دوشنبه ۰۳ اردیبهشت ۰۳

مه پاش

راهنماي خريد كالا و سرويس هاي مختلف

مه پاش

۱۲ بازديد

دستگاه مه پاش چيست؟

مه پاش دستگاهي است به منظور توليد رطوبت مورد نياز در صنايعي كه در چرخه توليد خود رطوبت بالاي  30 تا 98 % نياز دارند. با توجه به اين كه اقليم آب و هوايي ايران گرم و خشك مي باشد، در صنايع مختلف مانند پرورش قارچ دكمه اي و گانودرما، نساجي، كاغذ، پرورش زالو، كاشت زعفران، انبار ميوه، انبار تخم مرغ و ... جهت توليد و بهره وري هر چه بيشتر بايد شرايط دما و رطوبت در حد استاندارد فراهم گردد. اين دستگاه با نام هاي ديگر مانند مه ساز و رطوبت ساز نيز در بازار نام برده مي شود.

انواع مه پاش

مدل پروانه اي

 اين مدل داراي عملكردي شبيه به كولر و به صورت تبخيري مي باشد. دستگاه با چرخش پروانه و تبديل آب به پودر رطوبت مورد نياز تامين مي شود. مه پاشهاي HU110، HU45، Hu85، مه پاش كويل دار-هواساز باكسي B110 در اين دسته قرار مي گيرند.

مدل ديسكي

به كمك ديسك هاي تعبيه شده در اين دستگاه، آب پودر مي گردد و رطوبت فراهم مي شود.

مقايسه انواع مه پاش ها

 مه پاش هاي پروانه اي در سه سايز مختلف جهت پوشش دهي صنايع مختلف طراحي و ساخت مي گردند. كوچك ترين مه پاش مدل Hu45 مي باشد، كه به منظور تامين رطوبت لازم در سالن هاي كوچك قارچ (از 30 تا 60 متر مربع)، انبار ميوه، جوجه كشي و ... مورد استفاده قرار مي گيرد. مدل ديگر اين دستگاه به نام Hu85، مخصوص سالن هاي دامپروري و مدل Hu110  به منظور ايجاد شرايط ايده آل در سالن هاي استاندارد پرورش قارچ (70 تا 100 مترمربع)، سالن هاي جوجه كشي، گلخانه و ... استفاده مي گردد. مدل ديگر دستگاه به نام مه پاش كويل دار يا هواساز باكسي نيز به عنوان زير مجموعه Hu110 در نظر گرفته مي شود، كه مجهز به كويل جهت تامين سرمايش گرمايش مي باشد. در ادامه به جايگاه استفاده هر يك از دستگاه هاي مه پاش در صنايع مختلف پرداخته مي شود.

اما مدل ديسكي كه در يك سايز طراحي گرديده، در سالن هاي پرورش زالو، كاشت و توليد زعفران، انبار نگهداري تخم مرغ، انبار و سردخانه ميوه و گوشت، در آزمايشگاه ها و مكان هايي كه داراي تجهيزات حساس مانند كامپپيوتر مي باشند ... استفاده مي گردد.

تفاوت و شباهت هاي مه پاش هاي ديسكي و پروانه اي

  • تفاوت مه پاش ها

در مدل ديسكي رطوبت بسيار ريزتر از مدل پروانه اي، ميزان پرتاب آن در حدود 4 متر و رطوبت در يك سو حركت مي كند. استفاده از اين دستگاه بيشتر در سالن هايي است كه پرتاب آب مهم نبوده و نيازمند رطوبت به طور مستمر مي باشند؛ مانند انبارهاي نگهداري ميوه، گوشت و ... . طوقه دستگاه مستطيل شكل و متشكل از شبكه هاي قطره گير منحني بسيار نزديك به هم بوده به همين دليل دستگاه فاقد نياز به سيني درين در زير طوقه مي باشد. همچنين پروانه در قسمت انتهايي دستگاه قرار گرفته و عامل پودر كننده آب در اين دستگاه ديسك مي باشد. در مدل ديسكي دهانه خروجي دستگاه به صورت مستطيل شكل مي باشد.

در مدل پروانه اي پرتاب رطوبت نهايتا 17 متر و در شعاع 4 متر از طرفين باز مي شود. استفادۀ اين دستگاه بيشتر در سالن هايي است كه در بازه هاي زماني مختلف درصد رطوبت متفاوت را مي طلبند (مانند سالن هاي قارچ). دهانه خروجي دستگاه دايره اي شكل و محل قرار گيري پروانه وسط دستگاه مي باشد. در اين مدل پروانه آلومينيومي عامل پودر كنندگي آب مي باشد.

  • شباهت مه پاش ها

  • هر دو دستگاه داراي شير دستي جهت كنترل ميزان رطوبت ورودي به سالن مي باشند.
  • مه پاش ها را مي توان به دستگاه كنترل رطوبت، سنسور و يا تايمر حافظه دار اتومات نمود. و در مكان هايي كه بايد رطوبت بالاي 60 درصد حفظ شود توصيه مي شود از تايمر استفاده گردد. با تجهيز كردن دستگاه به رطوبت سنج به طور اتومات در ساعت هاي تعريف شده دستگاه خاموش و با پايين آمدن رطوبت دستگاه روشن مي گردد. بدين صورت رطوبت به صورت مستمر در سالن ها تامين مي شود.
  • درصد بالايي از رطوبت را فراهم مي نمايند.
  • كيفيت قطعات ساختاري و جنس مواد مصرفي يكسان مي باشد.
  • قابليت خنك كنندگي كه در صورت قرار گرفتن دستگاه در مجاورت هواي آزاد دماي محيط را 4 الي 5 درجه سانتيگراد كاهش مي دهد. همچنين اين دستگاه ها مصرف برق پايين را پشتيباني مي نمايند.
  • الكتروموتورهاي دستگاه هاي مه پاش واترپروف (آب بندي) شده، و در فضاهايي مانند سالن هاي پرورش قارچ كه نياز به بحث سيركولاسيون مي باشد كاملا ايمن و جاي هيچ نگراني بابت ورود آب به داخل الكتروموتور نمي باشد.

 

خربد دستگاه مه پاش از اصفهان هواساز

تفاوت مه پاش ديسكي و پروانه اي

 

نحوه عملكرد مه پاش

  • عملكرد مه پاش پروانه اي

     پس از نصب دستگاه (كه در ادامه به شرح آن پرداخته مي شود) با ورود آب به مخزن دستگاه و مكيده شدن آن توسط پمپ، آب بر روي اتمايز پروانه ريخته مي شود، با برخورد قطرات آب به پره هاي پروانۀ دوار با سرعت 3000 دور در دقيقه مه سبك ايجاد مي گردد. همچنين نقش اتمايزر در اطراف پروانه به ريزتر شدن ذرات آب كمك مي نمايد. آب پودر شده توسط پروانه به طول 10 تا 17 متر (بسته به مدل دستگاه و شير كنترل دستي) به محيط پرتاب مي شود و اين پاشش از طرفين به شعاع 4 متر باز مي گردد. وجود قطره گير در دهانه طوقه از پاشش ذرات درشت آب به محيط جلوگيري مي نمايد و قطرات درشت به سيني درين در زير طوقه ريخته و به منبع دستگاه هدايت مي شود.

  • عملكرد مه پاش ديسكي

     آب از مخزن توسط پمپ مكش و بر روي ديسك ها ريخته مي شود. دستگاه متشكل از دو ديسك مي باشد كه با حركت كردن و غلتيدن دو سطح بر روي يكديگر باعث تبديل آب به ذرات بسيار ريز مي شود. با عبور مه از شبكه هاي قطره گير در دهانه خروجي مانع از انتقال ذرات درشت آب به محيط مي گردد. عامل پرتاب رطوبت فن كوچك تعبيه شده در انتهاي دستگاه مي باشد كه باعث هدايت رطوبت به محوطه تا 7متر طول در شعاع 2 متر از طرفين مي گردد.

كاربرد دستگاه هاي مه پاش در صنايع مختلف

وجود رطوبت در چرخه بسياري از صنايع بسيار حائز اهميت مي باشد لذا براي رسيدن به شرايط ايده آل توليد، بهره وري و سود بيشتر نصب دستگاه هاي مه پاش از اركان ضروري در اين صنايع مي باشد، كه با توجه به نوع فعاليت مدل ديسكي و يا پروانه اي استفاده مي گردد.

عملكرد مه پاش در دام و طيور

به منظور خنك سازي دام  و ايجاد شرايط رفاه آن ها، تغذيه مناسب، جلوگيري از انواع بيماري هاي تنفسي، دفع حشرات و جلوگيري از ايجاد گرد و غبار نياز به نصب دستگاه هاي مه پاش در اين صنعت محسوس مي باشد. به نحوه نصب دستگاه در ادامه مقاله اشاره شده مي باشد.

نحوه استفاده از دستگاه هاي مه پاش در سالن هاي مرغداري و طيور بدين صورت مي باشد كه در انتهاي سالن فن هاي تخليه جهت تهويه هوا در نظر گرفته شده مي باشد در ابتداي سالن مه پاش تعبيه مي شوند و نحوه انتخاب دستگاه هاي مه پاش براي سالن هاي مرغداري و طيور بدين صورت مي باشد كه به ازاي هر 5000 مرغ يك دستگاه در ابتداي سالن نصب مي شود. اين دستگاه با ايجاد رطوبت و پاشش آب از تلفات، بيماري هاي تنفسي؛ مانند برونشيت، گرد و غبار، حشرات و .... جلوگيري مي نمايد.

 

مه پاش سالن هاي قارچ

صنعت پرورش قارچ در تمامي بازه هاي زماني كشت نياز به تامين رطوبت در رنج هاي متفاوت مي باشد. لذا استفاده از دستگاه مه پاش به منظور توليد قارچ زود بازده بسيار ضروري مي باشد

مراحل نياز به رطوبت در كشت قارچ

  • ريسه دواني در كمپوست: ميزان رطوبت مورد نياز در اين مرحله بين 90 تا 95 درصد مي باشد وجود رطوبت مانع از خشك شدن سطح كمپوست مي گردد.

  • ريسه دواني در خاك پوششي: مرحله ريسه دواني در خاك مي باشد كه ميزان رطوبت مورد نياز 95 درصد مي باشد.

  • هوادهي قارچ: اين مرحله در واقع دوره شوك دهي به قارچ مي باشد كه باعث رشد اندام هاي باردهي و سنجاقك ها آشكار مي گردند. ميزان رطوبت در اين مرحله 85 تا 95 درصد مي باشد. در اوايل دوره ميزان 95 درصد رطوبت و در ادامه كار با كاهش آن در حدود 85 درصد باعث جذب مواد معدني توسط ريشه ها شده و رشد قارچ بيشتر مي گردد.

  • باردهي: هنگامي كه قارچ ها رشد كرده و با رشد آن ها بايد برداشت شوند. در اين مرحله بهترين ميزان رطوبت 80 تا 85 درصد مي باشد و مدت زمان نگداري محصول بيشتر مي گردد.

در تمامي مراحل فوق با استفاده از مه پاش مي توان رطوبت مورد نياز را به راحتي تامين نمود.

كاربرد دستگاه مه پاش در گلخانه

وجود رطوبت در گلخانه باعث رشد سريع ترگياه و انجام عمل فتوسنتز مي شود همچنين دستگاه هاي مه پاش گلخانه اي  نياز به آبياري را كاهش و مانع از خشك شدن بستر خاك مي شوند.

كاربرد دستگاه مه پاش در رنگ آوري و سورتينگ ميوه

براي حفظ آب ميوه، تازگي و جلوگيري از پلاسيدگي بايد رطوبت را در انبارهاي نگهداري ميوه كنترل نمود.

 

اجزا و قطعات دستگاه هاي مه پاش ديسكي، پروانه اي و مه پاش كويل دار (هواساز باكسي B110)

  • قطعات دستگاه مه پاش پروانه اي:

    • بدنه : تمام گالوانيزه با پوشش اپوكسي جهت جلوگيري از خوردگي و زنگ زدگي دستگاه

    • الكتروموتور: واترپروف شده به منظور جلوگيري از ورود آب به الكتروموتور و سوختگي، تهيه شده از برندهاي مرغوب ايراني و خارجي، 3000 دور در دقيقه، به صورت سه فاز و تكفار موجود و داراي 5 سال گارانتي پس از فروش مي باشد.

    • پروانه: آلومينيوم ريخته گري شده و كاملا مقاوم داراي گواهي بالانس استاتيك و ديناميك طبق استاندارد بين المللي ISO1940

    • پمپ: جهت مكش آب به داخل دستگاه با قدرت 60 وات

    • شناور، سيني درين، درپوش آب شير دستي، اتمايز و قطره گير به منظور تامين حذف قطرات درشت آب

  • قطعات مه پاش مدل ديسكي:

    • داراي ديسك 60 سانتيمتر به منظور پودر نمودن آب

    • كليه قطعات مانند مه پاش پروانه اي

  • قطعات مه پاش كويل دار (هواساز باكسي B110)

            علاوه بر قطعات فوق داراي

  • كويل سرمايي گرمايي مسي با فين هاي آلومينيومي از نوع فين پليت با بهترين و بالاترين راندمان به منظور تامين سرمايش-گرمايش سالن
  • داراي دمپر هواي آزاد و سيركوله به صورت لينك شده طرح آرسيو ايتاليا با چرخ دنده هاي پلي اميد و لاستيك هوابند
  • كليه قطعات مانند مه پاش پروانه اي مي باشد.

 

خربد دستگاه مه پاش از اصفهان هواسازاجزا و قطعات دستگاه مه پاش

 

مزاياي استفاده از مه پاش هاي اصفهان هواساز

  • داراي قدرت تامين رطوبت تا 95 درصد مي باشد.
  • راندمان و بازدهي توليد را افزايش مي دهد.
  • سهولت در نصب و نگهداري دستگاه
  • در برابر سختي آب مقاوم مي باشد ( بدون نياز به سختي گير ).
  • داراي گواهي بالانس استاتيك و ديناميك طبق استاندارد بين المللي ISO1940
  • دستگاه با تمام شرايط آب و هوايي ايران كاملا سازگار مي باشد.
  • در برابر زنگ زدگي و خوردگي بسيار مقاوم مي باشد.
  • داراي گارانتي و خدمات پس از فروش به منظور ايجاد حس اعتماد در مشتري و تضمين كيفيت فروش مي باشد.
  • پشتيباني و تامين قطعات يدكي به صورت مادام العمر انجام مي گيرد.
  • ارسال به سراسر ايران به صورت روزانه انجام مي پذيرد.

قيمت فروش دستگاه هاي مه پاش و هواساز كويل دار باكسي

با توجه به اين كه قيمت اجزا و قطعات تشكيل دهنده مه پاشها از جمله الكتروموتور، كويل، ورق گالوانيزه، پمپ، اتمايزر به نرخ روز تعيين مي شوند لذا بررسي دقيق قيمت محصول تابع شرايط بازار مي باشد. در صورت تماس با قسمت فروش مجموعه اصفهان هواساز مي توان از قيمت به روز دستگاه هاي مه پاش و هواساز اطلاع پيدا نمود.

نحوه فروش و ارسال دستگاه هاي مه پاش و مه پاش كويل دار-هواساز باكسي

پس از مشاوره و بررسي دستگاه مورد نياز مشتري اين شركت اقدام به ارسال دستگاه به شهر مقصد مي نمايد، سپس هماهنگي و پيگيري هاي لازم در جهت تحويل در شهر خريدار انجام مي گيرد. پس از حصول اطمينان از دريافت دستگاه توسط مشتري، مجموعه اصفهان هواساز آماده ارائه خدمات و آموزش هاي لازم در زمينه نصب و راه اندازي مي باشد. از خدمات ويژه اين شركت مي توان به ارسال رايگان دستگاه تا محل باربري در شهر اصفهان اشاره نمود.

آموزش نصب دستگاه هاي مه پاش

مراحل نصب تمامي دستگاه هاي مه پاش مشابه نصب كولر مي باشد، نكته حائز اهميت انتخاب جايگاه نصب مناسب مي باشد كه اصولا دستگاه در ارتفاع نصب مي شود (به دليل حركت رطوبت به سمت پايين). براي نصب دستگاه كافي است منبع آب را به شناور مخزن متصل نمائيد و در قدم دوم دستگاه را به برق متصل نمائيد. دستگاه نصب شد! به همين راحتي.

گفتني است اصولا تابلو برق براي دستگاه مه پاش به منظور اتومات نمودن و بي نياز شدن از خاموش روشن كردن هاي مكرر دستي در نظر گرفته مي شود. همچنين مي توان تايمر و يا سنسور را به منظور كنترل رطوبت در نظر گرفت. برق كار مجموعه شما مي تواند تمامي اين تجهيزات را به يكديگر متصل نمايد.

 

خربد دستگاه مه پاش از اصفهان هواسازنقشۀ كانال كشي مه پاش كويل دار-هواساز باكسي به روش تك كاناله

 

محل نصب دستگاه هاي مه پاش در صنايع مختلف

با در نظر گرفتن تعداد مناسب مه پاش هاي مورد نياز طبق ابعاد و شرايط مكان مورد نظر اقدام به نصب آن ها در ارتفاع با كانال كشي (تك كاناله، چند كاناله) يا بدون كانال و به صورت مستقيم (انتخاب كانال يا نصب مستقيم با توجه به نوع فعاليت مي باشد) مي توان رطوبت را به سرتاسر سالن رسانيد. البته در بعضي از صنعت ها فن هاي تهويه در انتهاي سالن به منظور تهويه هوا و ورود هواي تازه به محيط در نظر گرفته مي شود. در ادامه به نحوه نصب مه پاش در برخي صنايع اشاره شده است.

نحوه نصب مه پاش در سالن هاي دامداري

نحوه نصب مه پاش در دامداري ها در ارتفاع 1.5 از سطح زمين و دقيقا بالاي سر دام به منظور خنك شدن هرچه بيشتر دام و به فاصله هر 10 تا 14 متر يك دستگاه به بهاربند-آبشخور دام نصب مي شود.

نحوه نصب مه پاش هاي سالن پرورش قارچ

 در سالن هاي قارچ نصب دستگاه در ارتفاع و با استفاده از كانال كشي انجام مي پذيرد. عبور رطوبت در سراسر كانال و ايجاد شكاف هايي به فاصله هاي يكسان در كانال باعث توزيع يكنواخت رطوبت در همه طبقات كمپوست قارچ مي شود.

 

خربد دستگاه مه پاش از اصفهان هواسازنحوه كانال كشي با پلاستيك در سالن پرورش قارچ

 

نحوه نصب دستگاه هاي مه پاش در سالن هاي مرغداري

اصولا نصب دستگاه هاي مه پاش در سالن هاي مرغداري به ازاي هر 5000 جوجه يك دستگاه و بي نياز از كانال كشي در نظر گرفته مي شود.

نحوه نصب مه پاش در سالن هاي نساجي، پرورش زالو، زعفران، گلخانه، قارچ گانودرما، سالن هاي جوجه كشي، تخم مرغ و ... نيز مانند يكي از سه روش بالا مي باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.