شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

سيم افشان

راهنماي خريد كالا و سرويس هاي مختلف

سيم افشان

۶۶ بازديد

سيم افشان يكي از پركاربردترين انواع سيم است. اين سيم‌ها در سيم‌كشي ساختمان‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اگر قصد خريد اين نوع سيم براي ساختمان يا فضاي ديگري را داريد، اما هنوز با كاربرد آن آشنا نيستيد، اين مقاله مي‌تواند راهنمايي براي شما باشد.

مشخصات سيم افشان

اين سيم تك رشته اي هادي است و از عايق آميزه پليمر PVC نوع C پوشيده شده است. سيم افشان نسبت به سيم مفتول انعطاف بيشتري دارد. به همين دليل در كاربردهايي كه نياز است سيم حركت كند، از سيم‌هاي افشان استفاده مي‌شود.

سيم‌هاي افشان داراي انواع مختلفي هستند. مدل‌هاي مختلف اين نوع سيم با توجه به هادي موجود در آن شناخته مي‌شود. در واقع سيم‌هاي افشان استاندارد بايد هادي از جنس مس داشته باشند. اما در بازار سيم‌هايي با هادي مسي، آلومينيومي و آلومينيوم پوشش با مس وجود دارد. برخي ديگر از سيم‌ها نيز با هادي دروني آهني ساخته مي‌شوند. نوع فلز به كار رفته براي توليد هادي سيم در مقاومت آن تأثيرگذار است.

راه‌هاي تشخيص سيم استاندارد از سيم غير استاندارد

سيم هاي افشان استاندارد و غير استاندارد

سيم هاي افشان استاندارد و غير استاندارد

يكي از مهم‌ترين مسائلي كه در رابطه با سيم  هاي افشان در صنعت سيم و كابل وجود دارد اين است كه محصول اصلي خريداري شود.

اگر مصرف كننده سيم استاندارد را به خوبي نشناسد ممكن است سيم‌هاي تقلبي و غير استاندارد را خريداري كند. متاسفانه سيم‌هاي تقلبي نيز در بازار وجود دارند. استفاده از سيم‌هاي افشان غير استاندارد خطرات بسياري به دنبال دارد و ممكن است كه آسيب‌هاي جبران ناپذيري به بار آورد. در بهترين حالت سيم طول عمر كافي نخواهد داشت و بعد از مدت زمان كوتاهي بايد تعويض شود.

معيار اصلي براي شناخت سيم‌  هاي افشان استاندارد، مقاومت هادي است. جنس هادي سيم هاي استاندارد معمولا از فلز مس و فلز آلومينيوم است. در سيم‌هاي غير استاندارد خلوص مس كمتر از حد استاندارد است. حتي ممكن است در آن‌ها به جاي مس از CCA استفاده ‌شود. براي تشخيص استاندارد و غير استاندارد بودن سيم هاي افشان به نكات زير توجه كنيد.

  • توجه كنيد روي بدنه سيم ISIRI حتما حك شده باشد.
  • به ضخامت روكش سيم توجه كنيد و براي اين كار با كمك يك سيم لخت كن بخشي از روكش را از سيم جدا كنيد. سپس با استفاده از ميكرومتر قطر عايق سيم افشان را اندازه بگيريد. اگر ضخامت بزرگتر از استاندارد باشد سيم شكسته مي‌شود و جريان را عبور نخواهد داد.
  • تعداد رشته‌هاي سيم مسي را بررسي كنيد.
  • به جنس هادي به كار رفته در سيم توجه كنيد. براي اين كار انتهاي سيم را لخت كنيد اگر زرد و درخشنده بود يعني استاندارد است. در مقابل اگر سياهي داشت و درخشنده نبود، استاندارد نيست.

مقايسه انواع مختلف سيم افشان از نظر قيمت

همان طور كه گفتيم هادي‌هاي به كار رفته در انواع سيم افشان با يكديگر متفاوت است. اين تفاوت در قيمت سيم تأثيرگذار است. به ياد داشته باشيد كه سيم‌هاي افشان استاندارد بهترين انتخاب هستند.

با وجود اينكه هادي‌هاي آلومينيومي قيمت كمتري دارند، اما قابل اطمينان نيستند. در واقع سيم و كابل وسايلي هستند كه پيش كه نبايد با توجه به قيمت انتخاب شوند. كيفيت و ايمني در درجه‌ اول اهميت قرار دارد.

بنابراين با وجودي كه سيم‌هاي افشان با هادي مسي، هزينه‌ بيشتري دارند، اما باعث آسايش خاطر شما خواهند بود. همچنين دوام آن‌ها نيز به طرز چشم‌گيري بيشتر است.

مسئله‌ي ديگر موثر در قيمت سيم افشان جنس عايق آن‌هاست. عايق‌هاي به كار رفته در اين نوع سيم پليمري هستند. پليمر نوسان قيمت بسياري دارد. در واقع مواد اوليه‌ي پليمري در بازار دستخوش نوسانات است. به همين دليل سيم‌هاي افشان نيز نوسان قيمت پيدا مي‌كنند.

مقايسه سيم هاي افشان مختلف با يكديگر

يكي از مهمترين مشخصه‌هاي تعيين كننده تفاوت انواع سيم افشان ولتاژ نامي آنهاست. بر اساس همين ولتاژ اين سيم به دو دسته‌ي كلي تقسيم مي‌شود.

  • سيم‌هاي افشان با ولتاژ ۳۰۰/۵۰۰ ولت: اين نوع سيم‌ها در زير و روي گچ و درون لوله‌ها قابل استفاده هستند. در لوله‌هاي خرطومي نيز از اين نوع سيم استفاده مي‌شود.
  • سيم افشان هاي با ولتاژ ۴۵۰/۷۵۰ ولت: اين نوع سيم در وسايل الكتريكي استفاده مي‌شود. سيم‌هايي با اين ولتاژ در لوله‌ها و زير و روي گچ نيز به كار مي‌روند. بسياري از سيستم‌هاي روشنايي به كمك اين مدل از سيم‌هاي افشان كار مي‌كنند.

كاربردهاي مختلف سيم افشان

سيم افشان

كاربرد سيم افشان

همانطور كه مي‌دانيد انتخاب نوع سيم به كاربردي كه از آن انتظار داريد، بستگي دارد. سيم‌ها و كابل‌ها بسيار متنوع هستند. بنابراين مي‌توان گفت براي هر موقعيتي مي‌توان از سيم مناسب استفاده كرد. در اين قسمت به مهم‌ترين كاربردهاي سيم‌هاي افشان اشاره كرده‌ايم.

  • سيم هاي  افشان به عنوان سيم رابط در داكت‌هاي زيرزميني و ماشين آلات و تابلوهاي فرمان استفاده مي‌شود. سيم‌هايي كه براي اين كاربرد مورد استفاده قرار مي‌گيرند بايد انعطاف پذيري بالايي داشته باشند. مي‌توان گفت سيم‌هاي افشان تنها سيمي هستند كه به اين اندازه منعطفند.
  • از اين سيم در اتاق‌هاي خشك، تجهيزات الكتريكي، كليدها و تابلوهايي كه تا ولتاژ ۷۵۰ ولت هستند استفاده مي‌شود.
  • از ديگر كاربردهاي سيم هاي افشان استفاده در وسايل برقي و سيستم‌هاي روشنايي است. به طور كلي از اين سيم در زمينه‌هاي مختلف تأسيسات و صنعت ساختمان سازي و وسايل الكتريكي استفاده مي‌شود.

با توجه به نكات گفته شده، مي‌توان دريافت كه اين سيم‌ها جزو پركاربردترين محصولات موجود در بازار هستند.

ويژگي سيم افشان

 

ويژگي سيم افشان

انعظاف پذيري در عين دوام بالا مهم‌ترين ويژگي‌ سيم هاي افشان است. درواقع اين ويژگي منحصر به فرد باعث شده است در فضاهايي كه سيم‌ها تحرك زيادي دارند، از اين مدل‌هاي افشان استفاده شود. جالب است بدانيد كه در برخي تجهيزات موسيقي مانند گيتارهاي الكتريكي نيز از اين سيم استفاده مي‌شود.

در اين مقاله توضيحاتي در مورد تشخيص سيم‌هاي اصلي از محصولات فيك و بي‌كفيت نيز ارائه داديم. با تمام اوصاف، بهترين راه براي اطمينان از خريد محصول باكيفيت، مراجعه به يك فروشگاه معتبر است. خريد اينترنتي ساده‌ترين راه براي پيدا كردن فروشگاه معتبر و سفارش دادن سيم افشان اصل و باكيفيت محسوب مي‌شود. به ياد داشته باشيد كه آتش سوزي‌ها  و اتصال‌هاي الكتريكي به دليل استفاده از سيم‌هاي نامرغوب رخ مي‌دهد.

سيم و كابل پرتو الكتريك، توليد و پخش انواع سيم و كابل در تمامي سايز ها.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.