یکشنبه ۰۲ اردیبهشت ۰۳

لوستر

راهنماي خريد كالا و سرويس هاي مختلف

لوستر

۴۴ بازديد

نور و روشنايي، اتفاقي است كه از ابتداي آفرينش انسان مسئله مهم و حياتي بوده است؛ از پرستش خورشيد گرفته تا كشف آتش و اختراع برق. امروزه هم نور، تمام لحظه‌هاي زندگي ما انسان‌ها را در برگرفته است و علاوه بر نقش اصلي خود؛ يعني روشنايي محيط، تبديل به وسيله‌اي براي زيبايي فضا و دكوراسيون داخلي و خارجي شده است.

لوستر چيست؟

لوستر يكي از اكسسوارهاي سنتي دكوراسيون داخلي در فضاهايي همچون اتاق نشيمن، سالن ناهارخوري، تالارهاي بزرگ و... است كه استفاده از آن در اين روزگار، بر محوريت زيبايي و روشنايي تاكيد دارد. لوستِر (به فرانسوي: Lustre) (كه به نام‌هاي چلچراغ، آويز يا نورافشان نيز شناخته مي‌شود) شاخه‌اي از لامپ هاي تزئيني است كه معمولاً به صورت ثابت بر سقف منازل نصب مي‌گردند. لوسترها معمولاً با ده‌ها لامپ و منشور كريستالي مزين مي‌شوند. بزرگترين لوستر كريستالي جهان، هديه‌اي از طرف ملكه ويكتوريا بود، كه امروزه در كاخ دلمه‌باغچه در استانبول قرار دارد. اين لوستر ۷۵۰ لامپ دارد و وزن آن ۴٫۵ تن است.

 

در اوايل قرن ۱۸، نصب لوستر هاي پر پيچ و تاب ساخته شده از آلياژهاي مس، برنز و طلا همراه با شمع هاي فراوان در عمارت هاي تجار و بازرگانان به شدت افزايش يافت. در اين دوره، نقوش نئوكلاسيك كار شده در شاخه و بدنه لوسترهاي فلزي و همچنين چوبي رواج يافت.

ابداع كننده اولين طرح هاي لوستر، ايتاليايي ها از سال ۱۵۰۰ميلادي بوده‌اند، فكر استفاده از لوستر به عنوان يك وسيله دكوري و زينتي را به جهان ارائه كردند.

لوسترها در بيش از ۱۲ دسته‌بندي مختلف به بازار عرضه مي‌شوند كه در اين بين مي‌توان به لوسترهاي بزرگ، لوستر سقفي، لوستر آشپزخانه، لوستر مدرن، لوستر كلاسيك، لوستر آشپزخانه، لوستر آويز و… اشاره كرد.

انواع لوستر

لوستر يكي از عناصر ثابت در دكوراسيون داخلي مي باشد كه از گذشته تا امروز كاربرد گسترده اي داشته است. تغيير و تحول در سبك هاي دكوراسيون به مرور بر روي اين گروه از وسايل نيز اثرگذار بوده و باعث شد تا انواع مختلفي از لوستر در حال حاضر در بازار موجود باشد. تنوع بسيار بالا در لوسترهاي موجود در بازار ممكن است انتخاب را براي خريداران كمي سخت كند. به همين منظور در اين مطلب نگاهي جامع به انواع لوستر، ويژگي هاي هر يك و نكات مهم در حين خريد خواهيم داشت.

 

بهترين نوع لوستر 

 

در حالت كلي نميتوان پاسخ مشخص و ثابتي براي اين سوال كه بهترين نوع لوستر كدامند داشته باشيم. چون در انتخاب آنها لازم است به چند فاكتور مهم توجه شود تا انتخاب مناسبي داشته باشيد. به عبارت ديگر، ممكن است لوستر كلاسيك در يك مكان جلوه بسيار خوبي داشته و در مقابل، براي محيط ديگري گزينه مناسبي نباشد.

در نظر گرفتن سبك كلي دكوراسيون، اندازه و ميزان بزرگ و كوچكي محيط نصب لوستر و همچنين كاربرد مورد نظر براي آنها از جمله مواردي هستند كه بر انتخاب شما تاثيرگذار مي باشند. مهم تر از همه اينكه، در نهايت اين شما هستيد كه مي توانيد بر اساس سليقه، روحيات و خواسته هايتان بهترين مورد را از دنياي پر از تنوع لوستر انتخاب نماييد. براي درك بهتر ويژگي هاي هر يك از انواع لوستر، بهتر است كمي با پرطرفدارترين آنها در دنياي امروز آشنا شويد.

لوسترهاي كلاسيك

 

همان طور كه از نام اين گروه از لوسترها مشخص است، در سبك هاي كلاسيك طراحي شده و براي محيط هايي با چيدمان، رنگ بندي و دكوراسيون با اين سبك سازگاري دارند. البته در چند سال اخير اين گروه از لوستر در انواع مختلف ديواركوب، آباژوري، آويز و سقفي توليد و عرضه شده و براي محيط هاي مدرن نيز مورد استفاده قرار مي گيرد.

از مهم ترين ويژگي هاي لوسترهاي كلاسيك مي توان به نوردهي بسيار زيبا و مجلل آنها اشاره نمود و به همين خاطر در پذيرايي و سالن هاي بزرگ كاربرد زيادي دارد. در خريد لوسترهاي كلاسيك چند نكته را بايد مد نظر داشته باشيد كه از مهم ترين آنها مي توان به تعداد شاخه ها و جنس بدنه آنها اشاره نمود. به طوريكه در محيط هايي با فضاي گسترده از لوسترهايي استفاده ميشود كه داراي شاخه هاي بيشتري بوده و در نتيجه نورپردازي بالاتري خواهند داشت. بدنه لوسترهاي كلاسيك در اغلب مواقع از جنس كريستال و يا فلزي مي باشد كه بر همين اساس قيمت آنها متفاوت خواهد بود.  

 

لوستر مدرن

 

از متنوع ترين سبك هاي طراحي به كار رفته براي لوستر مي توان به نوع مدرن آنها اشاره نمود كه براي هر نوع سليقه و خواسته انتخاب هاي زيادي در اين گروه وجود دارد. لوستر مدرن در حالت كلي از يك سطح براق تشكيل شده كه نورپردازي در آن به شيوه هاي مختلفي انجام ميشود. به عنوان مثال ممكن است صفحه هاي فلزي با طرح هاي كاملا مدرن از آن آويز بوده و يا كريستال هاي كوچك و بزرگ با شيوه هاي گوناگون در كنار هم شكل گرفته باشند.

 

از مهم ترين مزاياي لوسترهاي مدرن مي توان به تنوع بسيار بالا در قيمت، طرح و شكل هر يك و نوردهي مناسب و قابل تنظيم  آنها اشاره نمود. به طوريكه براي اتاق هاي كوچك، بزرگ و سالن هاي پذيرايي حق انتخاب بالايي را در اختيارتان قرار مي دهد. اين گروه از لوستر را حتي مي توان در محيط هاي كاملا كلاسيك نيز به كار برد و جلوه مناسبي را براي سقف فراهم نمود.

 

لوستر اتاق خواب

لوستر اتاق خواب

 

نورپردازي در تمام بخش هاي منزل به دلايل مختلف اهميت زيادي دارد و به شدت بر روحيات و احساسات افراد در آن محيط اثرگذار مي باشد. اين مساله مخصوصا در اتاق خواب از اهميت بسيار بالايي برخوردار بوده و براي داشتن خواب مناسب بايد به آن توجه زيادي داشت. لوسترهاي اتاق خواب را مي توان از گروه هاي مختلف كلاسيك، مدرن، فانتزي، چوبي، طبلي و حتي كريستالي انتخاب كرد. البته در صورتي مي توان انتخاب درستي براي لوسترهاي اتاق خواب داشت كه در مرحله اول ويژگي هاي محيط را در نظر بگيريد.

 

ميزان بزرگي فضاي اتاق و ارتفاع سقف دو فاكتور بسيار مهمي هستند كه در اين شرايط بايد مد نظر قرار داد. در حالت كلي بهتر است از لوسترهايي براي اتاق خواب استفاده كنيد كه تعداد شاخه هاي كمتر بوده و نورپردازي آنها رو به بالا باشد. علاوه براين، اغلب طراحان دكوراسيون ترجيح مي دهند كه لوسترهاي اتاق خواب كوچك و كم نور باشند. براي اتاق خواب كودكان بهتر است علاوه بر جنبه نورپردازي، به فانتزي بودن آنها و تناسب رنگ بدنه آويز با دكوراسيون اتاق توجه شود. لوسترهاي فانتزي براي اتاق خواب كودكان مي تواند گزينه مناسب و جذابي باشد.

 

چطور بهترين لوستر ر انتخاب كنيم؟

 

زيباترين و شيك ترين لوستر موجود در بازار اگر در محيط مناسبي استفاده نشود، هيچ كاربردي نداشته و جلوه و زيبايي خود را از دست خواهد داد. زماني مي توان از خريد لوستر احساس رضايت داشت كه چند مساله مهم را در حين انتخاب مد نظر داشته باشيد كه عبارتند از:

 

فضاي نصب لوستر

 

اينكه بخواهيد آويز را در اتاق خواب نصب كنيد يا سالن پذيرايي كوچك و يا در محيط هاي بسيار بزرگ با سقف بلند در انتخابتان تاثير بسيار زيادي دارد. دو روش رايج براي انتخاب لوستر بر اساس ابعاد محيط وجود دارد كه مي توان از آن استفاده نمود. در روش اول ارتفاع سقف را بر چهار و يك مرتبه بر پنج تقسيم كنيد. اين اعداد ابتدا و انتهاي بازه اي مي باشند كه مي توانيد براي ارتفاع لوستر در نظر بگيريد.

در روش دوم، طول و عرض اتاق را به فوت تبديل كرده و با هم جمع كنيد. عدد بدست آمده قطر لوستر بر اساس اينچ خواهد بود. روش دوم بيشتر براي زماني كاربرد دارد كه بخواهيد بالاي ميز غذاخوري آويز را نصب كنيد و براي ايجاد تعادل در نورپردازي مي تواند تاثير خوبي داشته باشد.

 

خريد اينترنتي لوستر

 

لوسترهاي موجود در بازار برخي توليد داخل و برخي وارداتي مي باشند و به همين خاطر از نظر جنس، قيمت و طرح كلي تنوع بسيار زيادي در اين حوزه وجود دارد. اين تنوع به اندازه ايست كه بسياري از خريداران با مراجعه حضوري به فروشگاه ها نميتوانند تمام ويژگي هاي آنها را بررسي و انتخاب خوبي داشته باشند. با خريد اينترنتي لوستر مي توان در كمترين زمان و بدون در نظر گرفتن موقعيت و محل فروشگاه مورد نظر، گزينه هاي مختلف را با هم مقايسه و خريد خوبي داشت. از ديگر مزاياي خريد اينترنتي لوستر مي توان به فراهم شدن فرصت مناسب براي مقايسه قيمت ها در فروشگاه هاي مختلف اشاره نمود كه تاثير زيادي بر خريد لوستر ارزان مي گذارد.

براي خريد اينترنتي انواع لوستر و لامپ هاي دكوراتيو، وودوهوم مي تواند انتخاب مناسبي باشد. در فروشگاه  وودوهوم مي توانيد انواع لوستر كريستالي، سقفي، ال اي دي، آويز، لامپ و لوازم دكوراتيو را در يك نگاه با هم مقايسه و بهترين ها را انتخاب و خريداري كنيد. تنوع بالا در محصولات اين مجموعه، قيمت مناسب و همچنين داشتن شعبه هاي مختلف در سراسر ايران شرايطي را فراهم مي كند تا در كمترين زمان محصولات مورد نظر برايتان ارسال شوند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.