یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

احترام به پرچم و معرفي و تاريخچه پرچم

راهنماي خريد كالا و سرويس هاي مختلف

احترام به پرچم و معرفي و تاريخچه پرچم

۴۹ بازديد

پرچم تاريخچه بسيار طولاني دارد و نماد ملي كشور هر سرزميني در طول تاريخ برحسب شرايط گوناگون تغيير كرده است. نمادهاي ملي كشورها كاربردهاي فراواني دارد و هر كشور و سازماني براي خود نماد و سمبل خاصي را انتخاب كرده كه بيانگر فعاليت هاي آن است. نماد ملي كشور در دوران جنگ و صلح كاربردهاي فراواني داشته اند.

 

منشاء احترام به پرچم

پرچم هر كشوري براي مردم آن كشور محترم است، و به عنوان نماد براي هر كشوري به كار مي رود.احترام به آن در دوران قديم بيشتر در جنگ ها كاربرد داشت.

در عصر حاضر نيز احترام به پرچم در بيشتر مراسمات رسمي بين المللي ، مسابقات ورزشي مانند مسابقات جام جهاني و المپيك و يا مسابقات علمي و ديگر مسابقات ، در كنفرانس هاي بين المللي و نشست هاي سران كشور ها و ساير مراسمات وجلسات رسمي حائز اهميت است

هنگام فتح قله ها توسط كوهنوردان كه قصد ثبت ركورد جديد دارند نيز آن كشورهايي كه افرادي از آن كشور در كوهنوردي به قله كوه رسيده اند در ارتفاعات به اهتزاز در ميايد كه ممكن است چندين همنورد از كشورهاي مختلف باشند و بايد با همراه داشتن پرچم در قله به اهتزاز در بيايد.

 

تاريخچه پيدايش پرچم

نخستين ابزار پرچم مانند، كه توسط انسان استفاده شد «vexilloid» نام گرفت، كه نشاني كوچك، يا مجسمه اي را بر سر ميله اي بلند وصل ميكردند.اين پرچم ها، از جنس فلز يا چوب ساخته مي شد و گاهي اوقات يا پارچه ها يا روبان هايي، تزئيين مي شد.

و براي اولين بار در تاريخ پرچم ها،  پارچه ابريشمي ديگر از يك چوب افقي نصب بر راٌس ميله اي  آويزان نبود، بلكه با حاشيه اي مستقيم، بر خود  ميله نصب مي شد.از اين گونه درفش ها، فقط در ارتش چين استفاده نمي شد. آن طور كه در نقاشي هاي مركبي چين باستان مشاهده ميشود. در معابد و مراسم مذهبي نيز اين ها كاربرد داشته اند.

استفاده از آن در دوران صلح يا جنگ به دوران باستان بر مي گردد. همه تمدن هاي باستان از نماد ملي كشور به گونه اي استفاده مي كردند.

نماد ملي كشور هميشه نماد همبستگي بين لشكريان به شمار مي رفتند و به همين دليل است كه در در جنگ ها يكي از اهداف دشمن، كشتن پرچمدار بوده است.  ولي تاكنون مشخص نشده كه چه كسي آن را براي اولين بار اختراع كرد و آن را بوجود آورد.

نماد ملي ايران به درفش كاوياني شهرت داشت. دليل آن بود اين بود كه در آن زمان كاوه آهنگر بر عليه ستمگر زمان خود كه ضحاك نام داشت قيام كرد و از پيش بند خود در نماد ملي ايران استفاده كرد كه در نهايت به پرچم كاوه اي ها شهرت يافت. درفش كاوياني در جنگ ايران و اعراب نيز مشهور بود

 

ابعاد پرچم

پرچم هر كشوري به شكل مستطيل است. البته مي تواند به اشكال ديگري مانند مربع‌، مثلث يا هر شكل ديگري نيز باشد.

گاهي اوقات توليد و تهيه پرچم كشوري بسيار گران تمام مي شود به همين دليل تصويري از آن نماد ملي كشور تهيه مي شود.

امروزه هر سازمان و ارگاني در داخل كشور پرچمي براي خود تهيه مي كند تا بدين وسيله موجوديت خود را به اثبات برساند.

به طور مثال شركت هاي توليدي و نهادها و هتل ها پرچم خود را روي پارچه چاپ كرده و بر سر در ورودي خود يا بر بالاترين نقطه ساختمان اداري يا توليدي خود نصب مي كنند تا مشخص شود كه شركت يا هتل مزبور در آن ناحيه مشغول به فعاليت است.

بنابراين براي بسياري از شركتها وجود پرچم روميزي و يا پرچم تشريفات كه در سفارتخانه ها و ارگانهاي خاصي استفاده مي شود را جزء ملزومات در نهاد يا اداره محسوب مي كنند و اقدام به خريد پرچم در ابعاد مناسب مي نمايند.

كاربردهاي پرچم

نماد ملي كشورها كاربردهاي فراواني دارند. در مسابقات ورزشي به خصوص اتومبيل راني و اسب دواني يا انواع ورزش هاي دو ، نماد رد شدن اولين نفر با پرچمي نشان داده مي شود.

حتي براي ورود قطاري به منطقه مسكوني، راه بندها پايين آورده مي شود و با نماد پارچه اي رنگي به رانندگان و ساير افراد پياده اطلاع رساني مي شود كه به خط عبور قطار نزديك نشوند.

در مورد تيك آف و لندينگ هواپيماي مسافري يا جنگي نيز، اپراتوري نماد رنگي را تكان مي دهد كه شرايط براي بلندشدن يا فرود آن مهياست و مي تواند كار خود را به انجام برساند.

در دوران قديم كه هنوز چراغ راهنمايي و رانندگي وجود نداشت، پليس هاي راهنمايي و رانندگي با نمادهاي رنگي در ميادين و تقاطع ها حضور داشتند و رانندگان را با حركت نماد پارچه اي رنگي نسبت به تردد راهنمايي مي كردند.

از موارد كاربرد پرچم در مسابقاتي مانند جام جهاني فوتبال يا واليبال و بسكتبال وساير ورزش ها است و همچنين در مسابقات پارالمپيك و المپيك كه كشورهاي زيادي آنجا جمع شده اند براي نشان دادن قدرت هاي خود در زمينه هاي مختلف ورزشي و معرفي كردن كشور خود به مردمان جهان

در مسابقات ورزشي شخص يا تيمي كه نفر اول شده است با نماد رسمي كشورش دور افتخار ميزند و اداي احترام به مردم كشورش كه در آنجا حضور دارند يا به صورت زنده مسابقات را دنبال ميكنند ميكند

كاربردهايي متنوع از پرچم در زمان هاي مختلف

بشر در طول اعصار و قرون براي نشان دادن ميهن پرستي و ابراز شجاعت پرچم كشور خويش را به ميادين نبرد مي برده است.

به همان اندازه كه طرح، شكل و رنگ در پرچم كشورها متنوع مي باشد، كاربرد آن طول تاريخ نيز متفاوت بوده است. اجازه حمل آن در نبردها، افتخار ويژه اي بود.

گاه در جبهه هاي جنگ، عامل تقويت روحيه رزمندگان بوده و براي برافراشته ماندن آن، جان نثار شده و گاه به عنوان تجليل، شهداي راه ميهن را در آن ميپيچيده اند

در ميادين و مكان ها ي مختلف كاربرد متفاوت دارد مثلا در مسابقات ورزشي براي نشان دادن يك سري از مفاهيم پرچم را به گونه اي خاص به كار مي برند، مثلا هنگام آفسايد در فوتبال پرچمي زرد رنگ توسط داور چهارم به حركت در مي آيد، و در مسابقاتي مانند رالي در انتهاي مسير كه به خط پايان ميرسد تكان داده مي شود.

مفاهيم و معاني نمادهاي رنگي پرچم

گاهي اوقات به خصوص در مسابقات يا به هنگام امورات مهم مثل تردد ماشين ها و افراد، نمادها به صورت تك رنگ چاپ مي شوند و هر رنگي نشانگر حركتي است به طور مثال نماد پارچه اي قرمز در راهنمايي و رانندگي به معنا عدم عبور و تردد است و نماد پارچه اي سبز، نيز به معنا و مفهوم تردد و عبور است و نماد پارچه اي با رنگ زرد به معناي احتياط در تردد است.

حتي در امورات حياتي تر مانند نجات جان انسان ها نيز كاربرد دارد و آتش نشانان و پزشكان مكرر از آن استفاده مي كنند.

دانستني هايي درباره پرچم

در اين قسمت كمي درباره ي پرچم هايي كه زياد به چشممان مي خورد آشنا مي شويم وبه توضيح مي پردازيم

پرچم صليب سرخ يا هلال احمر

در نشان صليب قرمز رنگي بر روي زمينه سفيد طراحي شده است.  صليب سرخ جهاني، در سال 1862 در ژنو سوئيس تاسيس شد و اين علامت در آن زمان، به عنوان نشانه اي جهت اعلام بي طرفي و عدم وابستگي به جناح يا گروهي خاص در جنگ و نبرد طراحي شد.

البته لازم است بدانيد كه در كشورهاي اسلامي، علامت صليب به شكل يك هلال ماه طراحي مي شود و به آن سازمان هلال احمر گفته ميشود

نخستين باز اين پرچم به طور رسمي، در سال 1881 در آمريكا به اهتزاز در آمد و با افراشتن آن از مردم دعوات كرد تا به قربانيان آتش سوزي در جنگل ميشيگان، كمك كنند.

پرچم رسمي المپيك

يكي از پرچم هاي آشناي ديگر، متعلق به بازي هاي المپيك است. كه در سال 1914 طراحي شد و 5 حلقه به هم پيوسته را بر روي زمينه اي سفيد ايجاد كردند

هركدام از حلقه ها، نشانگر 5 قاره جهان و به هم پيوستگي آنها، مظهر دوستي و اتحاد حاصل از  اين رقابت هاست رنگ هاي اين حلقه ها، آبي، زرد، سياه، سبز وقرمز است

انتخاب اين رنگ ها به اين دليل بوده است كه حداقل يكي از آن ها در پرچم هركشوري  وجود دارد.

اين پرجم، نخستين بار در مسابقات المپيك 1920 بر افراشته شد.

رنگ پرچم ها ومعناي آنها

  • قرمز : نشان دهنده ي خطر، انقلاب، شجاعت وقدرت
  • سفيد: صلح، صداقت و راستي و احاطه داشتن بر اوضاع وشرايط.
  • نارنجي : نشانه ي شجاعت وفداكاري.
  • سبز: امنيت، اميد، جواني وسرسبزي.
  • زرد: احتياط
  • سياه: مرگ و عزاداري.

نشانه ها درپرچم

در پرچم ملي كشورها، علاوه بر رنگ ها، از برخي علائم و نشانه ها استفاده مي شود. درجريان جنگ هاي بزرگ تاريخي، سربازاني كه در جنگ ها حضور داشتند، براي شناسانيدن خود به ديگران، علائم و يا نقش هايي را روي سپرهايشان ترسيم مي كردند.

اين نقوش، كم كم به پرچم ها سرايت كرده و در طرح هاي امروزي، ميتوان علائم، خطوط صليب ها، مثلت ها، آرم كشورها و… رامشاهده نمود.

طرح هاي امروزي، ميتوان علائم، خطوط صليب ها، مثلت ها، آرم كشورها و… رامشاهده نمود.

اين علائم، بسيار متفاوتند و معاني و مفاهيم  گوناگوني دارند، كه بايد با دقت نظر خاص تفسير شوند.

نمونه اي از پرچم هايي كه ستاره هايي درون آن نشانه تعداد ايالات آن كشور است.

عوامل پيدايش پرچم ها

عوامل پيدايش پرچم، به نظر كشورهاي مختلف جهان، داراي تنوع بسياري است، تا جايي كه يافتن عامل پيدايش يك آن را ممكن است به سابقه ي ديرينه اي كه دارد، با ابهام روبه رو سازد.

روي هم رفته و وقايع سياسي تاريخي، خصوصيات جغرافيايي و عوامل مذهبي و اعتقادي، در پيدايش آن هاي كشورهاي گوناگون موثر بوده اند كه دسته بندي كردن اين عوامل محتاج غور و بررسي عميق تري ميباشد.

در برخي از پرچم كشورها ميتوان ويژگي جغرافيايي و ياطبيعي آن كشور را يافت. نشانه اي از ايالات يا استان هاي آن كشور است

مانند چين كه ستاره هاي روي پرچم نشانه ايالات مختلف آن است و يا مانند كشور ايسلند، كه هر يك از رنگ هاي آن، نشانه يكي از خصوصيات طبيعي اين كشور است.

پرچم برخي كشورها نيز از اعتقادات مذهبي و فلسفي آنان نشآت گرفته است. مثل كره جنوبي، ژاپن، نپال و كشورهاي اسلامي.

پرچم و آيين هاي آن

بر افراشتن و جمع كردن، معمولا با هر اسمي همراه است. درحال حاضر، به علت گسترش روابط بين اللملي و تقليد كشورها از يكديگر روي هم رفته اين مراسم استاندارد شده است

در همه كشورها به صورت يكسان اعمال ميگردد و دستور العمل خاص دارد، كه به علت پيچيده بودن آن از تفضيل بيشتر خوددري ميگردد.

تفاوت بين درفش و پرچم چيست؟

وكسيلولوژيست هاي (پرچم شناسان ) امروزي، ميان درفش و پرچم ، تفاوت قائل ميشوند. آنها ميگويند : درفش قطعه اي پارچه است كه علائم يا نوشته هايي بر آن نقاشي، چاپ يا قلاب دوزي شده و مستقيم بر ميله نصب ميشود. از هر درفش، تنها يكي ساخته ميشود

مثلا هرباشگاه تيراندازي، فقط يك درفش مخصوص به خود دارد، كه به دقت از آن محافظت و نگه داري مي كند. برعكس، پرچم، كالايي انبوه است.

پرچم معمولا تكه پارچه اي سه يا چهار گوش و اغلب چند رنگ است، كه علائم يا خط نوشته هايي را نشان مي دهد.

پرچم ها مستقيم بر ميله نصب نمي شوند، بلكه با رشته اي ريسمان، در امتداد ميله پرچم به اهتزاز در مي آيند.

به عبارت ديگر، آنها را مي توان برافراشت يا پايين آورد برخلاف درفش، پرچم ها را مي توان هر زمان با پارچه اي مشابه جايگزين كرد.

علاوه بر اين، پرچم استاندارد، بيرق و پرچمك نيز از جمله درفش ها هستند.

پرچم هاي استاندارد، بر مليه هاي بلند نصب ميشدند و اغلب با تصاويري از جانوارن تزئيين شده بودند.

سربازان هميشه دور پرچم استاندارد جمع مي شدند

همچنين نشانه اي بود كه براي مالكش، دودمانش و قومش، در جنگ و صلح، خير و بركت و سعادت به ارمغان مي آورد و برعكس، براي دشمن، بي چارگي و فلاكت در پي داشت.

پرچم هاي استاندارد، تا اوايل قرن بيستم، به عنوان علامت مقامات بلند مرتبه، مثلا علامت خودروهاي سران و مقامات بلند پايه  دولت ها كاربرد داشت.

نتيجه گيري در مورد پرچم

پرچم تاريخچه بسياري طولاني دارد و نماد ملي كشور هر كشوري در طول تاريخ برحسب شرايط گوناگون تغيير كرده است.

نمادهاي ملي كشورها كاربردهاي فراواني دارد و هر كشور و سازماني براي خود نماد و سمبل خاصي را انتخاب كرده كه بيانگر فعاليت هاي آن است.

نماد ملي كشور در دوران جنگ و صلح كاربردهاي فراواني داشته اند و نماد پارچه اي سفيد نشانه صلح بوده و هدف قراردادن كسي كه اين نماد پارچه اي را در دست دارد عمل انساني شمرده نمي شود.

امروزه براي حركت كليه وسايل نقليه از نمادهاي تمام رنگي يا رنگي استفاده مي شود تا مردم و ساير افرادي كه در صحنه حضور دارند نسبت به حركت آن ها آگاه شده و در اطراف آن حضور نداشته باشند تا ضرر جاني يا مالي متوجه آن ها نشود.

همچنين در دريا نقش بسيار مهمي را ايفا مي كنند و ورود هر گونه كشتي جنگي به مرزهاي كشور ديگر، تمايل به جنگ تلقي مي شود و لازم است كه سربازان كشور از مرزهاي دريايي آن كشور دفاع و حراست كنند.

هر پرچمي معنا و مفهوم خاصي دارد و با مطالعه تاريخچه آن مي توان به معنا و مفهوم آن پي برد. سازمان هايي مانند هلال احمر و صليب سرخ نيز از همين روند پيروي مي كند.

البته طراحان گرافيكي بايد در ابتدا معنا و مفهوم كار سازمان را متوجه شده و بر حسب مفهوم مركزي آن پرچمي را طراحي كنند كه بيانگر كار همان سازمان باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.