یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

انواع عسل

راهنماي خريد كالا و سرويس هاي مختلف

انواع عسل

۶۰ بازديد

معرفي انواع عسل طبيعي

انواع عسل درست مانند خواص دارويي و درماني آن بسيار متنوع بوده و بر اساس فاكتورهاي مختلف مي توان آنها را در گروه هاي متفاوتي قرار داد. عسل ماده اي غذايي و درماني سرشار از انرژي مي باشد كه از فروكتوز، گلوكز، آب، مالتوز، ساكاروز و مواد معدني و املاح تشكيل شده است. اين ماده غذايي و درماني پرانرژي كه به عنوان يك آنتي بيوتيك قوي عمل مي كند، در فرآيند جمع آوري شهد گل ها توسط زنبورهاي عسل و قرار گرفتن آنها در روزنه هاي مومي در كندو، در نهايت عسل تهيه ميشود.

 

 انواع عسل از چه جنبه هايي با هم تفاوت دارند؟

تنها چيزي كه در انواع عسل مشترك مي باشد، طعم شيرين آنها است، چون عسل ها بر اساس فاكتورهاي مختلف با هم تفاوت زيادي دارند. اين تفاوت ها را در برخي از مواقع مي توان از روي طعم آن احساس نمود و در برخي از مواقع تنها با بررسي خواص درماني قابل تشخيص هستند. از رايج ترين مواردي كه بر تقسيم بندي انواع عسل تاثير گذار هستند مي توان به گزينه هاي زير اشاره نمود:

زمان توليد عسل

بهار و تابستان دو بازه زماني براي باز شدن گل هاي مختلف مي باشند و در هر فصل شكوفه هاي خاصي در طبيعت وجود دارند كه از نظر نوع شهد با هم متفاوتند. به طوريكه در بهار درختان ميوه، اقاقيا و مركبات شكوفه مي دهند و عسل توليد شده از آنها به عسل بهاره شهرت دارد. برخي از گياهان كوهي و مزارع كشاورزي از اواسط تابستان تا اوايل پاييز گل مي دهند و زمان مناسبي براي توليد عسل خواهد بود. اين گروه از عسل ها به نام عسل پاييزه شهرت دارند كه عطر و طعم آن كاملا با عسل بهاره متفاوت است.

انواع عسل-بهارهاني

شهد گل 

با توجه به اينكه كندوهاي زنبور عسل در كجا قرار ميگيرند و زنبورها به چه نوع گل هايي دسترسي دارند، عسل توليد شده از آنها متفاوت ميشود. به عنوان مثال، ممكن است كندوي زنبور عسل در مزرعه آفتابگردان قرار داده شود و زنبورها تنها از شهد همين گل ها استفاده مي كنند كه به عسل آنها، عسل تك گل گفته ميشود. در مقابل، اگر كندوها در باغ درختان ميوه با تنوع بالا قرار داده شوند، عسل چند گل توليد ميشود.

از ديگر فاكتورهايي كه در تقسيم بندي انواع عسل موثر هستند، رنگ عسل مي باشد كه ممكن است به صورت بي رنگ، زرد و قرمز رنگ توليد شوند. دليل تفاوت رنگ در عسل ها نوع شهدي مي باشد كه زنبور از آن استفاده كرده است. اينكه عسل در كوه توليد شده باشد يا در شهر خاصي از كشورمان يا نحوه استخراج آنها كه مي تواند با تكه هاي موم باشد يا كريستاليزه و مايع، همگي از ديگر عواملي هستند كه بر ويژگي ها و طعم و عطر انواع عسل موثرند.

انواع عسل طبيعي

انواع عسل

همان طور كه اشاره شد، نوع شهد گلي كه در توليد عسل استفاده ميشود، بر طعم و عطر و خواص درماني و دارويي آن اثرگذار است. براي درك بهتر اين مسئله به چند نوع عسل كه رايج مي باشند اشاره مي كنيم و خواص آنها را شرح خواهيد داد.

عسل آويشن

عسل آويشن يكي از بهترين انواع عسل مي باشد كه از جمع آوري شهد گل هاي آويشن در كوه توليد ميشود. اين نوع عسل نه تنها داراي طعم بسيار خوبي مي باشد، بلكه يكي از بهترين درمان ها براي بهبود مشكلات اعصاب به شمار مي رود. از ديگر خواصل اين عسل مي توان به بهبود تنگي نفس، سرفه، گلودرد و دردهاي مفصلي و صرع و دردهاي عادت ماهيانه اشاره نمود. عسل آويشن بخاطر نوع شهد به كار رفته در آن قرمز مي باشد.

عسل اكاليپتوس

 

عسل اكاليپتوس يكي از بهترين انواع عسل با خواص درماني و پزشكي بالا مي باشد كه برخلاف ساير عسل ها طعم خوبي ندارد. بهترين نوع عسل اكاليپتوش از فسا و جهرم بدست مي آيد كه مزارع اكاليپتوس بسيار زيادي در آنجا موجود است. عسل اكاليپتوس را مي توان براي بهبود بيماري هايي از قبيل آنفولانزا، تنگي نفس، سل و رفع اختلالات سيستم گوارشي و عفونت هاي ادراري استفاده نمود.

عسل ترنجبين

 

عسل ترنجبين اگر به صورت طبيعي و بدون تقلب تهيه شده باشد، يكي از بهترين درمان ها براي بيماري هايي از قبيل درد معده و روده و كبد چرب به شمار مي رود. علاوه براين، براي بهبود و تقويت سيستم ايمني بدن نيز مي تواند به صورت موثري عمل كند.

انواع عسل طبيعي

عسل چهل گياه

 

همان طور كه ابتداي متن اشاره شد، عسل ها را مي توان بر اساس نوع و تعداد گل هايي كه از شهد آنها استفاده شده است تقسيم بندي نمود. در مناطقي كه تنوع در گل ها زياد مي باشد، نوعي عسل بدست مي آيد كه به عسل چهل گياه يا چند گياه شهرت دارد. تنوع در شهد آن عسل ها بر خواصل درماني آن نيز اثر زيادي داشته و مي توان از نوع چهل گياه براي درمان تب، رفع يبوست و مشكلات دستگاه گوارشي، دفع سنگ كليه و مثانه و تصفيه خون استفاده نمود.

عسل گون

 

عسل گون يكي از گياهان دارويي مي باشد كه خواص درماني بسيار زيادي دارد. استفاده از شهد گل هاي اين گياه براي توليد عسل، شرايطي را فراهم مي كند تا عسلي بوجود آيد كه منبع انرژي و خواص درماني باشد. از جمله خواص عسل گون مي توان به بهبود دهنده درد معده، كليه، مثانه اشاره نمود. علاوه براين، در درمان و كاهش درد حلق و حنجره و قفسه سينه نيز بسيار موثر عمل مي كند.

عسل يونجه

 

در گروه بندي انواع عسل بر اساس رنگ اشاره شد كه برخي از عسل ها شفاف و بدون رنگ مي باشند. اين گروه از عسل ها از اقاقيا و يونجه بدست مي آيند. علاوه بر بي رنگ بودن، لازم است بدانيد كه عسل يونجه شكرك ميزند و به مايعي شبيه به شير تبديل خواهد شد. عسل يونجه مي تواند انتخاب مناسبي براي رفع كم خوني و برطرف كننده مشكلات عادات ماهيانه بانوان به شمار رود. علاوه براين، به شدت براي تقويت مغز و اعصاب موثر عمل مي كند.

انواع عسل طبيعي

 

از ديگر انواع عسل بر اساس نوع گل آنها مي توان به گزينه هاي زير اشاره نمود:

  • عسل مركبات
  • عسل زعفران
  • عسل زرشك
  • عسل زنياي
  • عسل زول
  • عسل عناب
  • عسل كنار
  • عسل كوهستان

خريد انواع عسل با بالاترين كيفيت

 

در ميان مواد غذايي به جرات مي توان گفت بيشترين تقلب در ارائه عسل به چشم ميخورد كه باعث ميشود خواص درماني آن كاملا ناديده گرفته شود. لذا پيشنهاد مي كنيم، براي خريد عسل تنها از فروشگاه ها و منابع شناخته شده و توليدكنندگان اصلي اقدام كنيد. عسل بهار يكي از ارائه دهندگان انواع عسل با كيفيت بسيار بالا مي باشد كه تنوع بالايي در محصولات آن وجود دارد.

انواع عسل-بهارهاني

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.