دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۰۳

هواساز صنعتي

راهنماي خريد كالا و سرويس هاي مختلف

هواساز صنعتي

۱۲ بازديد

دستگاه هاي هواساز براي سرمايش و گرمايش و تازه كردن هواي اماكن مختلف مورد استفاده قرار مي گيرد كه به عنوان بهترين روش تهويه مطبوع مركزي در سطح جهان مرسوم و شناخته شده است. هواساز صنعتي در مكان هاي عمومي مانند ورزشگاه – سينما – آمفي تئاتر – تالار عروسي – رستوران – مسجد و موزه و ... و در مكان هاي تجاري از جمله پاساژ – بانك – تالار بورس – بازارچه و .... و يا سالن هاي توليد كارخانه جات و بيمارستان ها و هتل ها و ادرات استفاده مي شود.

هواساز صنعتي چيست؟

دستگاه هواساز براي ايجاد هواي تميز و هم چنين تامين سرمايش و گرمايش لازم براي محيط هاي مختلف طراحي و ساخت مي شود. اين دستگاه ها به دو دسته هواسازهاي معمولي و هواساز هايژنيك تقسيم بندي مي شوند و در فصل زمستان با وصل شدن كويل گرمايي به منبع گرم مانند آب گرمكن، ديگ بخار و يا موتورخانه و در تابستان با وصل شدن كويل سرمايي به آيس بانك و يا چيلر وظيفه ايجاد سرماي لازم را به عهده دارد. با وجود دمپرهاي هواي تازه و سيركوله ( هواي برگشت از سالن) نصب شده روي دستگاه هواساز قادر خواهيم بود هواي تازه و هواي برگشت شده را به ميزان دلخواه كنترل نماييم. پيش فيلترهاي مختلفي كه قابل نصب در بدو ورود هواي تازه به هواساز مي باشند از ورود حشرات – خاشاك – ذرات درشت جامد و غيره به درون هواساز جلوگيري مي كنند و براي تميز كردن هوا مي توان از فيلتر هاي كيسه اي – كاغذي – نمدي – رول فيلتر يا حتي هپا نيز استفاده كرد. فن سانترفيوژ نصب شده در هواساز هد مورد نياز گردش هوا را تامين مي كند و جريان هوا با آرامي و دسيبل مطلوب وارد كانال توزيع شده و از طريق دريچه هاي ويژه در محل مورد تاييد تهويه توزيع مي گردد.

 

دستگاه هواساز صنعتي

تامين سرمايش گرمايش محيط

تامين دماي مورد نياز يك محيط را مي توان به روش سنتي مانند بخاري و كولر و يا به روش هاي نوين با استفاده از دستگاه هاي هواساز تامين نمود:

  • تامين دماي مورد نظربا استفاده از بخاري و كولر

 خطرات استفاده از بخاري به عنوان روش گرمايش در محيط داخلي مي تواند منجر به احتراق ناقص و انتشار مونوكسيدكربن، اكسيدهاي نيتروژن، فرمالدئيد، تركيبات آلي فرار و ساير محصولات جانبي احتراق شود. در صورت عدم اكسيژن كافي، احتراق ناقص رخ مي دهد. مونوكسيدكربن كه يك گاز بي مزه و بي بو است داراي اثرات سو ء جدي بر سلامتي مي باشد. كه باعث سردرد، خستگي، حالت تهوع، استفراغ، تصلب شرايين، اثرات قلبي عروقي و عصبي مي شود كه بازدهي عملكرد پرسنل را كاهش مي دهد. همچنين استفاده از چندين بخاري در سالن هاي بزرگ، ميزان زيادي انرژي هدر مي رود.

از طرفي تامين سرمايش محيط با استفاده از كولرهاي آبي و يا گازي نيز مقرون به صرفه اقتصادي نمي باشد. در اينجا نقش هواسازهاي صنعتي مقرون به صرفه مطرح مي شود كه راه حل موثر در سرمايش گرمايش محيط مي باشد.

  • استفاده از دستگاه هاي هواساز جهت تامين دماي مناسب محيط

تصفيه هوا و تامين دماي مورد نياز در روش هاي جديد توسط دستگاه هاي هواساز فراهم مي گردد. به سه عملكرد اصلي اين دستگاه شامل سرمايش، گرمايش و تهيه هواي با كيفيت مي توان اشاره نمود. در اين روش به دليل تصفيه هواي ورودي توسط فيلترها و از طرفي تامين گرمايش عاري از مونواكسيد كربن مي توان هواي مطبوع را وارد سالن نمود. استفاده از دستگاه هاي هواساز تمامي عيوب روش سنتي را برطرف ساخته و به دليل بازدهي و كارايي بيشتر بسيار مورد استقبال صنايع و كارخانجات مختلف قرار گرفته است. همچنين در اين روش كاهش ميزان انرژي مصرف شده از ديگر مزيت هاي استفاده از هواساز صنعتي مي باشد.

عملكرد هواساز

هواسازها دستگاهي است كه هدف آن توليد گرما و سرما براي يك مكان مشخص مي باشد كه با استفاده از كانال كشي مي توان گرمايش سرمايش مركزي را انتقال داد. با عبور هوا از پاك كننده ها كه شامل فيلترها مي باشد گردوغبار و ذرات از بين رفته و وارد مرحلۀ كويل ها مي شود. اين سيستم شامل ديگ آب، كوره يا پمپ حرارتي براي گرم كردن آب، چيلر يا آب سرد كن و هواساز (مبدل حرارت و برودت) مي گردد. اصولا از آب براي انتقال حرارت و برودت از طريق لوله ها به يك مبدل حرارتي كه كويل هواساز مي باشد انتقال صورت مي گيرد. از رادياتورها سرمايش و يا گرمايش به هواي عبوري منتقل مي شود. در مرحله آخر با مكش فن سانتريفيوژ قرار گرفته در انتهاي دستگاه هوا وارد مجاري انتقال مي شود.

 

Airconditioner99 Isfahanhavasaz

 

انواع هواسازهاي صنعتي

در دسته هواساز هاي صنعتي هواساز معمولي، هواساز ايرواشر، هواساز ايرواشر اكونوپك و هواساز هايژنيك(انتي باكتريال، بيمارستاني) قرار مي گيرد.

تفاوت انواع هواساز

هواساز معمولي

 سرمايش گرمايش يا استفاده از مبرد جريان يافته در كويل هاي حرارتي برودتي انجام گرفته و با انتقال گرما و يا سرما به هواي عبوري بر روي كويل ها تامين مي گردد. از اين دستگاه در مكان هاي تجاري-اداري، كارخانجات، مكان هاي عمومي مانند مساجد، موزه ها و به عنوان هواساز آپارتماني نيز استفاده مي گردد.

هواساز ايرواشر

 در اين دستگاه از سيستم ايرواشر براي ايجاد سرمايش با عملكرد تبخيري استفاده مي شود. تامين گرمايش در هواساز ايرواشر نيز با استفاده از كويل هاي گرمايي صورت مي گيرد.

 

اكونوپك

يك دستگاه مقرون به صرفه كه بر خلاف دستگاه هاي بالا يك پكيج كامل و مستقل از هر گونه تاسيسات و لوله كشي مي باشد. در اين دستگاه سرمايش با استفاده از سيستم ايرواشر و گرمايشش توسط كوره هواي گرم به همراه مشعل توليد مي شود.

 

هواساز صنعتي هايژنيك

سرمايش گرمايش در اين دستگاه همانند هواساز معمولي توسط كويل ها انجام مي گيرد و تفاوت آن در تعداد بستر فيلتراسيون مي باشد. وجود فيلتر هپا ولامپ يو وي در اين دستگاه به ميزان درصد خلوص بيشتر هوا كمك كرده و به همين جهت در مكان هاي حساس مانند بيمارستان ها و ... استفاده مي گردد. ساخت اين دستگاه بدون گوشه به منظور جلوگيري از تجمع باكتري ها انجام مي گيرد.

 

هواساز- اصفهان هواساز

 

انواع فيلتر هواساز

 هواساز تهويه مطبوع  با استفاده از بستر فيلترها، غربالگري گرد و غبار و آلاينده هاي موجود در هوا را انجام مي دهد كه نقش اساسي در تميز و سالم نگه داشتن هواي محيط دارد. تنوع فيلترهاي هوا از نظر كارايي، مزاياي بهداشتي، هزينه ها و نگهداري متفاوت مي باشند كه در ادامه به بررسي آن ها پرداخته مي شود.

فيلترهاي هواساز را به دو دسته كلي مي توان تقسيم نمود:

فيلترهاي قابل شستشو

 اين نوع فيلترها مي توانند برداشته و تميز شوند و مجددا در محل مربوطه جايگذاري شوند، در مورد اين نوع فيلترها بايد برنامه ريزي در مورد موعد تميز كردن فيلترها داشته باشيد. بعد از شستشوي فيلترها بگذاريد كاملا خشك شوند زيرا استفاده از آن باعث كپك و تجمع باكتري ها مي شود. فيلترهاي قابل شستشو قيمت بالاتري نسبت به انواع يكبار مصرف دارند، اما در طولاني مدت اين هزينه جبران مي شود. اصولا پيش فيلترهاي فلزي از اين نوع فيلترها مي باشند.

فيلترهاي غيرقابل شستشو  فيلترهاي تعويضي و يكبار مصرف

اين مدل از فيلترها قابل شستشو نبوده و با گذشت زمان و طول مدت تعيين شده بايد نسبت به تعويض آن ها اقدام نمود. اصولا فيلترهاي هپا و كيسه اي از نوع فيلترهاي تعويضي يا به عبارتي فيلترهاي يكبار مصرف مي باشند.

معرفي انواع فيلترهاي هواساز

فيلترهاي فلزي

 كه به نام پيش فيلترها معروف مي باشد. اين فيلترها قابل شستشو، كه درصد كمي از آلاينده ها در حدود 25 درصد را حذف مي نمايد و بيشتر از ورود خار و خاشاك، و ورود ذرات دشت به داخل دستگاه ممانعت مي نمايد.

فيلتر كيسه اي

 متشكل از چندين صفحه از جنس الياف كه حداكثر 95 درصد آلاينده ها را حذف مي نمايد. از فيلترهاي كيسه اي  اصولا در بستر دوم و سوم و يا به عبارتي لايه مياني دستگاه هواساز كاربرد دارد.

فيلترهپا HEPA

فيلترهاي ذرات معلق با راندمان بالا براي مكان هاي حساس  و مكان هايي كه افراد مستعد مشكلات تنفسي هستند بهترين گزينه مي باشد. فيلتر هپا در غربالگري آلاينده ها تا 99٪ موثر هستند. به همين منظور بيشتر مصرف آن ها در دستگاه هواساز هايژنيك  و يا بيمارستاني مي باشد كه در مكان هايي مانند آزاميشگاه ها، اتاق هاي تميز، بيمارستان ها، صنايع غذايي و ...  استفاده مي شوند. فيلتر هپا در آخرين مرحله بستر فيلتراسيون كاربرد دارند.

فيلترهاي UV

 در اين نوع فيلترها از نور ماورابنفش براي از بين بردن باكتري ها و ويروس ها استفاده مي شود. اگرچه در غربالگري گرد و غبار و ساير آلاينده ها كارآيي كمتري دارند، اما در از بين بردن ميكروارگانيسم هايي كه براي سلامتي خطرناك هستند، بسيار كارايي دارند. از اين فيلتر نيز مانند فيلتر هپا در هواسازهاي آنتي باكتريال-هايژنيك استفاده مي گردد و در آخرين مرحله فيلتراسيون تعبيه مي شود.

 

هواساز- اصفهان هواساز

انواع فيلترهاي هواساز

 

ويژگي ها ساختاري دستگاه هاي اصفهان هواساز

  • فن: فن به كار رفته در دستگاه هاي هواساز از نوع سانتريفيوژ فوروارد، بكوارد و پلاگ فن داراي بالانس استاتيك و ديناميك طبق استاندارد بين المللي ISO-1940 و سيستم انتقال قدرت شامل پولي هاي FAST MONTAGE و تكنيك LOCK TAPER BUSH با امكان ديمونتاژ آسان و بدون نياز به پولي كش با تكنيك WOODS آمريكا مي باشد( به غير از پلاگ فن ). قسمت خروجي هواي فن با برزنت مرغوب به بدنه دستگاه نصب مي شود و از انتقال لرزش به بدنه به طور كامل جلوگيري مي شود.
  • الكتروموتور: تهيه شده از بهترين برندهاي داخلي و خارجي موتوژن يا زيمنس– كلاس حرارتيF – IP55  - سه فاز – بدنه پوسته چدن
  • نحوه ساخت: به طور كامل پيچ و مهره اي قابل ديمونتاژ و مونتاژ جديد و كليه ورق ها از قسمت بيرون با رنگ پودري الكترواستاتيك پوشش داده مي شود .عايق از نوع پلي اتيلن xpe يا پلي اورتان جهت جلوگيري از پرت حرارات و برودت و كاهش صدا استفاده مي شود .
  • كويل سرمايي و كويل گرمايي : كويل معمولا از لوله هاي مسي با فين هاي  آلومينيوم از نوع فين پليت ( نسبت با انواع ديگر كويل راندمان بالاتري دارند) انتخاب مي گردند.
  • شاسي:  شاسي دستگاه نسبت به ظرفيت و حجم آن از ناوداني فابريك طراحي و ساخته و پس از عمليات جوشكاري و فرزكاري با رنگ اپوكسي پوشش داده مي شود.
  • دستگيره: دستگيره هاي ثابت از نوع پلي آميد  و دستگيره هاي قفل دار در قسمت هايژنيك دستگاه از نوع استنلس استيل سردخانه اي مي باشند.
  • دمپر: دمپر هواي تازه و برگشتي آلومينيومي چرخ دنده اي با ساختار پره هاي قابل تنظيم دستي طرح آرسيو ايتاليا  و قابليت نصب موتور دمپر
  • فيلتراسيون: فيلتر هاي به كار رفته در دستگاه هواساز معمولي متشكل از پيش فيلتر فلزي از جنس آلومينيوم قابل شستشو و به صورت V  شكل و هم چنين بنا به نياز مشتري از فيلتر كاغذي و  فيلتر كيسه اي استفاده مي گردد در دستگاه هاي هواساز هايژنيك علاوه بر فيلترهاي مذكور فيلتر هپا نيز به دستگاه اضافه مي گردد.
  • سيستم كنترل و تابلو برق:
  • سيستم كنترل دستگاه هاي هواساز داراي تنوع زيادي مي باشند. ساده ترين راه استفاده از شيرهاي سه راهي برقي مجهز به كنترلر در ورودي كويل گرمايي و سرمايي مي باشد كه توسط ترموستات هاي پيش بيني شده در هواساز و سالن با فرمان به شيرها به صورت تدريجي دما كنترل مي گردد.
  • روش بهينه تر استفاده از PLC و HMI مي باشد كه پس از  برنامه نويسي دماي دلخواه تنظيم مي گردد.
  • نصب اينورتر در تابلو برق كمك به تغيير دبي هواساز مي باشد.
  • قلاب جرثقيل در چهارطرف شاسي ها به صورت موازي نصب مي شود و دستگاه بدون صدمه و به راحتي قابل حمل و بارگيري مي باشد.

 قسمت هاي مختلف دستگاه هواساز صنعتي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.