آكسيال باعث هدايت جريان هوا مي شود.
  • از ديگر تفاوت هاي اين دو نوع فن مي توان به خروج هوا اشاره نمود. در وين آكسيال يكنواخت و تيوب آكسيال غيريكنواخت و چرخشي مي باشد.
  • وجود تعداد پره هاي بيشتر و هاب بزرگتر در وين آكسيال

تفاوت فن وين آكسيال و تيوب آكسيال 

 

اجزاي فن هاي آكسيال

ايمپلر/پروانه: شامل تيغه هاي است كه با پرخش ان هواي مكيده شده را در جهت محور فن خارج مي كند.

الكتروموتور: باعث چرخش شفت و در نهايت پروانه مي شگردد.

هوزينگ يا بدنه فن: پروانه داخل اين محفظه قرار گرفته و در مقابل آسيب حفظ مي شود.

ديگر اجزا: شافت و توپي، درب بازديد و پايه پشتيان موتور مي توان اشاره نمود.

اجزاي فن آكسيال

 

 

تفاوت فن هاي آكسيال و سانتريفيوژ

نوع عملكرد و جهت هواي خروجي : در فن هاي آكسيال هواي خروجي موازي محور و فن هاي سانتريفيوژ با تغيير جريان هواي ورودي و چرخش 90 درجه با استفاده از نيروي گريز از مركز باعث خروج هوا مي شود.

ظرفيت هواهي: فن هاي آكسيال براي مكان هايي با حجم هواي زياد با فشار كم استفاده مي گردد و فن هاي سانتريفيوژ در مكان هايي با فشار زياد استفاده مي شوند.

قدرت : قدرت فن هاي سانتريفيوژ بسيار بيشتر از فن هاي آكسيال مي باشد و در ظرفيت هاي بالا طراحي و ساخت مي شوند.

نوع تيغه ها: آكسيال ( زاويه ثابت، زاويه متغير و ايرفول) سانتريفيوژ (بكوارد، فوروارد، شعاعي)

شكل ظاهري: فن هاي سانتريفيوژ اصولا به صورت حلزوني و پوشش فن هاي آكسيال به صورت استوانه اي طراحي مي شوند.

 

مزايا فن هاي آكسيال

  • قيمت مناسب تر نسبت به فن هاي سانتريفيوژ
  • اشغال فضاي كم
  • نصب ساده و آسان

معايب فن هاي آكسيال

  • عدم كاركرد صحيح فن هاي آكسيال در فشارهاي استاتيكي بالا به عنوان بزرگترين عيب فن هاي محوري مي توان ياد كرد.
  • ميزان صداي بالا خصوصا در جت فن هاي تونلي

كاربرد فن هاي آكسيال

  • تهويه كارخانجات و كارگاه هاي صنعتي، مكان هاي عمومي، پاركينگ ها و ...
  • استفاده در مصارف نيمه صنعتي و ساختماني
  • استفاده در سيستم تهويه سالن ها ورزشي
  • استفاده در صنعت كشاورزي و دامداري مانندگلخانه ها، مرغداري ها و ...
  • كاربرد در اتاق هاي خشك كردن
  • استفاده در مبدل هاي حرارتي
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.