یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

لوله فولادي

راهنماي خريد كالا و سرويس هاي مختلف

لوله فولادي

۲۴ بازديد

لوله فولادي چيست؟

لوله فولادي استوانه اي توخالي از جنس فولاد در ابعاد مختلف است كه دو سر آن معمولا باز مي باشد و عموما از آن براي انتقال مواد استفاده مي شود.

لوله فولادي از طريق خم كردن صفحه هات فولادي ساخته مي شود. لوله فولادي شيئي استوانه اي است كه قطعات مختلف آن از طريق بست به هم متصل مي شوند. لوله فولادي رايج ترين نوع لوله براي استفاده در سيستم هاي تامين آب است.

لوله فولادي همچنين در سيستم هاي لوله كشي گاز طبيعي و فاضلاب كاربرد دارد. در حالي كه لوله فولادي ممكن است در نگاه اول، نسبت به برخي لوله ها گران به نظر برسد با اين حال مزيت هاي آن مانند تحمل و پايداري زير فشار، قابل دسترس بودن در اندازه هاي مختلف و جوشكاري آسان كه در نتيجه موجب كاهش هزينه نصب و حمل و نقل مي شود، لوله فولادي را به گزينه اي رايج و قابل اطمينان تبديل كرده است.

لوله هاي فولادي بسيار كارآمد بوده و در صورت نياز در قطرهاي كوچك قابل استفاده هستند و در مقايسه با ساير مواد 100٪ قابل بازيافت مي باشند.

لوله فولادي را مي توان ذوب كرد تا به ساير مواد قابل استفاده در صنعت تبديل شود علاوه بر اين ، مقاومت بالاي اين لوله فولادي و مقاومت در برابر آسيب هاي ناشي از خطاهاي انساني ، ريشه درختان و شرايط آب و هوايي شديد ، اين لوله فولادي را به گزينه ايده آل براي اكثر سيستم هاي تأمين آب و فاضلاب تبديل كرده است.

لوله فولادي-پتروكالوج

لوله فولادي از لحاظ روش ساخت معمولا به دو گروه تقسيم مي شود:

  1. لوله بدون درز يا لوله سيملس يا لوله مانيسمان

فولاد را درون يك قالب مي ريزند و به شكل لوله آن را شكل مي دهند. با اين روش مي توان لوله هايي بسيار مستحكم و مطمئن اما گران قيمت توليد كرد. در بخش هاي پرفشار مانند سيستم هاي نفت و گاز و پتروشيمي معمولا از لوله بدون درز يا مانيسمان استفاده مي شود.

لوله بدون درز يا مانيسمان عموما به دو روش ساخته مي شود:

توليد لوله بدون درز از شمش فولادي

در اين مدل شمش هايي كه درون كوره قرار گرفته اند ذوب و سپس در قالب هايي مخصوص ريخته مي شوند. سپس يك سنبه به شكل لوله از بين فولاد مذاب رد مي شود و به آن شكل لوله را مي دهد. سپس لوله تحت كشش قرار مي گيرد و در مرحله آخر سرد مي شود. پس از سرد شدن لوله را مورد آزمايش هاي مختلف قرار مي دهند و سپس به ابعاد مورد نظر كه معمولا 6 متري و 12 متري است مي برند.

توليد لوله بدون درز يا مانيسمان با استفاده از ريخته گري

در اين روش فولاد مذاب را درون يك قالب خاص مي ريزند و پس از عمليات گريز از مركز كه روي آن انجام مي شود به شكل لوله از قالب خارج مي شود.

  1. لوله جوشي يا درزدار

ورق هاي فولادي را در اين روش پس از وارد كردن در غلطك به دور يك قالب مي پيچانند و سپس دو سر آن را كه به هم رسيده اند جوش مي دهند. اين لوله ها براي موقعيت هاي پرفشار زياد مناسب نيستند ولي از قيمت كمتري برخوردار مي باشند.

لوله هاي درزدار يا جوشي معمولا به دو روش جوشكاري مي شوند:

جوشكاري ERW يا جوشكاري مقاومت الكتريكي

اين روش جوشكاري بدون الكترود انجام مي شود. پس از اين كه ورق ها در غلطك حالت گرد پيدا كردند قسمتي كه لبه ها به هم رسيده اند از يك ميدان مغناطيسي رد مي شود. در اين ميدان مقاومت الكتريكي بسيار بالا مي رود و و در نهايت باعث ايجاد حرارت بالايي مي شود كه دو لبه را ذوب كرده و به هم پيوند مي دهد. اين نوع از لوله هاي درز دار عموما تا ابعاد 22 اينچ توليد مي شوند.

جوشكاري SAW يا زيرپودري

اين روش ساخت لوله جوشي يا درزدار از الكترود بهره مي برد. پودري كه در اين جوشكاري استفاده مي شود براي جلوگيري از ورود هوا در مواد مذاب در حال جوشكاري است و گاهي نيز از گازهاي خنثي مثل دي اكسيد كربن يا آرگون براي اين منظور استفاده مي شود. درز اين لوله ها ممكن است به صورت مستقيم و يا مارپيچي باشد. ابعاد لوله هاي با جوش زيرپودري معمولا بزرگتر از نوع مقاومت الكتريكي و از 22 اينچ به بالاتر است.

مهم ترين انواع لوله هاي فولادي عبارتند از:

  1. لوله فولادي API 5L

اين نوع از لوله فولادي كه هم به صورت درزدار و هم بدون درز ساخته مي شود نسبت به ساير انواع ديگر لوله فولادي از دقت بيشتري در ساخت برخوردار است و آزمايش هاي متنوعي در هنگام ساخت و پس از توليد آنها مورد استفاده قرار مي گيرد. لوله فولادي API 5L در دو گريد A و B معمولا توليد مي شود.

  1. لوله فولادي ASTM A53

اين نوع از لوله فولادي داراي سه مدل مختلف است كه دو مدل اول داراي دو گريد متفاوت A و B و مدل سوم فقط داراي گريد A است. لوله فولادي ASTM A53 براي عمليات هاي تغيير شكل مانند خمش و جوشكاري خيلي مناسب است و معمولا در پتروشيمي ها و پالايشگاه ها استفاده مي شود.

  1. لوله فولادي ASTM A106 :

اين نوع از لوله فولادي كه معمولا از ماده كربن استيل ساخته مي شود مشخصاتش تقريبا شبيه لوله فولادي A53 است. تفاوت اصلي بين اين دو لوله اين است كه لوله فولادي  ASTM A106 داراي سيليسيوم بيشتري است و به همين دليل براي دماهاي بالاتر كاربرد بيشتري دارد.

  1. لوله فولادي ASTM A179

اين نوع از لوله فولادي كه جزو دسته لوله هاي آتشخوار مي باشد داراي كربن كمي است كه قابليت خم شدن بالايي را به آن مي دهد. از طرف ديگر اين نوع لوله تحمل دماهاي خيلي بالا را نيز دارد و همين دو ويژگي نيز باعث مي شوند براي استفاده در ديگ هاي بخار و مبدل ها و كندانسورها بسيار مناسب باشند.

  1. لوله فولادي ASTM A333

اين نوع از لوله فولادي كه به لوله فولادي كرايوژنيك نيز معروف است معمولا در دماهاي بسيار پايين مورد استفاده قرار مي گردد. اين نوع از لوله فولادي داراي چندين گريد مختلف و چندين نوع آلياژي نيز مي باشد.

  1. لوله فولادي AWWA C200

اين مدل از لوله فولادي كه به صورت درزدار و بدون درزدار توليد مي شد معمولا در ابعاد بالاتر از 8 اينچ موجود است و بيشتر براي مصارف آب و فاضلاب استفاده مي شود.

  1. لوله فولادي DIN 2440 , DIN 2441, DIN 2442

اين نوع از لوله هاي كه با استفاده از استاندارد DIN كه استانداري بين المللي و اروپايي است ناميده مي شوند در واقع به نام لوله گازهم شناخته مي شوند،  از انواع لوله هاي فولادي كم كربن هستند كه مي توان به راحتي آنها را خم كرد و تغيير شكل داد. از اين لوله ها براي لوله كشي خانگي نيز بهره برده مي شود.

  1. لوله فولادي BS 1387

نوعي از لوله فولادي كه در سيستم هاي بخار معمولا مورد استفاده قرار مي گيرند و تا دماي 260 درجه را تحمل مي كنند.

  1. لوله فولادي ضد زنگ ASTM A312

در اين نوع از لوله فولادي از آلياژهاي نيكل و كروم و موليبدن نيز استفاده شده است كه به اين لوله خاصيت ضد زنگ مي دهد و در عين حال مقاومت بالايي در دماهاي بالا و پايين نيز دارا مي باشد.

مزاياي استفاده از لوله فولادي

  • قابل استفاده در صنايع مختلف
  • قابل استفاده در شرايط كاري مختلف از قبيل دما و فشار و مقاومت كششي و فشاري
  • قابل استفاده در شرايط خاص مانند محيط هايي كه استعداد زنگ زدگي و خوردگي دارند
  • امكان توليد در ابعاد مختلف
  • امكان توليد در مدل هاي مختلف مانند درزدار و بدون درز

معايب استفاده از لوله فولادي

  • خوردگي خارجي در برخي مدل ها
  • فرايند الكتروليز در برخي انواع لوله هاي فولادي
  • نياز به تكنيسين ماهر براي فرايند جوش دادن لوله ها

داسنتي هايي در مورد لوله هاي فولادي:

  • استانداردهاي مختلفي براي اين لوله ها وجود دارد كه ASTM , DIN, API جزو معروف ترين آنها هستند.
  • لوله فولادي داراي سه نوع استقامت فشاري است: روش برنامه اي، روش كدينگ و وروش وزني
  • لوله فولادي داري ويژگي هايي است كه معمولا با اين معيارها سنجيده مي شوند : قطر داخلي (ID) ؛ قطر خارجي (OD)؛ كلاسه (SCH)؛ ضخامت ديواره (T)؛ و طول لوله (L) و قطر اسمي لوله (NPS)
  • هرقدر رده يا كلاسه يك لوله بالا باشد ضخامت جداره آن نيز بيشتر مي شود.

مقايسه انواع لوله هاي فولادي

انواع لوله هاي فولادي از لحاظ ساخت و كاربرد تفاوت عمده دارند و براي هر كدام استاندارد مخصوصي تعريف شده است به طوري كه معرفي تمامي اين استاندارد ها تنها در يك كتاب قطور ممكن است.

لوله هاي فولادي هر كدام قوت و ضعف خود را دارند به همين دليل استفاده يك مدل از لوله هاي فولادي براي تمام وضعيت ها ناممكن است.

كاربرد مهم لوله هاي فولادي چيست؟

كاربرد لوله‌ هاي فولادي در طيف وسيعي از پروژه ها مي باشد مثل:

  1. مبدل حرارتي
  2. صنايع شيميايي و پتروشيمي
  3. توليد برق و فناوري هاي زيست محيطي
  4. كشتي سازي
  5. كاربردهاي نفت و گاز
  6. مهندسي و ساخت و ساز مكانيك
  7. لوله هايي براي كاربردهاي تحت فشار
  8. لوله هاي فولادي بدون درز براي خدمات پروژه
  9. لوله هاي سرويس فشار كم و متوسط
  10. براي سرويس دما و فشار بالا
  11. لوله هاي فولادي بدون درز براي سرويس در دماي پايين

لوله فولادي-پتروكالوج

 3 نكته مهم در رابطه با لوله هاي فولادي

 ١.نوع كاربرد لوله هاي فولادي در حالت كلي بستگي به ضخامت ديواره آن دارد. لوله هاي فولادي در دماهاي بالاتر نيازمند ضخامت بيشتري براي دفع حرارت هستند

 ٢.هر كدام از استاندارد هاي توليد لوله فولادي سايز مشخصي را معلوم كرده اند و نمي توان در ابعاد دلخواه آن ها را توليد كرد.

 ٣.برخي از مدل هاي لوله هاي فولادي توليد گراني دارند و به همين دليل ممكن است از استفاده آن ها سر باز زده شود اما تقريبا جانشيني هم ندارند.

قيمت لوله فولادي

لوله هاي فولادي در استاندارد ها، گريد ها، اندازه ها و با مواد اوليه خارجي يا داخلي توليد مي شوند.

اما قيمت نهايي لوله فولادي در نهايت با توجه به وزن و ضخامت آن تعيين مي شود.

لذا تعيين قيمت به صورت كلي امكان پذير نيست.

براي دريافت آخرين قيمت ها، لطفا با همكاران ما در پترو كالوج تماس حاصل بفرماييد.

مشخصات فني لوله فولادي

لوله فولادي-پتروكالوج

خريدو فروش لوله فولادي

پترو كالوج عرضه كننده معتبر ترين برندهاي داخلي و خارجي انواع لوله فولادي مي باشد.

كارشناسان ما شما را در امر خريد لوله درزدار راهنمايي خواهند كرد.

لوله هاي فولادي گالوانيزه

لوله گالوانيزه در دو جنس مختلف آهني و فولادي ساخته مي شود كه تفاوت عمده اي ندارند اما لوله هاي فولادي گالوانيزه در مقايسه با نوع لوله آهني آن سبك تر و براق تر مي باشند.

كاربرد اصلي لوله فولادي گالوانيزه در سيستم هاي تهويه و همچنين آب و گلخانه مي باشد.

و در اندازه هاي ۶ متري توليد مي شوند.

 

پتروكالوج تامين كننده انواع لوله هاي فولادي در كشور مي باشد. اين شركت با سابقه درخشان خود آمادگي همكاري با انواع پروژه ها و كارفرمايان را داراست.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.