شنبه ۲۲ اردیبهشت ۰۳

پلاگ ولو يا شير سماوري

راهنماي خريد كالا و سرويس هاي مختلف

پلاگ ولو يا شير سماوري

۷۴ بازديد

پلاگ ولو يا شير سماوري چيست؟

‎پلاگ ولو يا شير سماوري يك شير كنترلي بر سر جريان عبوري مي باشد. پلاگ ولو به صورت دستي و با يك اهرم كه ٩٠ درجه مي چرخد باز يا بسته مي شود.

‎هنگامي كه سرعت در عملكرد مورد نياز باشد از شير سماوري استفاده مي شود.

انواع پلاگ ولو

‎در مجموع انواع پلاگ ولو را مي توان در دو دسته بزرگ انواع پلاگ ولو از لحاظ نوع ديسك و از لحاظ نوع روانكاري تقسيم كرد.

انواع پلاگ ولو از لحاظ تنوع ديسك:

‎١.پلاگ ولو با دريچه مستطيلي(Rectangular Port Plug Valve):

‎رايج ترين نوع دريچه بين انواع ديگر پلاگ ولو . دريچه مستطيلي بيشترين سطح خروجي را ايجاد مي كند.

‎٢.پلاگ ولو با دريچه دايره اي(Round Port PlugValve):دريچه دايره اي مي تواند هم اندازه يا بزرگتر از مقطع خروجي پلاگ ولو باشد كه به اين دو حالت،  دريچه استاندارد يا دريچه كامل هم گفته مي شود. زماني كه بخواهند جريان را محدود كنند از دريچه كامل استفاده مي كنند.

‎٣.پلاگ ولو با دريچه لوزي شكل (Diamond Port Plug Valve): اين مدل از پلاگ ولو امكان كنترل دبي جريان را تا حدودي فراهم مي كند به دليل ساختار دريچه لوزي شكلي كه دارد.

پلاگ ولو يا شير سماوري-پتروكالوج

انواع پلاگ ولو از لحاظ نوع روانكاري:

‎١.پلاگ ولو روانكاري شده(lubricated plug valve):

‎يكي از مشكلاتي كه مي تواند روند كاري پلاگ ولو را متوقف كند نشتي آن است. پلاگ ولو ها كاملا فلزي بوده و شكاف بين ديسك و بدنه آن ها مي تواند باعث نشتي شود. شركت هاي توليد كننده براي از بين بردن اين مشكل، شيار هاي دور ديسك را گريس كاري مي كنند. اين گريس كاري روند حركتي پلاگ را بهبود مي بخشد و در عين حال آن را آب بندي مي كند.

‎امروزه انواع گريس و روان كننده مي توانند در شرايط مختلف دمايي و فشاري و با سيالات مختلف به خوبي عمل آب بندي را انجام دهند.

‎گرچه پلاگ ولو روانكاري شده از نوع روانكاري نشده آن گران تر است اما خرابي و هزينه جانبي كمتري دارد.

‎البته اين نوع پلاگ ولو نمي تواند بر سر جريان آب آشاميدني قرار بگيرد زيرا آن را آلوده مي كند.

‎٢.پلاگ ولو روانكاري نشده(non lubricated plug valve): اين نوع پلاگ ولو خود به مدل بالا رونده و داراي پوشش تقسيم مي شود. بيشتر پلاگ ولو هاي روانكاري نشده داراي پوشش الاستومري هستند كه به آن ها خود روان هم گفته مي شود زيرا اين پوشش از سطح اصطكاك پاييني برخوردار است. پلاگ ولو روانكاري نشده براي تعمير بايد به كلي از مدار خارج شود و همچنين در فشار بالا امكان كار با آن وجود ندارد.

كاربرد هاي مهم پلاگ ولو چيست؟

‎از كاربرد هاي پلاگ ولو مي توان گفت معمولاً در مدارات كم فشار و دماي پايين استفاده مي شود ، اگرچه برخي از طراحي هاي آن براي فشار بالا و دماي بالا نيز وجود دارند پلاگ ولو ها شيرهايي با ظرفيت بالا هستند كه حتي براي سيستم هاي خلأ متوسط نيز مي توانند در جهت كنترل جريان مورد استفاده قرار گيرند پلاگ ولو ها به خوبي جريان هاي گاز يا سوخت مايع را از خود عبور مي دهند.

پلاگ ولو يا شير سماوري-پتروكالوج

٣ نكته مهم در رابطه با پلاگ ولو

١.پيشرفت تكنولوژي و طراحي هاي جديد اين نويد را مي دهد كه در آينده نزديك پلاگ ولو ها كارايي بيشتري داشته باشند.

٢.پلاگ ولو توانايي كار در شرايط دمايي منفي ۴۵ تا بالاي ٨٠٠ درجه سانتيگراد را دارد.

٣.طراحي ساده پلاگ ولو باعث شده قطعات كمي داشته باشد.

تاريخچه پلاگ ولو

انقلاب صنعتي قرن هاي 18 و 19 سرعت توليد شيرآلات را از نظر طراحي و ساخت افزايش داد تا پاسخگوي خواسته هاي جديد صنعت باشد. اين طراحي در نيمه دوم قرن بيستم با ظهور روشهاي پيچيده توليد و در دسترس بودن مواد غني تر،شيرآلات را قادر به كنترل فشارها و دماي بالاتر مايعات جديد كرد.

پلاگ ولو كروي يك محصول نسبتا تازه وارد در خانواده شيرآلات است. پلاگ ولو براي اولين بار براي سيستم هاي سوخت در هواپيما در خلال جنگ جهاني دوم به كار گرفته شد. براي توليد اولين سري صنعتي از اين نوع پلاگ ولو، اين شير در سال هاي پس از جنگ بهبود زيادي پيدا كرد. در طول 30 سال گذشته توجه بسياري از توليدكنندگان بر روي توليد و عرضه انواع پلاگ ولو بوده است و پلاگ ولو ها هنوز هم در حال پيشرفت و بهبود هستند.

قيمت پلاگ ولو

پلاگ ولو يا شير سماوري از سايز يك دوم اينچ تا سايز 24 اينچ در كلاس هاي #150،#300،#600،#900،#1500،#2500 توليد مي شود لازم به ذكر هست در سايز هاي بالا و كلاس 2500 سفارش توليد ممكن است زمان بر باشد.

همچنين پترو كالوج آمادگي اين را دارد تا سفارش مورد نياز شما را از برترين توليدكنندگان داخلي و خارجي فراهم كند.

شما مشتري گرامي مي توانيد براي دريافت آخرين قيمت پلاگ ولو با واحد فروش تماس حاصل فرماييد.

مشخصات فني پلاگ ولو

پلاگ ولو در استاندارد هاي ASME B16.34, EN12516-2 , API 6A , API 6D توليد مي شود و فشار كاري آن روي API 598 Up to 10000 psi قرار دارد.

ذكر ريز جزئيات مشخصات انواع پلاگ ولو از حوصله اين مطلب خارج است اما در دو عكس زير مي توانيد اطلاعات بيشتري بيابيد.

پلاگ ولو يا شيرسماوري-پتروكالوج

پلاگ ولو يا شير سماوري-پتروكالوج

تفاوت بال ولو و پلاگ ولو

انواع شير يا ولو، عملكرد، طول عمر،قابليت كنترل شوندگي و پورت هاي متفاوتي دارند با اين حال بال ولو و پلاگ ولو يك عملكرد را از خودشان نشان مي دهند. هر دو جريان گاز يا مايع را يا به صورت ساده قطع يا وصل مي كنند و يا به صورت چند وجهي.

اما تفاوت از آن جا ناشي مي شود كه پلاگ ولو را مي توان جايگزين بال ولو كرد اما عكس آن صادق نيست. استفاده از پلاگ ولو بسيار ساده تر از بال ولو است.

پلاگ ولو فول پورت است يعني جريان به طور كامل از آن عبور مي كند اما بال ولو علاوه بر فول پورت بودن مي تواند جريان را كاهش بدهد.

همچنين ديسك يا توپ مورد استفاده در بال ولو كوچك تر از ديسك مورد استفاده در پلاگ ولو است.

نحوه عملكرد پلاگ ولو

طراحي بدنه پلاگ ولو به صورتي است كه افت فشار بسيار كمي را ايجاد مي كند و با چرخاندن عملگر، استم پلاگ ولو، ديسك آن را مي چرخاند و با چرخش 90 درجه ديسك، جريان عبور مي كند و در هنگامي كه پلاگ ولو در حالت باز باشد به علت اين كه سيال، بدون زاويه در هنگام ورود به شير سماوري از ديسك عبور مي كند كمترين افت فشار را دارد.

مزايا و معايب پلاگ ولو

مزايا:

1.طراحي كم جزئيات و ساده

2.عملكرد با راندمان بالا و سرعت مناسب

3.توليد در انواع سايز ها حتي سايزهاي بسيار كوچك

4.سهولت در نگهداري

5.كمترين تداخل در جريان عبوري

معايب:

1.گران تر بودن نسبت به بال ولو

2.امكان وجود نشتي در برخي عملكردها

3.احتياج به گشتاور مناسب جهت چرخاندن استم

اجزاي اصلي پلاگ ولو

اجزاي اصلي پلاگ ولو يا شير سماوري-پتروكالوج

با كمي دقت مي توان مناسب ترين نوع پلاگ ولو را جهت استفاده بهينه برگزيد. اين شير در نيروگاه ها و بسياري از صنايع بسيار پر كاربرد است. امروزه برندهاي معتبري از سراسر دنيا و حتي ايران اقدام به توليد پلاگ ولو كرده اند. پتروكالوج تامين كننده انواع پلاگ ولو در انواع برند و گريد هاي مختلف است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.