یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

فلوكولانت آنيوني

راهنماي خريد كالا و سرويس هاي مختلف

فلوكولانت آنيوني

۸۲ بازديد

فلوكولانت آنيوني يكي از مواد لخته ساز بسيار قوي با وزن مولكولي بالا مي باشد كه بر پايه پلي آكريل آميد اسيد شكل گرفته است. اين ماده منعقد كننده و لخته ساز براي حذف ذرات كلوئيدي با بار مثبت معلق در آب و فاضلاب مورد استفاده قرار گرفته و تاثير بسيار زيادي بر افزايش كيفيت و شفافيت خروجي تصفيه خانه ها خواهند داشت.

فلوكولانت آنيوني چيست؟

وجود ذرات كلوئيدي و تاثير منفي آنها بر سلامتي انسان باعث شده است تا روش هاي مختلفي در تصفيه فاضلاب و آب براي حذف آنها ارائه گردد. ذرات بسيار كوچك كه براحتي از تجهيزات فيلتراسيون عبور مي كنند، به دليل وزن مولكولي پايين و عدم ته نشيني، به يك چالش بزرگ در اين صنعت تبديل شده است. اين ذرات كه هم نام مي باشند، يكديگر را دفع نموده و در سطح آب پراكنده و معلق مي گردند. يكي از راه ها براي لخته سازي و ته نشيني ذرات معلق در آب، استفاده از فلوكولانت آنيوني و كاتيوني و ساير مواد منعقد كننده و لخته ساز مي باشد. فلوكولانت آنيوني به زنجيره هاي خطي با طول زياد از مونومرها گفته مي شود كه داراي بار منفي هستند و سطح آنها بدون پوشش مي باشد. علاوه براين، اين تركيبات پليمري داراي وزن مولكولي بالايي هستند و اين مي تواند به لخته سازي و ته نشيني ذرات موجود در آب كمك كند .

فلوكولانت آنيوني

توليد فلوكولانت آنيوني

يكي از اصلي ترين فلوكولانت هاي آنيوني، پلي آكريل آميد اسيد يا پلي الكتروليت مي باشد كه از اتصال زنجيره هاي طولاني از مونورها توليد مي گردند. اين مواد براي استفاده در تصفيه آب و فاضلاب، صنايع غذايي، نساجي و توليد كاغذ و غيره به صورت هاي مختلف پودر، ژل و محلول توليد مي گردد. مسئله بسيار مهم در توليد فلوكولانت آنيوني، قدرت خوردندگي و واكنش پذيري بالاي آنها مي باشد. به همين منظور، پس از توليد فلوكولانت آنيوني يا كاتيوني بايد اين مواد را در ظروف با مقاومت بالا در برابر خوردگي از قبيل اپوكسي و ظروف پلاستيكي نگهداري نمود. علاوه براين، فلوكولانت آنيوني پس از توليد بايد حداكثر تا 24 ماه بعد مصرف شود .

كاربردهاي فلوكولانت آنيوني

حذف مواد آلي، معدني و ارگانيك موجود در آب يكي از گام هاي اصلي در تصفيه آب و فاضلاب به شمار مي رود كه با فرآيندهاي شيميايي و بيولوژيكي و تصفيه فيزيكي قادر به ته نشيني نمي باشند. با توجه به بار يوني اين ذرات و ph محيط مي توان از مواد منعقد كننده لخته ساز مختلف استفاده نمود. به عنوان مثال، اگر ذرات معلق در آب داراي بار مثبت باشند، لازم است با ذراتي با بار منفي جذب شده و لخته گردند. براي اين منظور از فلوكولانت آنيوني استفاده ميشود. از كاربردهاي اصلي و مهم فلوكولانت آنيوني مي توان به موارد زير اشاره كرد :

  • تصفيه آب شرب و بهبود رنگ و درجه كيفيت و فاكتورهاي سلامتي آن
  • بهبود رنگ در صنعت توليد كاغذ و نساجي و رنگرزي
  • حذف ذرات كلوئيدي معلق در پساب هاي توليد شده در پالايشگاه ها
  • حذف ذرات آلي و فلزات ريز معلق در پساب هاي صنعتي
  • حذف باكتري و ذرات ارگانيك با وزن مولكولي پايين و معلق در فاضلاب بهداشتي و صنعتي و آب شرب
  • بهبود آب مورد استفاده در صنايع سنگ بري، موزائيك سازي و معادن

فلوكولانت آنيوني

 

كاربرد فلوكولانت آنيوني در تصفيه آب چيست؟

همان طور كه اشاره شد، يكي از اصلي ترين كاربردهاي فلوكولانت آنيوني در تصفيه آب شرب مي باشد. نقش آب در سلامتي بدن بسيار حياتي بوده و به همين منظور كيفيت آب شرب در تصفيه خانه به روش هاي مختلف افزايش پيدا مي كند. وجود ذرات فلزي بسيار ريز و شن و ماسه و ساير ذرات ارگانيك بسيار كوچك معلق در آب يكي از موارد بسيار مهمي مي باشد كه بايد نسبت به حذف آنها اقدام كردد. فلوكولانت آنيوني در تصفيه آب به همين دليل مورد استفاده قرار ميگيرد. فرآيند حذف ذرات معلق در آب به كمك اين گروه از مواد منعقد كننده و لخته ساز شامل گام هاي زير مي باشد :

  • با ورود فلوكولانت هاي آنيوني به صورت پودر، ژل يا محلول به آب ذرات با بار مثبت جذب اين مواد مي گردند و از نظر بار يوني خنثي خواهند شد. با توجه به اينكه ذرات داراي وزن مولكولي پاييني هستند، در نتيجه ته نشين نميشوند .
  • فلوكولانت ها در نقش پل و اتصال دهنده عمل نموده و اين ذرات را به هم متصل مي كنند و لايه اي شبيه به لخته از آنها را توليد مي كنند .
  • لخته ها كه داراي وزن سنگيني هستند، با سرعت بيشتري در كف تصفيه خانه ته نشين شده و لجن توليد مي كنند .

با انجام اين مراحل، در نهايت آب نه تنها از نظر فاكتورهاي سلامتي در سطح بسيار خوبي قرار ميگيرد، بلكه رنگ آن نيز تا حد زيادي بهبود پيدا خواهد نمود. از اين مواد لخته ساز در اغلب مواقع به عنوان پيش تصفيه و گاهي در مرحله شفاف سازي و زلال سازي آب مورد استفاده قرار ميگيرند .

مزاياي استفاده از فلوكولانت آنيوني

كاربرد مواد فلوكولانت آنيوني بسيار زياد مي باشد كه دليل اصلي آن مزاياي متعدد اين تركيبات است. مهم ترين مزيت هاي استفاده از فلوكولانت آنيوني عبارتند از :

  • حذف ذرات فلزي، آلي و كلوئيدي معلق در آب با سرعت بالا
  • افزايش سرعت ته نشيني ذرات معلق در پساب ها
  • هزينه كمتر نسبت به ساير روش هاي لخته سازي و تصفيه آب و فاضلاب
  • عدم نياز به تجهيزات جانبي متعدد براي تصفيه و حذف ذرات معلق
  • قابليت تركيب فلوكولانت آنيوني با ساير مواد
  • توليد لجن با آب كمتر

 

آيا فلوكولانت آنيوني براي سلامتي مضر است؟

يكي از نگراني هاي رايج در استفاده از مواد منعقد كننده در صنعت تصفيه آب و فاضلاب، تاثيرات منفي آن بر سلامتي مي باشد. لازم به ذكر است كه فلوكولانت آنيوني هيچگونه ضرري براي بدن نداشته و تنها محدوديت آن، ايجاد سوزش و خارش در پوست و چشم در صورت تماس مستقيم با اين مواد مي باشد. لذا لازم است در نحوه استفاده از اين مواد دقت شود و از تماس مستقيم با پوست و چشم و استنشام بوي محلول آن جلوگيري گردد .

گروه مهر آذر يكي از بزرگترين تامين كننده هاي انواع فلوكولانت آنيوني، كاتيوني و غير يوني و مواد منعقد كننده و لخته ساز از بهترين برندهاي دنيا مي باشد. 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.