شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

دستگاه فرآوري مرغ

راهنماي خريد كالا و سرويس هاي مختلف

دستگاه فرآوري مرغ

۶۹ بازديد

گوشت مرغ از جمله مواد غذايي ارزشمند است كه براي پخت انواع غذا ها از آن استفاده ميشود. گوشت مرغ سالم و لذيذ است و كساني كه علاقه اي به مصرف گوشت قرمز ندارند ميتواند با مصرف گوشت مرغ پروتئين ها و ويتامين هاي مورد نياز بدن خود را تامين كنند. بسيار مهم است كه مرغ طي چي فرآيندي فرآوري ميشود و به دست مشتري ميرسد.

دستگاه فرآوري مرغ در خط توليد اين محصول نقش مهمي دارد زيرا عدم رعايت اصول بهداشتي در طي اين فرآيند باعث به خطر افتادن سلامتي مصرف كنندگان مي شود. در اين مطلب ميخواهيم با انواع دستگاه فرآوري مرغ آشنا شويم. در تلاشيم با ارئه مطالب مفيد درمورد دستگاه فرآوري مرغ و مراحل آن سطح آگاهي مخاطبان گرامي را در مورد اين مطالب بالا ببريم.

فرآوري مرغ

مراحل فرآوري مرغ

ابتدا در مورد اهميت فرآوري مرغ و وجود دستگاه فرآوري مرغ نكاتي را عنوان ميكنيم:

دستگاه فرآوري مرغ با با بسته بندي و آماده سازي مرغ باعث ميشود كه ماندگاري مرغ بالاتر برود و براي مدت طولاني سالم بمانند. بسته بندي مناسب و فرآوري شدن مرغ توزيع آن را تسهيل ميكند و باعث جلب رضايت مشتريان و افزايش فروش ميشود.

فرآوري مرغ شامل مراحلي است كه بايد به درستي انجام شوند تا سلامت مصرف كنندگان حفظ شود.

براي فرآوري مرغ در ابتدا مرغ هاي گرم و سرد بايد تفكيك شوند. مرغ هاي گرم را در انبار هاي موقت نگه ميدارند و مرغ هاي سرد را در پيش سرد كن نگهداري ميكنند.

سپس با واگن هاي ريلي مرغ ها براي فراوري آماده ميشوند؛ مرغ ها به ميز كار منتقل ميشوند و برش داده ميشوند و به قطعات كوچك تر تقسيم ميكنند. مرغ ها را بسته بندي ميكنند و مرغ هاي استخوان دار و بي استخوان را در ظروف يك بار و در بسته بندي هاي مجزا از هم قرار ميدهند و با استفاده از سلفون از نفوذ اكسيژن و ساير مواد شيميايي به درون بسته بندي جلوگيري ميكنند.

براي توزيع مرغ به صورت گرم بعد از فرآوري و بسته بندي، مرغ ها بايد به اتاق هايي كه دماي ان ها منفي 10 درجه سانتي گراد است براي مدت كوتاهي منتقل شوند و سپس براي توزيع آماده هستند. اما منجمد كردن مرغ ها با قرار گرفتن در تونل انجماد براي مدت 4 ساعت آن ها را يخ زده ميكند و ميتوان آن ها را به صورت منجمد به فروش رساند.

سپس ضايعاتي مثل پوست و ديگر اجزاي مرغ مثل گردن، اسكلت و بال و ساير اجزا را نيز جداگانه بسته بندي ميكنند به فروش مي رسانند.

انواع دستگاه فرآوري مرغ

دستگاه فرآوري مرغ با انجام چندين مرحله پردازش و بسته بندي را با رعايت نكات بهداشتي انجام ميدهد. فرآوري مرغ شامل مجموعه كارهايي براي قطعه بندي، استخوان گيري، شش كش، شستشو، آبچكان، بسته بندي به صورت بشقابي يا فله اي است.

از مزاياي دستگاه فرآوري مرغ كاهش 40 درصدي نياز به پرسنل، صرفه جويي در مصرف آب، بدون نياز به در اختيار قرار گرفتن فضاي زياد مي باشد. در ادامه چند دستگاه فرآوري مرغ را معرفي ميكنيم و نحوه ي عملكرد آن را بررسي ميكنيم.

نقاله بسته بندي

نقاله بسته بندي: از اين دستگاه براي بسته بندي مرغ ها استفاده ميشود. مرغ ها پس از مرحله ي آب چكان روي نقاله اي كه چندين قيف و دستگاه كليپس زن روي ان تعبيه شده قرار ميگيرند. بسته هاي از قبل آماده شده روي قبف ها قرار ميگيرند و روي نقاله به سمت كليپس زن هدايت ميشوند. كاركنان اين قسمت بايد مرغ ها را درون پلاستيكها قرار داده و دستگاه كليپس زن انتهاي پلاستيك را ميبندد.

پوست كن

پوست كن: اين دستگاه بدون آسيب به گوشت مرغ پوست لاشه ي مرغ را جدا ميكند. اين دستگاه با افزايش 3 برابري پوست كندن مرغ بدون استهلاك تيغه در فراوري و پردازش مرغ بسيار موثر است.

وكيوم شش كش: اين پمپ وكيوم قوي در كوتاه ترين زمان احشا مثل شش ها و كليه ها و خونابه كه در لاشه باقي مانده اند را تخليه ميكند. اين كار توسط لوله اي منعطف و مكش قوي پمپ وكيوم انجام ميشود.

دستگاه قطعه بندي

قطعه بندي: تيغه هاي فولادي تيز اين دستگاه براي برش دادن و قطعه قطعه كردن مرغ به كار ميروند. لاشه با قرار گرفتن روي گارد راهنما به سوي تيغه هدايت ميشود. اين دستگاه مدتهاي طولاني بدون استهلاك كار ميكند و سرعت خرد كردن مرغ ها را با دقت زياد به دو برابر افزايش ميدهد.

نقاله شستشوي قطعات مرغ: مرغ هاي خرد شده درون اين دستگاه قرار ميگيرند و قطعات مرغ روي نوار گارد به صورت مجزا قرار ميگيرند و با نازل هاي شستشو كه در زير و روي آن تعبيه شده تميز و شسته ميشوند.

تامبلر با سيستم برودت: از اين دستگاه براي به عمل آمدن مرغ به كمك مخزن گرداني كه در شرايط خلا مواد افزودني را به روش ماساژ به مرغ ها اضافه ميكند، استفاده ميشود. در اطراف مخزن دستگاه براي حفظ دماي محصول و جلوگيري از فاسد شدن آن جداره اي قرار گرفته است. از مزاياي اين دستگاه افزايش وزن مرغ و سرعت بالاي عمل آمدن مرغ هاست. اين دستگاه نياز به مصرف مواد افزودني را بسيار كاهش ميدهد زيرا اين مواد به طور كامل جذب مرغ ها ميشود.

فرآوري مرغ

اصول بسته بندي و فرآوري مرغ

قطعات مرغ بايد به صورت استخوان دار يا بي استخوان دسته بندي كرد و هر نوع را بايد در يك بسته قرار داد نه به صورت مختلط.

ظروف بسته بندي بايد يكبار مصرف، پاكيزه، يك دست و محكم باشند و گوشت مرغ را به طور كامل پوشش دهند.

روي ظروف يكبار مصرف با پلاستيك هاي نازك پوشانده شود تا از گزند آسيب هاي فيزيكي و شيميايي و مكانيكي در امان بمانند.

روي بسته ها بايد نشانه گذاري شوند و اطلاعات لازم مثل تاريخ توليد، تاريخ انقضا، نام تجاري واحد بسته بندي، نشاني و شماره تماس واحد بسته بندي، كد پروانه بهداشتي بهره برداري از اداره كل دامپزشكي، وزن و قيمت محصول، شرايط نگهداري و … روي هر بسته به طور واضح درج شود.

براي تهيه دستگاه فرآوري مرغ و دستگاه هاي بسته بندي ميتوانيد به شركت اف پرام(efpromm) مراجعه كنيد. اين شركت سال هاست در زمينه ي توليد ماشين آلات توليد كننده ي مواد غذايي و خط توليد محصولات غذايي فعاليت ميكند و در اين زمينه بسيار با تجربه و صاحب نام هستند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.