یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

خريد سيم و كابل

راهنماي خريد كالا و سرويس هاي مختلف

خريد سيم و كابل

۶۲ بازديد

افراد بسياري با خريد سيم و كابل سر و كار دارند. بسياري از صنايع، ساختمان‌ها و كارگاه‌‌ها و كارخانه‌ها به اين نوع وسايل نياز دارند. در برخي موارد مديران مجموعه‌ها افراد حرفه‌اي در زمينه سيم‌كشي و برق استخدام مي‌كنند و خريد را به آن‌ها مي‌سپارند. اما در بسياري از مواقع لازم است خود شخص براي خريد سيم و كابل اقدام كند. در اين مقاله راهنمايي براي خريد كابل و سيم ارائه داده‌ايم.

 

خريد سيم و كابل مناسب و كاربرد آن‌ها

 

سيم‌ها و كابل‌ها در انواع مختلفي توليد مي‌شوند و هر يك از انواع آن‌ها كاربرد خاص خود را دارند. به همين شناخت مدل‌هاي مختلف سيم و كابل ضروري است. با اين كار مي‌توانيد سيمي را انتخاب كنيد كه مي‌تواند نياز شما را برآورده كند. در اين قسمت از مقاله انواع سيم و كابل را نام برده و كاربرد هر يك را توضيح داده‌ايم.

 

انواع مختلف سيم‌ها و كاربرد آن‌ها

 

حتي جزئي‌ترين ابزارهاي الكتريكي نيز به سيم نياز دارند. به همين دليل آن‌ها در انواع مختلفي طراحي و توليد مي‌شوند. خريد سيم و كابل نياز به شناسايي انواع آن‌ها دارد. در ادامه سيم‌هاي مختلف را معرفي كرده‌ايم.

 

سيم مفتول

اين سيم تنها از يك رشته هادي جريان و عايقي از جنس پي‌وي‌سي تشكيل شده است. سيم مفتول را سيم خشك نيز مي‌نامند‌. اين نوع سيم قابليت فرم دهي بالايي دارد و به همين دليل از آن در تابلو‌هاي برق استفاده مي‌شود.

سيم افشان

سيم افشان از چند رشته هادي مسي به هم پيچيده و عايق پلاستيكي تشكيل شده است. سيم‌هاي افشان به دليل نرمي و انعطاف پذيري بالايي كه دارند در سيم كشي ساختمان‌ها به كار مي روند‌. توضيحات بيشتر در مورد اين نوع سيم را مي‌توانيد در مقاله‌اي با همين عنوان در سايت مطالعه كنيد.

سيم‌هاي نيمه افشان

سيم‌هاي نيمه افشان از چند رشته هادي به هم تنيده شده تشكيل مي‌شوند. مهم‌ترين تفاوت اين نوع سيم با سيم افشا معمولي در قطر آن‌هاست. در واقع زماني كه قطر سيم افشان زياد است و براي كاربرد مورد نظر مناسب نيست، از سيم نيمه افشان استفاده مي‌شود. اين سيم ضخامت كم‌تري دارد. تنوع محصول براي در خريد سيم و كابل به شما در پيدا كردن محصولي متناسب با كاربرد مورد نظرتان كمك مي‌كند.

سيم نايلون

سيم نايلون از دو سيم نازك به هم چسبيده تشكيل شده است‌. سيم نايلون را سيم سفيد دولا نيز مي‌نامند‌. كاربرد سيم نايلون در سيم كشي ساختمان‌ها و لوستر‌ها است.

خريد سيم و كابل

انواع مخت  لف كابل‌ها و كاربرد آن‌ها

 

از كابل‌ها براي انتقال جريان برق استفاده مي‌شود. تفاوت كاربرد نكته‌اي است كه بايد در خريد سيم و كابل به آن توجه داشته باشيد. تقسيم بندي آن‌ها بر اساس سطح ولتاژي كه انتقال مي‌دهند، انجام مي‌شود.

كابل فشار ضعيف

اين نوع كابل براي انتقال جريان برق در ولتاژ‌هاي پايين (تا ۱۰۰۰ ولت) به كار مي‌رود. كابل فشار ضعيف بيشتر در كابل كشي منازل مسكوني با تعداد واحد محدود و مغازه‌ها استفاده مي‌شود. جريان برق مورد نياز در اين گونه ساختمان‌ها زياد نيست.

كابل فشار متوسط

براي انتقال جريان برق بين ۱ تا ۳۳ كيلو ولت از كابل فشار متوسط استفاده مي‌شود. براي مثال در فواصل بين پست‌هاي توزيع برق درون شهري كابل‌هاي فشار متوسط به كار مي‌روند. همچنين در برخي از ساختمان‌هايي كه به جريان برق بيشتري نياز دارند، از اين نوع كابل‌ها استفاده مي‌شود.

كابل فشار قوي

كابل‌هاي فشار قوي براي انتقال جريان برق بالا ( تا ۲۳۰ كيلو ولت) كاربرد دارد. از كابل‌هاي فشار قوي براي انتقال الكتريسيته در فواصل طولاني استفاده مي‌شود. احتمالا اين نوع كابل را به دفعات در جاده‌هاي بين شهري مشاهده كرده‌ايد.

كابل فوق فشار قوي

اين كابل براي انتقال جريان‌هاي برق قوي‌تر از ۲۳۰ ولت كارايي دارد. اين نوع كابل از لحاظ تحمل جريان، قوي‌ترين نوع كابل است‌. اين كابل در صنايع بسيار قدرتمند استفاده مي‌شود و معمولا كاربرد عمومي ندارد.

 

مقايسه انواع سيم و كابل از لحاظ قيمت

 

قيمت: يكي از عوامل موثر بر خريد سيم و كابل قيمت است. افزايش قيمت جهاني فلزاتي چون مس و آلومينيوم باعث افزايش قيمت سيم و كابل مي‌شود. سيم‌ها نسبت به كابل‌ها هزينه كم‌تري دارند. به طور كلي قيمت نمي‌تواند يك عامل تعيين كننده در قيمت سيم و كابل باشد. شما بايد پيش از هر چيز به كاربرد مورد نظر خود توجه كنيد و سپس در مورد مرغوبيت سيم‌ تصميم‌گيري كنيد.

البته براي اينكه خريد سيم و كابل را با قيمت بالا انجام ندهيد، بهتر است پيش از اقدام براي خريد از چند فروشگاه قيمت محصول مورد نظر خود را بپرسيد. به ياد داشته باشيد كه هنگام پرسش به مدل و برند محصول توجه داشته باشيد. هميشه خريد از يك فروشگاه معتبر به شما كمك مي‌كند كه محصولات را با بهترين قيمت خريداري كنيد.

خريد سيم و كابل

مرغوب‌ترين سيم‌ها و كابل‌هاي موجود در بازار

براي خريد محصول مناسب قبل از هر چيز بايد معيار‌هاي خوب و بد بودن آن‌‌ها را بشناسيم. سپس بر اساس هدفي كه داريم خريد سيم و كابل را از فروشگاه‌هاي معتبر و مجاز انجام دهيم. بهتر است قبل از خريد سيم و كابل هدف خود و مشخصاتي از سيم و كابل مورد نياز خود را مشخص كنيد. سپس براي خريد يك فروشگاه معتبر انتخاب كنيد. برخي از سيم و كابل‌هاي موجود در بازار كه توليد برند يا كارخانه‌ي مشهور و معتبري نيستند، كيفيت بالايي ندارند. خريد اين سيم و كابل‌ها مي‌تواند خطرناك باشد. برند‌هاي خوب و معتبر داخلي و خارجي زيادي اين محصولات را توليد مي‌كنند. بنابراين در خريد سيم و كابل حتما به اصالت و اعتبار برند توجه كنيد. به طور كلي خريد از يك فروشگاه معتبر، شما را از پرداخت بهترين قيمت و كيفيت محصول مطمئن مي‌كند.

ويژگي‌هاي سيم و كابل مرغوب

برخي از شاخص‌هاي موثر در انتخاب محصولات مرغوب را در ادامه بيان مي‌كنيم.

  • شرايط نصب: شرايط محيط نصب، در خريد سيم و كابل بسيار موثر است. پيش از خريد بايد تعيين كنيد كه سيم يا كابل مورد نظر در هوا استفاده مي‌شود يا زميني است. يا به عنوان مثال ديگر بايد تعيين كنيد كه حداقل و حداكثر دماي محيط نصب چقدر خواهد بود.
  • طول و ضخامت كابل و سيم: ضخامت سيم و كابل بر ميزان جرياني كه سيم و كابل از خود عبور مي‌دهند تاثيرگذار است. از طرفي طول سيم و كابل نيز بر قيمت آن‌ها تاثير مي‌گذارد.
  • نوع عايق: جنس عايق عامل بسيار مهم ديگري در مرغوبيت سيم و كابل محسوب مي‌شود.
  • نوع رسانا: رساناهاي به كار رفته در سيم و كابل معمولا از جنس مس، آهن و آلومينيوم هستند. هر كدام از اين رسانا‌ها براي كاربرد‌هاي خاص خود مناسب هستند.

تاثير كابل‌هاي مجاور، ساختار كابل نيز ديگر عوامل موثر بر خريد سيم و كابل هستند‌.

ابعاد و اندازه‌هاي مختلف سيم و كابل

اندازه‌ي سيم و كابل نشان دهنده‌ي ميزان جريان الكتريسيته‌اي است كه مي‌تواند به راحتي از آن‌ها عبور كند. خريد سيم و كابل در سايز مناسب را بايد با توجه به كاركرد و شرايط استفاده از آن‌ها انجام بدهيم. سايز مناسب كابل برق براي مدار‌هاي روشنايي داخلي معمولا بين ۱ تا ۵/۱ ميلي‌متر است‌. براي پريز‌هاي برق از كابل دوقلوي ۵/۲  ميلي‌متري استفاده مي‌شود.

وسايلي كه به جريان برق بيشتري احتياج دارند، مثل شارژر‌هاي اتومبيل برقي و اجاق گاز‌هاي بزرگ، به سيم‌هايي با قطر بيشتري نياز دارند. هم‌چنين در مواردي كه مسافت انتقال جريان برق زياد است، استفاده از كابل‌ها با قطر زياد ضروري است. اگر قطر سيم و كابل وسايل مختلف به اندازه‌ي كافي نباشد، دماي كابل افزايش مي‌يابد و خطر آتش سوزي ايجاد خواهد شد.

حتما براي خريد سيم و كابل در اندازه‌ي مناسب با فروشنده مشورت كنيد. در صورتي كه از كابل با قطر نامناسب استفاده كنيد افت آمپر و به دنبال آن كاهش توان الكتريكي وسايل برقي به وجود مي‌آيد. اين موضوع علاوه بر خسارات مالي، خطرات جاني نيز در پي خواهد داشت.

سيم و كابل پرتو الكتريك، توليد و پخش انواع سيم و كابل در تمامي سايز ها.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد