دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۰۳

نماشويي ساختمان

راهنماي خريد كالا و سرويس هاي مختلف

نماشويي ساختمان

۸ بازديد

نماشويي ساختمان از جمله كارهايي است كه در گذشته از اهميت كمتري برخوردار بود اما امروزه با توجه به ضرورت اين موضوع بيشتر به آن پرداخته ميشود. هنگامي كه صحبت از نماشويي ساختمان ميشود ممكن است با واكنش هاي مختلفي روبرو شويد، ممكن است از نظر عده اي اين كار بيهوده باشد و دليلي براي انجام دادن آن نداشته باشند اما از نظر بسياري از افراد اين كار در زيبايي ساختمان بسيار تاثير گذار باشد. اگر شما جزو دسته ي دوم هستيد و قصد انجام اين كار را داريد تا پايان مطلب را مطالعه كنيد زيرا قصد داريم دليل اهميت اين موضوع و روش هاي انجام آن را به شما بگوييم.

نماشويي ساختمان

دلايل شستشوي نماي ساختمان

اجازه دهيد با ذكر يك مثال ضرورت نماشويي ساختمان را توضيح دهيم. تصور كنيد لباسي كه بر تن داريد كثيف و لك شده باشد آيا اگر آن را نشوييد زيبايي لباس به چشم مي آيد؟ آيا چرك مرده شدن لباس به بافت آن آسيب نمي رساند؟ قطعا پس از مقايسه ي لباس تن و نماي ساختمان شما نيز به اهميت شستشوي نماي ساختمان پي ميبريد.

اولين و مهم ترين دليل براي انجام نما شويي ساختمان حفظ زيبايي ساختمان است، ساختمان هاي تميز در مقايسه با ساختمان هاي كثيف جلوه و جذابيت بيشتري دارند.

دومين دليلي كه در مورد اهميت نماشويي ساختمان ميتوان عنوان كرد نگهداري بهتر از ساختمان و تعمير آن است. براي درك بهتر اين موضوع ساختماني را در نظر بگيريد كه پوشيده از دوده، لك و آلودگي است، آيا ميتوانيد قسمت هاي تخريب شده ساختمان را به راحتي ببينيد؟ خير زيرا قسمت هاي تخريب شده و ايرادات نماي ساختمان زير انبوهي از آلودگي مدفون شده اند و نمي توان به موقع براي تعمير آن ها اقدام كرد.

پس از نماشويي ساختمان به راحتي قسمت هاي تخريب شده و خرابي هاي احتمالي قابل مشاهده هستند.

دليل سوم را ميتوان از بين بردن آلودگي هاي مخرب دانست. ساختمان ها دائما در معرض آلودگي و فرسايش با اكسيدهاي نيتروژن و گوگرد و باران هاي اسيدي هستند و بايد اين آلودگي ها را با نماشويي اصولي ساختمان حذف كرد.

البته بايد اين نكته را نيز بگوييم كه نمي توان گفت كه همه ي ساختمان ها به يك اندازه به شستشوي نما احتياج دارند و ميتوان با توجه موقعيت جغرافيايي و وضعيت آب و هوايي منطقه و نوع سنگ نما شستشوي نماي ساختمان را انجام داد.

آنچه بر شستشوي نماي ساختمان تاثير ميگذارد

قبل از شستشوي ساختمان بهتر است به نكاتي كه در ادامه به شما ميگوييم دقت كنيد.

  • معمولا شستشوي نماي مغازه ها، مراكز تجاري و يا مراكز فروش به دليل مراجعه ي بيشتر افراد نسبت به ساختمان هاي مسكوني بيشتر انجام ميشود.
  • همچنين شستشوي ساختمان ها بستگي به ميزان آلودگي شهر نيز دارد، براي مثال ساختمان هاي كلان شهرهايي مثل تهران به دليل آلودگي بيش از حد هوا نياز به شستشوي مكرر و با روش هاي پيشرفته دارند اما در شهرهاي كوچك ساختمان ها نياز به شستشوي كمتري دارند.
  • ممكن است به شستشوي همه ي نماي ساختمان احتياج نباشد و تنها شستشوي قسمتي از ساختمان ها مثل پياده رو كفايت كند. معمولا نماشويي ساختمان هاي مرتفع مثل آسمان خراش ها تا آن جايي انجام ميگيرد كه ديده ميشود، اين ساختمان ها را معمولا تا طبقه ششم ميشويند زيرا طبقات بالاتر با چشم ديده نمي شوند.
  • ساختمان هاي مناطق مرطوب به شستشوي بيشتري نياز دارند زيرا رطوبت باعث جذب آلودگي ها و گازهاي موجود در هوا يا نمك هاي محلول در آب باران ميشود و شستشوي ساختمان هاي مناطق مرطوب باعث افزايش عمر آن ها ميشود.

روش هاي نماشويي ساختمان

روش هاي نماشويي ساختمان متفاوت از هم هستند و براي هر ساختمان بايد روش درست و اصولي را انتخاب كنيد، در غير اين صورت ممكن است به جاي تميز شدن ظاهر ساختمان، نماي ساختمان آسيب ببيند.

براي مثال نمي توان ساختمان با نماي سنگي را با همان روشي شست كه نماي آجري را ميشويند.

به عنوان مهم ترين نكته در نماشويي ساختمان بايد بگوييم كه يك قانون كلي وجود دارد كه بهتر است ملايم ترين شستشو را براي نماشويي ساختمان در نظر گرفت.

 

نوع آلودگي نيز بر روش نماشويي ساختمان موثر است، در ادامه به انواع روش هاي شستشو اشاره ميكنيم:

نماشويي به كمك آب: يكي از روش هاي ايمن و كم خطر نماشويي به كمك آب است كه خود شامل 3 نوع است: شستشو با فشار آب، شستشو به كمك خيساندن و شستشو با بخار آب.

براي ساختمان هايي كه نماي آن ها با گرد و غبار و دوده آلوده شده است بهترين روش شستشو با آب است. البته گاهي نيز لازم است براي اثر بخشي بهتر اين روش به آب، مواد شوينده ي ارگانيك غير يوني اضافه شود.

نماشويي با كمك خيساندن معمولا براي قسمت هايي انجام ميشود كه در معرض بارش باران نيستند و اين روش به پاك شدن آلودگي ها و دوده هاي سنگين كمك ميكند. معمولا براي ساختمان هايي قديمي كه شستشوي آن ها بايد به آهستگي صورت پذيرد از روش خيساندن استفاده ميكنند، اين نوع شستشو ممكن است چندين هفته زمان ببرد.

روش شستشو با فشار آب اگر چه چندان معمول نيست اما براي نماهاي حساس مورد استفاده قرار ميگيرد.

نماشويي با مواد شيميايي:

از مزيت هاي اين روش اين است كه علاوه بر پاك كردن گرد و غبار و دوده، ميتوان گرافيتي هاي روي ديوار، زنگ زدگي و رنگ هاي قديمي را نيز تميز كرد. قبل از شستشو بايد سطح نما را به خوبي خيس كرد و سپس از شوينده استفاده كرد.

شوينده هاي قليايي براي نماشويي ساختمان هايي كه مصالح به كار رفته در آن ها از جنس سنگ آهك، گرانيت جلا يافته، سنگ مرمر و ماسه سنگ گچي است، مناسب است.

به كمك شوينده هاي اسيدي نيز ميتوان ساختمان هاي با سنگ نما، آجر نما، نماي گرانيتي، نماي بتني و نماي ماسه سنگ را شستشو داد.

نماشويي با تراشيدن: در اين روش با تراشيدن و سابيدن سطح نما، آلودگي ها را از روي آن حذف ميكنند، گفتني است اين روش زياد توصيه نمي شود زيرا اين تراش ممكن است به نماي ساختمان آسيب وارد كند.

براي كسب اطلاعات بيشتر به وب‌سايت worksafety-pazirik.com مراجعه كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.