یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

افزودني هاي فوم بتن

راهنماي خريد كالا و سرويس هاي مختلف

افزودني هاي فوم بتن

۶۹ بازديد

افزودني هاي فوم بتن امروزه از جمله مصالحي هستند كه وجود آن ها در ساختمان از امري مهم و ضروري همراه مي باشد و در اين خصوص بتن يكي از مواد بسيار پركاربرد در صنعت ساخت و ساز است كه در اشكال و روش هاي مختلفي مورد استفاده قرار مي گيرد .

بايد به اين نكته مهم توجه داشته باشيد كه بتن از مقاومت فشاري بالايي برخوردار است و اين مقاومت در اثر عوامل مختلفي از قبيل دوام، مقاومت و اندازه سنگدانه ها مورد استفاده واقع مي شود و همچنين نسبت آب به سيمان تحت تاثير قرار مي گيرد.

بنابراين هر دو سازه بتني و فولادي تحت تاثير نيروي مهمي به نام زلزله قرار گرفته و اين نيرو نيز تابعي از وزن موثر سازه است كه مي توان نتيجه گرفت كه هرچه سازه سنگين تر باشد، آسيب بيشتري به سازه وارد مي كند زلزله بيشتر خواهد بود پس براي حل اين مشكل و كاهش خطرات ناشي از نيروهايي مانند زلزله، يكسري روش ها وجود دارد كه مي توان از آن ها براي تبديل بتن به كار رفته در قسمت هاي غير سازه مانند سقف بتني و كف استفاده كرد بتن سبك تر از نوع بتن معمولي در اختيار دارد.

فوم بتن

دستگاه مورد استفاده براي اجراي فوم بتن

معمولا اجراي فوم بتن به وسيله يكي از دو دستگاه زير صورت مي گيرد.

دستگاه پرتابل منوپمپ : كه اين دستگاه خود داراي ۳ قسمت است.

فوم ساز : كار تبديل مايع فوم به كف را انجام مي دهد.

ميكسر : وظيفه يكنواخت كردن مخلوط فوم بتن را برعهده دارد.

منو پمپ : انتقال فوم بتن ساخته شده در ميكسر به طبقات مختلف توسط منوپمپ.

دستگاه پرتابل تحت فشار : در اين دستگاه انتقال مواد به طبقات توسط باد صورت مي‌گيرد و اتلاف انرژي در اين روش كمتر است.

افزودني هاي فوم بتن شامل چه چيز هايي است؟

كاربرد هاي اصلي بتن سبك شامل بلوك هاي پشت بام، ديوار سبك و همچنين كف سازي بتني شيب دار است كه بتن به عنوان يكي از مصالح ساختماني اصلي در طيف گسترده اي از كاربردهاي ساختاري و غير سازه در ساختمان استفاده مي شود .

بتن سبك به عنوان ماده اي كه تراكم بتن فوم آن به ميزان قابل توجهي پايين تر از بتن معمولي است مي تواند نقش موثري در كاهش وزن ساختمان ها به ويژه در ساير قسمت هاي ساختاري داشته باشد و كاربرد هاي اصلي بتن سبك كه امروزه در ايران مشاهده مي كنيم شامل سقف و بلوك هاي ديواري سبك و همچنين كف سازي بتني و شيب دار است و يكي از مهم ترين و گسترده ترين كاربردهاي فوم بتن، كف سازي ساختمان است.

اجراي فوم بتن با استفاده از دستگاه بتن فوم با سرعت بالا انجام مي شود و پس از اتمام كار نصب، مي توان كف تمام طبقات ساختمان را با آن پوشش داد و به جاي پف كردن روي كف، استفاده از تركيبات بتني  كف را سبك مي كند و عايق حرارتي و صوتي كف را فراهم مي كند.

فوم بتن

شرايط نگهداري پس از اجرا

پردازش بتن فوم براي ادامه روند هيدراتاسيون و آسيب رساندن به بتن از امري ضروري برخوردار است، مجموعه اقدامات انجام شده براي جلوگيري از آسيب رساندن به بتن فوم تازه، جوان و نابالغ، محافظت شناخته مي شود.

براي جلوگيري از صدمه به تگرگ و رعد و برق در سطح بتن كف، جريان آب و شيارهاي روي سطح ، ترك هاي زودرس انقباض جلوگيري از لرزش يا ضربه كه باعث ترك خوردگي يا خرد شدن آن مي شود و جلوگيري از انجماد سريع و زود هنگام ،افزودني هاي فوم بتن يكي از مواد نگه دارنده است.

عوامل پف زا در افزودني هاي فوم بتن

به منظور كاهش تحرك سيال و چگالي مواد و همچنين استحكام بهتر، با وارد كردن فاز گاز در آن ها، كف ايجاد مي شود كه در صنايع مختلف براي اهداف مختلف استفاده مي شود و پليمرهاي مورد استفاده در ساخت فوم معمولا به دو دسته تقسيم مي شوند: گرماي نرم و گرماي سخت.

براي اين منظور بستگي به نوع پليمر مورد استفاده در كف، نحوه توليد آن ها متفاوت است كه  پلي استايرن، پلي اورتان، فنوليك، فرمالدئيد اوره، پلي وينيل كلرايد و وينيل فرمالدئيد موادي هستند كه با توجه به محل قرار گرفتن در سطح هاي مختلفي از ساختمان مورد استفاده قرار مي گيرد.

فوم بتن

 

افزودني فوم بتن از مقاديري تشكيل شده است كه از دو فاز مختلف گاز و جامد ايجاد شده است و در مورد فوم هاي پليمري، فاز جامد از پليمر ساخته شده است و همچنين در يك توده فوم، مي توانيد دو نوع حفره در قسمت پليمري وجود داشته باشد كه سلول ناميده مي شوند .

بنابراين دو نوع سلول از جمله باز و بسته در كف وجود دارد در مورد فوم هاي سلول باز فاز گاز نيز بطور مداوم است در حالي كه در فوم هاي سلول بسته فاز گاز ناپيوسته است و نوع سلول خواص مكانيكي و حرارتي كف هاي پليمري را به شدت تغيير مي دهد.

فوم هاي پلي اورتان سخت شامل برنامه هايي مانند فوم هاي عايق بندي لوازم خانگي از قبيل يخچال، ورق هاي انعطاف پذير، پانل هاي ساندويچ ، كامپوزيت ها، فوم هاي با جرم سخت، فوم هايي مانند كف هاي اسپري است كه در محل مورد نظر تزريق و سرد مي شوند.

به پلي اورتان يا انعطاف پذير توجه مي كند و مواد طبيعي مانند CO2 يا پنتان مي تواند در انواع محصولات فوم مورد استفاده قرار گيرد و سال هاست كه توليد كنندگان بزرگ كف از اين فناوري با موفقيت استفاده مي كنند تا محصولات با كيفيت بالا توليد كنند.

مواد عايق حرارتي مورد استفاده در صنعت ساخت و ساز را مي توان به دو بخش تقسيم كرد: مواد عايق آلي مانند الياف سلولز، كتان و كنف و مواد عايق معدني مانند پشم شيشه و … در دسترس هستند بنابراين فوم هاي پلاستيكي نوع خاصي از فوم هاي آلي هستند .

فوم توده اي متشكل از يك ساختار سلول باز يا بسته است كه چگالي اوليه آن از چگالي اوليه حالت شبكه بدون حجيم كمتر است و شبكه سلولي فوم مي تواند شامل پليمرهاي آلي مانند بتن و فوم هاي شيشه اي باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.