چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰۳

بلت فيلتر پرس

راهنماي خريد كالا و سرويس هاي مختلف

بلت فيلتر پرس

۹۲ بازديد

بلت فيلتر پرس (belt filter press) يكي از تجهيزات بسيار كاربردي براي جداسازي مايع از جامد مي باشد كه در فرآيندهاي تصفيه فاضلاب و آب كاربرد گسترده اي دارد. آبگيري و تغليظ لجن با استفاده از بلت فيلتر پرس به كمك فشار وارد كردن به دوغاب و حذف مايع از آن صورت ميگيرد. گروه مهر آذر توليدكننده انواع نوار آبگيري (belt) در اين مطلب به معرفي كامل اين تجهيزات پرداخته و مزايا و نحوه كار فيلترپرس و موارد مهم در خريد آن اشاره خواهد داشت .

بلت فيلتر پرس چيست؟

بلت يا تسمه، نواري پلاستيكي شبكه اي و داراي منافذ مي باشد كه بر روي غلتك حركت مي كند. پوشش روي اين تسمه پارچه در نظر گرفته ميشود تا مايعات براحتي از آن عبور كنند. بلت فيلترپرس از دو تسمه مشبك تشكيل شده است كه يك نوار در پايين روي غلتك قرار گرفته و ديگري در بالاي آن قرار مي گيرد. براي آبگيري و حذف مايعات از جامدات، دوغاب وارد لايه وسط بين اين دو نوار شده و در اثر فشاري كه به آن وارد مي گردد، فرآيند جداسازي صورت مي گيرد .

 

بلت فيلتر پرس چه كاربردهايي دارد؟

تغليظ و آبگيري از مخلوط آب و مواد جامد كه به شكل دوغاب مي باشند، يكي از گام هاي مهم در فرآيندهاي مختلف تصفيه فاضلاب و ساير صنايع مي باشد. از اصلي ترين كاربردهاي بلت فيلترپرس، جداسازي و آبگيري لجن فعال توليد شده در تصفيه آب و فاضلاب مي باشد. علاوه براين، از تجهيزات در صنايع مختلف از قبيل كارخانجات توليد مواد غذايي، داروسازي، كارخانجات توليد مواد شيميايي و معدني، كارخانجات توليد كاغذ، دباغي، صنايع فولاد و ذغال سنگ مي توان از آن استفاده نمود .

اجزا و قطعات بلت فيلتر پرس

به منظور پياده سازي فرآيند جداسازي جامد از مايع به كمك بلت فيلتر پرس، چند بخش و قطعه مهم در اين تجهيزات وجود دارد كه انتخاب صحيح آنها در نهايت منجر به افزايش راندمان كاري دستگاه در تغليظ دوغاب خواهد شد. از مهم ترين اجزاي بلت فيلترپرس مي توان به گزينه هاي زير اشاره نمود :

بلت يا تسمه

از اصلي ترين اجزاي موجود در بلت فيلترپرس، بلت يا تسمه آن مي باشد. اين تسمه كه در اكثر مواقع از جنس پلاستيك بسيار محكم توليد مي گردد، به صورت شبكه اي بوده و منفاذ متعدد براي عبور مايعات از آن در نظر گرفته ميشود. از مهم ترين نكات در توليد نوار آبگيري يا بلت مورد استفاده در اين دستگاه، مقاومت بالاي آن در اثر حركت متوالي روي غلتك و عدم آسيب وارد شدن به آن مي باشد. تسمه موجود در بلت فيلترپرس دو عدد مي باشد كه يك نوار در بالا و ديگري در قسمت تحتاني دستگاه قرار ميگيرد .

 

غلتك

به منظور تحركت بخشيدن به نوار يا بلت، از غلتك هايي در دو طرف دستگاه استفاده ميشود. در واقع، اين غلتك براي تسهيل حركت نوار آبگيري در نظر گرفته ميشود كه نيروي مورد نياز براي به حركت درآوردن آن، توسط انرژي الكتريكي و موتور تامين مي گردد. اندازه و ابعاد غلتك با توجه به اندازه نوارها و ظرفيت و ميزان بزرگي دستگاه تعيين ميشود .

پوشش روي نوار

از ديگر بخش هاي اصلي كه تاثير زيادي بر ميزان مايع شده از دوغاب دارد، پوشش يا مديا بلت فيلتر پرس مي باشد. اين پوشش در اغلب مواقع از جنس پارچه توليد مي گردد و منافذ بسيار كوچك موجود در تار و پود، شرايط را براي عبور ذرات مايع فراهم نموده و از عبور مواد جامد جلوگيري خواهد نمود .

از ديگر بخش و قطعات مهم در اين تجهيزات مي توان به مخزن شستشو، سيلندر ووردي، مخزن تغذيه، كمبربند زهكشي، دنبال كننده پارچه، كشش پارچه و خط خلا اشاره نمود .

بلت فيلتر پرس چگونه كار مي كند؟

همان طور كه قبلا نيز اشاره شد، بلت فيلترپرس به منظور حذف مايعات از دوغاب و توليد ماده اي كه اصطلاحا به آن كيك گفته ميشود مورد استفاده قرار ميگيرد. فرآيند و نحوه كار اين سيستم فيلتراسيوني به صورت زير مي باشد :

  • دوغاب از يك سمت دستگاه بر روي پوشش پارچه اي قرار ميگيرد .
  • نوار يا تسمه ها در بالا و پايين دستگاه به حركت درآمده و با فشار وارد كردن به دوغاب موجود بين اين دو لايه، منجر به عبور مايعات از پوشش پارچه اي زيرين مي گردد. اين فشار در دو جهت بالا به پايين و پايين به بالا اعمال ميشود تا حجم بيشتري از مايعات حذف گردد .
  • با حذف مايعات از دوغاب، كيك يا ماده اي تقريبا خشك از سمت ديگر نوار يا بلت خارج ميشود .

ميزان خشك بودن كيك حاصل و راندمان كاري دستگاه را مي توان به روش هاي مختلف در اين دستگاه افزايش داد. به عنوان مثال، در برخي از شرايط مي توان به دوغاب كمي مواد شيميايي مخصوص اضافه نمود تا عمل جداسازي مايعات از آنها راحت تر صورت گيرد .

مزاياي استفاده از بلت فيلتر پرس

​براي تغليظ و آبگيري لجن روش و دستگاه هاي مختلفي موجود مي باشد مانند سانترفيوژ و فيلتر پرس و ديسك هاي خلا كه هر يك داراي ويژگي هاي خاصي هستند. ميزان انرژي مورد نياز براي اين تجهيزات و راندمان و بازدهي آنها با هم متفاوت مي باشد. بر اساس ويژگي هاي مختلف موجود در بلت فيلترپرس، اين دستگاه مزاياي متعددي نسبت به ساير تجهيزات آبگيري دارد كه برخي از آنها عبارتند از :

  • كاركرد با مقدار انرژي كمتر نسبت به ساير تجهيزات
  • طول عمر بالا
  • قيمت مناسب و ارزان نسبت به ساير دستگاه هاي تغليظ و آبگيري
  • كاربرد گسترده در صنايع مختلف به دليل راندمان بالا
  • كاركرد بدون صدا
  • افزايش تعداد غلتك ها بر اساس نوع دوغاب و مقدار مايعات موجود در آن

خريد بلت فيلتر پرس

در خريد بلت فيلتر پرس لازم است به چند مسئله مهم توجه شود تا بيشترين كارايي از دستگاه دريافت گردد. اولين نكته مهم، توجه به ظرفيت دستگاه مي باشد كه بر اساس ميزان دوغاب ورودي به دستگاه در بازه زماني مشخص تعيين مي گردد. علاوه براين، با توجه به نوع و ميزان غلظت مواد جامد و ميزان رطوبت مورد نظر از كيك خروجي فرآيند طراحي و ساخت بلت فيلترپرس صورت مي گيرد كه در زمان خريد بايد به آن دقت داشت.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.