شنبه ۱۵ اردیبهشت ۰۳

ايرواشر

راهنماي خريد كالا و سرويس هاي مختلف

ايرواشر

۸ بازديد

هواساز ايرواشر دستگاه حرارتي و برودتي است كه علاوه بر تامين سرمايش با استفاده از سيستم ايرواشر – سيستم تبخيري، گرمايش با به كار بردن كويل و با فيلتر كردن هوا جهت تهويه ساختمان ها، سوله ها و ... كاربر گسترده اي دارد. هواساز هاي ايرواشر با توجه به ميزان هواي خروجي به صورت دو منطقه اي و يا تك منطقه اي طراحي و ساخت مي شوند.

هواساز ايرواشر چيست؟

هواساز ايرواشر به منظور تهويه هوا با استفاده از قطرات ريز آب و تبادل جرمي حرارتي بين آب و هوا طراحي و ساخت مي گردد. اين دستگاه از قسمت هاي مختلف مانند فن هوادهي، قسمت ايرواشر مجهز به نازل هاي اسپري آب، كويل گرمايي، هم چنين فيلترهاي موجود به منظور پاكسازي هوا و دمپر تشكيل شده است. يكي از مزيت هاي دستگاه هواساز ايرواشر به دليل عدم نياز به  تجهيزات سرمايشي مانند چيلر و وصل شدن به موتور خانه قيمت مناسبي داشته و نسبت به ديگر هواسازها مقرون به صرفه تر مي باشد. در شكل زير قسمت هاي مختلف هواساز ايرواشر به صورت شماتيك ترسيم شده است.

نقشه هواساز ايرواشر

نحوه عملكرد هواساز ايرواشر

دستگاه هواساز ايرواشر داراي تمامي ويژگي هاي يك هواساز معمولي مي باشد، با اين تفاوت كه براي سرمايش هوا از ايرواشر استفاده مي كند و نياز به كوئل سرما ساز ندارد ولي مي توان از كوئل پيش سرد جهت خنك كردن هر چه بيشتر محيط استفاده نمود كه اين قسمت از دستگاه با توجه به نياز مشتري داخل دستگاه تعبيه مي شود . نحوه عملكرد هواساز ايرواشر بدين صورت مي باشد كه با ورود هوا از طريق دمپرها به دستگاه هواساز ايرواشر فرايند خنك كنندگي و فيلتراسيون آغاز مي شود. علاوه بر آن دمپر هاي هواي تازه و هواي برگشت وظيفه تنظيم هواي مخلوط ( تازه و برگشت شده از سالن)  را به عهده دارند. با توجه به وجود گرد وغبار و آلايندگي در هواي اطراف، از فيلترهاي چندگانه به منظور پاكسازي هواي ورودي به دستگاه استفاده شده كه پس از گذشت از اين فيلتر ها، تا كوچكترين ذرات نيز پاكسازي شده و هوايي مرطوب از دستگاه خارج مي شود. فيلترهاي فلزي استاندارد و قابل شستشو در ورودي ايرواشرها نصب مي شوند تا از ورود حشرات، گرد و خاك و خاشاك ممانعت به عمل آيد و در فصول سرد براي تامين گرماي مورد نياز وارد اتاقك كويل مي شود. كويل گرمايشي با متصل شدن به منبع گرم درموتورخانه باعث گرم شدن هواي عبوري مي شود و در تابستان براي ايجاد سرمايش در صورت وجود كوئل پيش سرمايي با وصل شدن به چيلر در مرحله اول باعث خنك شدن محيط و در مرحله دوم با استفاده از سيستم ايرواشر و اسپري شدن آب بر روي هواي گرم عبوري، طبق فرايند گرماگير دماي هوا به آب منتقل شده و خنك مي شود. قسمت خروجي اتاقك ايرواشر  مجهز به شبكه هاي قطره گير مي باشد كه باعث حذف قطرات درشت آب مي شود و در ادمه  هواي گرم و يا خنك شده حاصل از مراحل قبل از طريق فن سانتريفيوژ بكوارد از دستگاه خارج مي شود. نكته حائز اهميت اين است كه ايرواشرها فقط دماي خشك هوا را تقليل مي دهند و دماي مرطوب ثابت مي ماند. دستگاه ايرواشر بايد به صورت منظم بازرسي شود تا اجزاي مرطوب آن عاري از گرد و خاك، روغن و خوردگي و زنگ زدگي باشد.

 

 ويژگي هاي ساخت دستگاه هاي هواساز ايرواشر ساخت اصفهان هواساز

هواساز ايرواشر توليد شده در مجموعه اصفهان هواساز ، داراي ويژگي هاي خاصي مي باشد كه در زير به تعدادي از آن ها اشاره شده است :

فن (هواكش)

1- فن از نوع سانتريفيوژ بكوارد، فوروارد و يا نسل جديد فن هاي طرح كامفري ايتاليا، داراي بالانس استاتيك و ديناميك طبق استاندارد بين المللي Iso-1940

2-  پولي ها از جنس آلومينيوم داراي بالانس استاتيك و ديناميك  تسمه به مدل B Type ( V-Belt) كره اي

3- شافت ها از نوع صيقلي سنگ خورده و از جنس  CK 45(استيل كربن) توپر محافظت شده به وسيله وارنيش ضد خوردگي ( دو پوليشه يزد ) ، اتصال درين حلزوني

4- ياتاقان ها از نوع خود تنظيم با مارك هاي ASAHI و يا KOYO ژاپن داراي لوله مويي مجهز به گريس كاري مداوم ( قابليت گريس زني ياتاقان ها از خارج ) طراحي شده براي حداقل 2000 ساعت كاركرد بدون نياز به سرويس كاري و با افزايش عمر سيستم انتقال قدرت خروجي فن ها در داخل دستگاه توسط اتصال قابل انعطاف به فلانچ هاي خروجي متصل مي شود.

5- نصب لاستيك هاي لرزه گير در قسمت زير مجموعه فن و موتور جهت ايجاد سيستم تعليق

6- اتاقك فن به صورت دو جداره و عايق كاري شده با عايق حرارتي و صوتي

الكتروموتور

 مارك زيمنس آلمان و ديگر برندهاي معتبر خارجي و ايراني با كلاس حفاظتي IP 54

سيستم ايرواشر

به صورت كامل مونتاژ از ورق گالوانيزه HOT DIP با اتصالات پيچ و مهرهاي

نازل هاي پاشش آب : از نوع سانتيريفيوژ يا از جنس پلي كربنات ضد رسوب با بست هاي استيل به صورت گيره اي  ، لوله كشي كامل با لوله گالوانيزه يا پلي اتيلن و رايزرهاي توزيع آب ايرواشر به نازل از جنس پلي اتيلن فشار قوي با زاويه پاشش 40  درجه  پودر كننده ( اتمايزر) در جهت افزايش اختلاط هوا و آب –نازل ها بدون نياز به جوشكاري و يا رزوه كاري بر روي لوله نصب مي شوند كه باعث كاهش خوردگي مي شود  و هم چنين سهولت در سرويس و تميز كردن ..... مي شود.

پمپ ايرواشر: از نوع كف كش– بدون نياز به روغن كاري –با مارك توان تك –كليه پيچ ها و شفت از فولاد مخصوص زنگ نزن ساخته شده است– پروانه از آلياژ آلومينيوم – محفظه پمپ از چدن استفاده از رنگ اپوكسي (رنگ مخصوص بدنه كشتي ) براي قطعات چدني و جلوگيري از زنگ زدگي-   با نصب اين نوع پمپ عمليات لوله كشي پمپ به ايرواشر حذف شده و فضاي نصب را نيز كاهش مي دهد.

المينيتور: از ورق گالوانيزه يا PVC   مرغوب به صورت Multy Bend تيپ W در خروج هوا از محفظه ايرواشر بدون هيچ گونه جوشكاري

لور : مجهز به لورهاي جلوگيري از عبور اب با اتاقك فيلتر از ورق گالوانيزه جهت جلوگيري از پرتاب قطرات آب 

كويل آب گرم

از لوله هاي مسي و فين آلومينيومي از نوع فين پليت در رديف هاي مختلف بسته به نياز محيط جهت گرمايش

فيلتراسيون

بستر اول : فيلتر آلومينيومي با راندمان 25 درصد و قابل شستشو

بستر دوم در صورت نياز : فيلتر تخت – فيلتر كيسه ا ي و ....

دمپر هواي تازه و برگشت

از نوع OBD با تيغه آلومينيومي و با مقطع Airfoil جهت آب بندي بهتر و افت فشار كمتر ساخته مي شوند- چرخ دنده ها، دمپرها و بوش ها جهت باز و بسته شدن روان از جنس پلي آميد ساخته مي شوند .با قابليت نصب موتور دمپر روي آن

بدنه

تماما از ورق گالوانيزه  گرم (HOT DIP) دو جداره و عايق شده از نوع پلي اتيلن يا  XPE،  نحوه ساخت به صورت كاملا پيچ و مهره اي جهت جلوگيري از خوردگي، افزايش عمر دستگاه، قابليت مونتاژ و ديمونتاژ آسان ، ورق ها پس از رنگ كاري با لاستيك هاي مخصوص به پروفيل استراكچر بسته شده و كاملا هوابندي مي شود.

كلاف بندي: از پروفيل آلومينيوم اكسترود و ايج شده و كرنرهاي اولتراميد

شاسي: از نادواني فابريك كه پس از جوشكاري و فرزكاري رنگ مي گردد.

امكان دسترسي

اتاق  فن و اتاق تبخير داراي درب بازديد لولايي با لولا و دستگيره پلي پروپيلن با هوابندي مناسب و دسترسي آسان طبق طرح آرسيو ايتاليا – استفاده از لاستيك هاي آب بندي در تمامي قسمت ها

رنگ آميزي

از نوع پودري كوره اي الكترواستاتيك با مقاومت بالا در مقابل شرايط جوي و تابش خورشيد

سيستم كنترل و تابلو برق:

  • سيستم كنترل دستگاه هاي هواساز داراي تنوع زيادي مي باشند. ساده ترين راه استفاده از شيرهاي سه راهي برقي مجهز به كنترلر در ورودي كويل گرمايي و سرمايي مي باشد كه توسط ترموستات هاي پيش بيني شده در هواساز و سالن با فرمان به شيرها به صورت تدريجي دما كنترل مي گردد.
  • روش بهينه تر استفاده از PLC و HMI مي باشد كه پس از  برنامه نويسي دماي دلخواه تنظيم مي گردد.
  • استفاده از سنسورهاي DPS كه وظيفه­ي اين سنسور اندازه گيري اختلاف فشار در هواي ورودي و خروجي قبل و بعد از فيلتر مي باشد.
  • نصب اينورتر در تابلو برق كمك به تغيير دبي هواساز مي باشد.
  • مارك LS و اينورتر مارك زيمنس

 

مشخصات قسمت كنترلي:

  • كنترل زاويه باز و بست دمپرها با توجه به دماي سالن
  • كنترل شير كويل آب سرد و گرم با توجه به دماي سالن
  • كنترل سرعت فن
  • كنترل پمپ آب با توجه به رطوبت سالن
  • رابط كاربري تمام لمسي
  • نمودار هفتگي دما و رطوبت سالن
  • كنترل نقطه شبنم
  • سنسور دما و رطوبت

 ساخت و ارسال هواساز ايرواشر دو جداره - 3 section - به ظرفيت 40000cfm - ساخت اصفهان هواساز

ساخت و ارسال هواساز ايرواشر دو جداره - 3 section - به ظرفيت 40000cfm - ساخت اصفهان هواساز

 مراحل كنترل كيفي نهايي دستگاه هواساز ايرواشر ساخت اصفهان هواساز

عملكرد ( Performance Test ) به عمل مي آيد كه چگونگي آن ها به شرح زير مي باشد :

  • دبي سنجي و آمپرسنجي دستگاه
  • فن نصب شده بر روي دستگاه دبي سنجي، فشار سنجي، لرزش سنجي و آمپر سنجي مي شوند.
  • امكان دسيبل سنجي در هر دو مورد فوق دوجود دارد و در مواقع ضروري انجام مي شود.
  • ارائه گواهي بالانس و دبي هوا از آزمايشگاه امين و مورد تائيد بهداشت

و تجهيزات زير را مي توان بر روي دستگاه هواساز ايرواشر مونتاژ نمود :

  • اختلاف فشار سنج (DPS) دو طرف انواع فيلترهاي موجود در دستگاه
  • كنترل كننده اتوماتيك سطح آب (ALC)
  • وسيله جلوگيري از يخ زدگي كويل ها ( Anti Freeging Device )

 

هواساز ايرواشر دو جداره با سيستم كنترل تمام اتوماتيك ساخت اصفهان هواساز

هواساز ايرواشر دو جداره با سيستم كنترل تمام اتوماتيك ساخت اصفهان هواساز

 

مقايسه دستگاه هواساز صنعتي و ايرواشر

تفاوت هواساز با ايرواشر

  • سرمايش در دستگاه هواساز صنعتي توسط كويل هاي برودتي با اتصال به موتورخانه و آب چيلر انجام مي شود ولي در ايرواشر بحث سرمايش توسط ايرواشر و سيستمي همانند كولر آبي به روش تبخيري تامين مي گردد.
  • هواساز نياز همزمان به ديگ ابگرم و چيلر به منظور ايجاد حرارت برودت لازم را دارد و اما در ايرواشر فقط نياز به ديگ ابگرم به منظور تامين گرمايش مي باشد.
  • ايرواشر به دليل استفاده از آب پودر شده به رطوبت زني هوا مي پردازد و هواي مرطوب وارد محيط مي گردد. هواساز صنعتي صرفا هواي گرفته شده را پس از گرم و سرد شدن به فضا منتقل مي نمايد.

شباهت هواساز صنعتي با هواساز ايرواشر

  • ايجاد گرمايش توسط كويل هاي گرمايي صورت مي گيرد

  • هر دو دستگاه براي ايجاد شرايط محيطي مطلوب مصرف مي گردند.

  • قسمت فيلتراسيون و اتاق ميكس هواي ورودي و تازه

  • هر دو داراي دمپر مي باشند

  • فن به كار رفته در هر دو دستگاه از نوع سانتريفيوژ بكوارد، فوروارد و كامفري مي باشد.
  • بدنه و شاسي دستگاه

مزيت هواساز ايرواشر نسبت به هواساز صنعتي

  • مزيت دستگاه هواساز ايرواشر به هواساز صنعتي عدم وجود كويل سرمايي و درنتيجه بي نياز شدن از چيلر مي باشد كه باعث حذف هزينۀ اضافه مي گردد.

  • به دليل تامين درصدي از رطوبت مورد نياز باعث ايجاد شرايط محيطي ايده آل تر مي شود.

 

نحوه نصب دستگاه هواساز ايرواشر

ابتدا بايد جايگاه مناسب دستگاه مشخص شده و كانال كشي هاي لازم انجام گيرد، سپس اتصالات دستگاه به موتورخانه انجام و دستگاه راه اندازي مي گردد.

 

Airconditioner Isfahanhavasaz

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.