چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۰۳

كانكس

راهنماي خريد كالا و سرويس هاي مختلف

كانكس

۴۴ بازديد

كانكس چيست؟

در تعريف انواع كانكس مي­توان گفت اين محصولات سازه­ هاي از پيش ساخته شده هستند كه از ساختار و كاربري‌هاي متنوعي برخوردارند. آن­ها مانند تمام ساختمان­هاي سنتي از حداقل چهار ديوار، يك سقف، درب ورودي و كف برخوردارند. با اين تفاوت كه:

  1. كانكس­ها از قابليت جا به جايي برخوردارند.
  2. در ساخت و طراحي آن­ها از مصالح سبك و از پيش ساخته استفاده شده است.
  3. قطعات كانكسها به وسيله اتصالات جوش، پيچ يا پرچ به همديگر متصل مي­شوند. بدون اينكه نيازي به بتن، آرماتور و يا هر نوع ملات ديگري داشته باشد.

در بعضي مواقع از كلمه كيوسك به جاي كانكس استفاده مي­شود. بايد توجه داشت كه اين دو كلمه مي‌توانند مفهوم بسيار متفاوتي داشته باشند. به اين صورت كه كانكسها، تمامي سازه­ هاي پيش ساخته را با ابعاد و كاربري­هاي متنوع در برمي­گيرد. اما كيوسك كه به سازه­ هاي كوچكي اطلاق مي‌شود كه معمولاً از كاربري فروشگاهي و يا نگهباني برخوردار هستند.

انواع كانكسها و موارد كاربرد آن­ها

كانكس - vilaconexe.ir

در حال حاضر براي ساخت و طراحي هر نوع بنايي، با هر نوع كاربري مي­توان از كانكس­ها استفاده كرد. به صورت معمول استفاده از اين كانكس­ها به عنوان سكونت گاه­هاي موقتي كه مي­توان آن­ها را خيلي سريع و راحت در محل مستقر كرد، كاربرد بيشتري دارد.

به عنوان مثال در سال ۱۳۹۶ بعد از زلزله كرمانشاه، از تعداد زيادي كانكس به عنوان سكونت گاه­هاي موقت افراد آسيب ديده از زلزله استفاده شد. كانكس­ها در انواع و كاربردهاي ديگري نظير مسكوني، خدمات شهري، فروشگاهي و … نيز استفاده مي­شوند.

هر كدام از انواع كانكسها با توجه به نوع كاربري خود از امكانات داخلي، ابعاد، نقشه و جنس متفاوتي برخوردارند كه از جمله آن­ها عبارت­اند از:

  1. كانكس مسكوني

اين نوع كانكسها به صورت معمول داراي امكانات رفاهي متعددي نظير آشپزخانه، اتاق خواب، سرويس بهداشتي و حمام هستند. بر اساس نوع پلان و متراژ، اين سازه­ها مي­تواند از دو يا چند اتاق خواب به همراه كمد ديواري و يا يك فضاي ناهارخوري و پذيرايي برخوردار باشند.

در طراحي و ساخت اين نوع سازه مسائلي همچون دوام و پايداري، زيبايي ظاهري، امنيت در برابر سرقت، تركيب مناسب فضاها در كنار يكديگر و همچنين چيدمان فضاي داخلي از اهميت ويژه اي برخوردار است.

  1. كانكس خدمات شهري

از ديگر انواع كانكسها مي‌توان به كانكس خدمات شهري اشاره كرد كه جهت ارائه دادن خدمات به مشتريان و شهروندان توليد و ساخته مي­شوند.

اين نوع كانكس­ها از انواع متنوعي برخوردارند كه از جمله آن­ها مي­توان كانكس فروشگاهي، گيت حراستي، كافي شاپ سيار، ايستگاه اتوبوس، كانكس عابر بانك و … را نام برد.

تمامي كانكس­هاي خدمات شهري براي ارائه خدمات در فضاهاي شهري و مكان­هاي عمومي طراحي و ساخته شده­اند. اما با اين حال هر كدام از آن­ها داراي ابعاد، امكانات و حتي مصالح متفاوتي هستند.

  1. كانكس كارگاهي

كانكس كارگاهي از ديگر انواع كانكس به شمار مي‌آيد كه از آن­ها براي اسكان دادن پرسنل، كارگران و نيروهاي شب كار، در كارگاه­هاي ساختماني و عمراني استفاده مي‌شود. اين كانكس­ها به همراه كانكس كارگري و اسكان كارگاهي در يك دسته­بندي قرار مي‌گيرند.

كانكس­هاي كارگاهي به صورت معمول به شكل يك سالن خالي هستند كه در بعضي مواقع درون آن­ها ميز، صندلي و تخت خواب، براي غذا خوردن و استراحت نيروها قرار داده مي‌شود. به همين دليل است كه كانكس­هاي كارگاهي را مي‌توان از جمله ساده­ترين سازه­هاي از پيش ساخته شده دانست كه از قيمت مقرون به صرفه­اي نيز برخوردارند.

  1. كانكس سيار

از ديگر انواع كانكس مي­توان سازه­هاي سيار را نام برد كه به صورت تك محور و دو محور عرضه مي­شوند. طراحي و ساخت اين گونه كانكس­ها به گونه­اي صورت گرفته است كه به راحتي مي­توان آن­ها را توسط يك خودروي معمولي جا به جا كرد.

در قسمت عرضي كانكسها سيار يك مالبند تعبيه شده است كه به وسيله آن به خودروي كشنده متصل مي­شود. در قسمت جلوي كانكسها نيز يك محور قرار دارد كه داراي قابليت فرمان پذيري است. بدين معني كه وقتي خودرو كشنده سرپيچ­ها به گردش در مي­آيد، اين محور نيز شروع به گردش مي­كند.

كانكسهاي سيار از كاربري­هاي مختلفي برخوردار است كه از جمله آن­ها مي‌توان كانكس آشپزخانه سيار، فروشگاه سيار، كاروان­هاي توريستي، پليس راه و …. را نام برد.

 

قيمت كانكسها

قيمت و نحوه محاسبه انواع كانكسها به فاكتورهاي زيادي بستگي دارد كه برخي از آن‌ها عبارتند از:

ابعاد كانكس: اولين مورد تاثيرگذار در قيمت كانكس­ها، ابعاد و اندازه­هاي آن است. به هر ميزاني كه  كانكسي بزرگ­تر باشد، مصالح و مواد اوليه به كار رفته در آن نيز بيشتر مي‌شود.

به همين دليل بها و قيمت كانكسها نيز افزايش پيدا مي‌كند. براي كاهش هزينه­ها مي­توان از ابعاد استاندارد اين سازه كه داراي حداكثر طول ۱۲ متر و عرض 2.5 متر باشد استفاده كرد. اما در صورت نياز مي­توان از ابعاد بزرگتر كانكس­ها كه داراي هزينه بالاتر نيز هستند استفاده كرد.

طرح و كاربري كانكس:  انواع كانكسها در نوع كاربري و درجه كيفي با يكديگر تفاوت زيادي دارند. به همين دليل اين موضوع بر روي قيمت­ آن­ها تاثير بسيار زيادي مي­گذارد. براي استفاده از كانكس به صورت موقت و كوتاه مدت، بهتر است نوع ساده ­تر و سبك­تر اين محصول انتخاب شود تا هزينه كانكس كاهش پيدا كند.

محل ساخت كانكسها: به صورت معمول كانكس­ها در كارخانه توليد و ساخته مي­شوند سپس به محل مورد نظر انتقال پيدا مي‌كنند. در بعضي مواقع به دليل وجود محدوديت‌هايي در مكان اجراي سازه و يا بزرگ بودن ابعاد كانكس امكان انتقال وجود ندارد.

به همين دليل بايد سازه را در محل مورد نظر اجرا كرد. در اين صورت قيمت انواع كانكس حدوداً ۱۵درصد افزايش پيدا مي‌كند. اين افزايش قيمت مربوط به هزينه كارشناسي و حمل مصالح براي ساخت كانكسها در محل است.

 خريد و فروش كانكسهاي دست دوم

كانكس - vilaconexe.ir

در بسياري از مواقع مي­توان با صرف كمي زمان كانكس مورد نظر را به صورت دست دوم و با هزينه كمتر خريداري كرد. پيدا كردن برخي كانكس­ها كه از شرايط ويژه ­اي برخوردارند به صورت دست دوم كمي مشكل است. اما در برخي مواقع به ويژه در مورد سازه­هاي كارگاهي كه از تيپ و پلان مشخصي برخوردار هستند، مي­توان خيلي راحت يك كانكس دست دوم با قيمت مناسب تهيه كرد.

ويلاكانكس يكي از مجموعه­هاي برتر در زمينه طراحي و توليد انواع كانكس است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.