چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۰۳

كانكس مسكوني و انواع آن

راهنماي خريد كالا و سرويس هاي مختلف

كانكس مسكوني و انواع آن

۴۱ بازديد

كانكس (Conex) يا شلتر (Shelter) عنوان سازه­ هاي از پيش ساخته­اي است كه براي اهداف مختلف مورد استفاده قرار مي­گيرد. اين سازه ­ها كاربردهاي مختلفي دارند كه از جمله آنها مي­توان به ساخت اماكن مسكوني، فروشگاهي، خدمات شهري، استراحتگاهي و … اشاره كرد. اگرچه هدف اوليه از ساخت كانكس، سكونت موقت عنوان شده است. اما در چند سال گذشته به دليل مزاياي بسيار از آنها براي سكونت دائم نيز استفاده مي­كنند. اين مقاله به بررسي يكي از پرفروش­ترين كانكس­ها تحت عنوان كانكس مسكوني اختصاص داده شده است.

كانكس مسكوني چيست؟

كانكس مسكوني نوعي سازه پيش ساخته با كاربري مسكوني است كه در مدل­هاي مختلف طراحي و توليد مي­شود. طولاني بودن روند اخذ مجوز ساخت خانه، قيمت بالاي مصالح ساختماني و كندي پيشرفت موجب اقبال بسياري از افراد به اين سازه­ ها شده است.

كانكس­هاي مسكوني با حذف تمامي اين مشكلات جايگزين مناسبي براي ساختمان­هاي مسكوني (در بعضي موارد) به شمار مي­روند. علاوه بر موارد فوق، قيمت مناسب، قابليت جابجايي، سهولت و سرعت بالاي نصب را مي­توان به مزاياي اين كانكس­ها اضافه كرد.

بخش­ها، امكانات و تجهيزات كانكس­هاي مسكوني كاملاً مشابه يك خانه واقعي است و قادر به تامين تمامي نيازها مي­باشد. از جمله بخش­هاي اين كانكس مي­توان به اتاق، حمام، سرويس بهداشتي و آشپزخانه اشاره كرد. تجهيزات آن نيز شامل سيستم سرمايشي، گرمايشي، لوله­كشي، برق­كشي، سينك و … است.

اسكلت كانكس­هاي مسكوني از جنس تيرهاي آهن يا فولاد (شماره 16 يا 18) انتخاب مي­شود. بدنه آنها نيز با استفاده از ورق­هاي عايق گالوانيزه ساخته مي­شود. براي ساخت كف كانكس مصالحي چون سراميك، چوب يا سنگ به كار گرفته مي­شود.

لازم به ذكر است كه جنس سراميك در مقايسه با سايرين وزن بالايي داشته و در رابطه با حمل و نقل و نصب مشكلات بسياري را ايجاد مي­كند. به همين دليل سراميك كف بهتر است در محل اجرا شود. ديواره­ ها در بخش داخلي با موادي از جنس ام ­دي ­اف و يو ­پي ­وي ­سي پوشيده مي­شوند.

طول عمر كانكس­هاي مسكوني بر اساس مواد مورد استفاده در ساخت تعريف مي­شود. اما به طور ميانگين عمر آنها 30-25 سال است. البته در صورت نگهداري اصولي و رعايت دقيق دستورالعمل­ها عمر اين سازه­ ها افزايش مي­يابد. كانكس­هاي مسكوني كاربردهاي مختلفي دارند كه از جمله آنها مي­توان به موارد زير اشاره كرد:

  • ويلا يا خانه باغي
  • اسكان موقت سيل يا زلزله­زدگان
  • اسكان موقت يا دائم نگهبان يا سرايدار ساختمان
  • اسكان موقت كارگران در پروژه هاي عمراني، معدني و …

 

دو نوع از كانكس­هاي مسكوني پرفروش

در بين انواع كانكس­هاي مسكوني، دو نوع كانكس دو طبقه و ويلايي در مقايسه با سايرين فروش بيشتري دارند.

 

كانكس مسكوني دو طبقه

كانكس مسكوني - vilaconexe.ir

كانكس­هاي دوطبقه براي اهداف مختلف مسكوني، اداري، استراحتگاهي، مهندسي-كارگري و … طراحي و ساخته مي­شوند. اسكلت اين كانكس­ها از نوع تقويت شده و در چهار گوشه آن ستون­هايي براي اتصال طبقه فوقاني تعبيه شده است.

كانكس­هاي مسكوني دو يا چند طبقه در شرايط محدوديت فضا مورد استفاده قرار مي­گيرند. در مواردي كه فضا به اندازه كافي در اختيار افراد باشد، كانكس­هاي مسكوني دو يا چند قلو (توسعه سازه به شكل افقي) مورد استفاده قرار مي­گيرد.

معمولاً طبقات در اين كانكس­ها با استفاده از راه­پله فلزي بيروني به هم مرتبط مي­شوند. البته در صورت تمايل مي­توان از طراحي دوبلكس براي ارتباط بين دو طبقه استفاده كرد.

امكان طراحي اتاق نشيمن، اتاق خواب، آشپزخانه، حمام و سرويس بهداشتي براي هر دو طبقه وجود دارد. در رابطه با تجهيزات و ابزارآلات نيز هيچ تفاوتي بين طبقات وجود ندارد. جالب است بدانيد كه در صورت تمايل مشتريان، امكان طراحي و ساخت تراس يا بالكن براي طبقات فوقاني فراهم است.

در اين كانكس­ها براي جلوگيري از هدررفت انرژي در محل اتصال بين دو طبقه از عايق پلي­استايرن استفاده مي­شود. نماسازي آنها نيز با استفاده از مواد مختلف از قبيل چوب، كامپوزيت، ساندويچ پنل و طرح آجر انجام مي­گيرد.

كانكس ­هاي مسكوني دو طبقه از لحاظ ابعاد محدوديت نداشته و بر اساس سليقه مشتري و متراژ زمين طراحي مي­شوند.

كانكس مسكوني ويلايي

كانكس مسكوني - vilaconexe.ir

كانكس­هاي مسكوني ويلايي شباهت بسياري به يك خانه ويلايي دارند. به همين دليل بسياري از افراد آن را جايگزين ساخت خانه به شكل سنتي مي­كنند. به اين ترتيب مشكلاتي از قبيل هزينه بالاي مصالح و روند طولاني ساخت به حداقل مي­رسد. نوع مصالح به كار رفته در همه كانكس­هاي ويلايي يكسان نيست. بلكه بر اساس شكل ظاهري، شرايط آب و هوايي، قيمت، طرح معمار و مسائل فني مشخص مي­شود.

كانكس ويلايي به دو شكل اجرا در محل و كارخانه طراحي و توليد مي­شود. اجرا در كارخانه در مقايسه با اجرا در محل موجب كاهش هزينه و افزايش سرعت نصب مي­شود. البته در شرايطي كه فضاي كافي براي حمل و نقل كانكس ساخته شده به محل وجود ندارد، روش اجرا در محل ضروري به نظر مي­رسد.

 

 

كانكس مسكوني دست دوم

گاهي اوقات مالكان كانكس­هاي مسكوني به دلايل مختلف از قبيل فروش ملك يا تغيير كاربري اقدام به فروش سازه خود (به شكل دست دوم) مي­كنند. اين افراد مي­توانند با فروش سازه پيش ساخته استفاده شده، 70-60 درصد سرمايه خود را به دست آورند.

خريد كانكس دست دوم، گزينه مناسب براي افرادي است كه قادر به پرداخت هزينه كانكس نو نيستند. البته در زمان خريد بايد ميزان استهلاك و سن ساخت اين سازه­ ها مد نظر قرار بگيرد. زيرا گاهي اوقات تعمير خرابي­هاي گسترده در تاسيسات و تجهيزات كانكس به هزينه بالايي نياز دارد. در نتيجه استفاده از مشاوره افراد كاربلد و باتجربه در اين زمينه قبل از خريد كانكس دست دوم الزامي است.

 

قيمت كانكس مسكوني

كانكس مسكوني - vilaconexe.ir

كانكس به صورت متر مربع به فروش مي­رسد. البته قيمت هر متر مربع انواع كانكس­هاي مسكوني با يكديگر تفاوت دارد. اين قيمت با استفاده از پارامترهاي مختلفي از قبيل مواد ساخت بدنه، سقف، كف، تجهيزات و امكانات داخلي، مدل، تعداد طبقات و … مشخص مي­شود.

به عنوان مثال كانكس­هاي داراي چوب ترمو در نما، قيمت تمام شده بالاتري نسبت به سايرين دارند.

كانكس مسكوني ارزان

متقاضيان كانكس­هاي مسكوني در صورت نداشتن نقدنگي مي­توانند نسبت به خريد مدل­هاي ارزان­تر اقدام كنند. در اين كانكس­ها از تجهيزات ساد­تر و مواد ضعيف­تر براي ساخت بدنه، نما و كف استفاده مي­شود. البته بايد توجه داشت كه طول عمر اين سازه­ها بالطبع كمتر از مدل­هاي باكيفيت است و به نگهداري و مراقبت بيشتري نياز دارند.

 

سخن پاياني

كانكس مسكوني يك جايگزين مناسب، ارزان و سريع براي خانه­هاي مسكوني است. استفاده از اين سازه­ها تنها مختص سكونت موقت زلزله يا سيل زدگان نيست. بلكه براي سكونت دائم نيز كاربرد دارد. ويلاكانكس يكي از مجموعه­هاي برتر در زمينه طراحي و توليد انواع كانكس است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.